• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3647 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۴ مهر

«اعتماد» وعده‌هاي دولت يازدهم در حوزه دانشگاه را بررسي مي‌كند

روحاني از دانشگاهيان نمره قبولي گرفته است؟

رضايت نسبي چهره‌هاي دانشگاه، نارضايتي فعالان دانشجويي

زهرا چوپانكاره


خرداد ماه سال 1392، چند روز پيش از برگزاري انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري، حسن روحاني كه در آن زمان يكي از كانديداها به شمار مي‌رفت در همايش تدبير و اميد خطاب به جمعيت هوادارانش گفت كه عده‌اي هستند كه نمي‌خواهند روند گذشته تغيير پيدا كند اما او مي‌خواهد كه به اين رويه پايان دهد: «24 خرداد روز سرنوشت‌سازي است. آيا مي‌خواهيد اين روز حماسه افراطيون يا حماسه ملت ايران شود؟ پس هر يك از شما حداقل قول دهيد 10 راي را بسازيد.» او خطاب به جمعيت جوان حاضر در ورزشگاه شيرودي در مورد آشتي با نخبگان و بازگرداندن كرامت به دانشگاه و دانشجو سخن گفت. دانشجويان و دانشگاهيان يكي از مهم‌ترين نقطه‌هاي تكيه كمپين انتخاباتي روحاني براي پيروزي در انتخابات بود، بازمانده توان فعاليت‌هاي دانشجويي كه در دولت نهم و دهم تحليل رفته بود در پشت سر روحاني قرار گرفت تا شايد با رسيدن او به مسند رياست‌جمهوري، كليد معروف، قفلي از كار فروبسته دانشگاه‌ها بگشايد. شايد همين بود كه با روي كار آمدن دولت يازدهم و با وجود فشارهايي كه از سوي مجلس وقت بر سر تعيين وزير علوم وجود داشت، نخستين تغييرات در دانشگاه‌ها پديد آمد و نخستين نتايج روي كار آمدن دولتي تازه خود را به شكل تغيير روساي دانشگاه‌ها و آغاز بازگشايي نهادها و انجمن‌هاي دانشجويي نشان داد. چهره‌هايي مانند توفيقي، فرجي‌دانا و نجفي در كسوت سرپرست و وزير به وزارت علوم آمدند، صحبت از بورسيه‌هاي غيرقانوني مطرح شد و هر خبري كه از دانشگاه مي‌رسيد، بيشتر از پيش مويد اين بود كه روحاني پاي حرف‌هايش به دانشگاهيان ايستاده است. اما با تغييرات پيوسته در رياست و مديريت‌هاي وزارت علوم و فرونشستن هيجانات اوليه و محتاط‌تر شدن عملكرد دولت در حوزه دانشگاه، زمان آن رسيد تا دانشگاهيان همه وعده‌هاي رييس‌جمهور را به ياد آورند و به مرور زمان ببينند كه تا چه اندازه قرار است كه اين وعده‌ها جامه حقيقت به خود بپوشند.
 حالا ديگر كساني كه مي‌خواهند به ميزان عملكرد دولت در حوزه دانشگاه نمره‌اي بدهند مي‌توانند با نگاهي به سه سال و نيم گذشته اين كار را انجام دهند. دولت يازدهم در ماه‌هاي آخر كار خود قرار دارد و دانشگاهيان آماده‌اند تا دولت حسن روحاني را بسنجند و ميزان عملي شدن وعده‌هايش را محك بزنند. براي همين «اعتماد» به سراغ سه چهره دانشگاهي و سه فعال دانشجويي رفته است تا به عملكرد دولت در مورد عمل به وعده‌هاي اساسي روحاني به دانشگاهيان امتياز بدهند؛ غلامرضا ظريفيان استاد دانشگاه و معاون وزير علوم در دولت اصلاحات، سيد احمد معتمدي رييس دانشگاه صنعتي اميركبير، رضا منصوري استاد دانشگاه و معاون وزير علوم در دولت اصلاحات، راستين عظيمي سخنگوي انجمن اسلامي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، سهند برياني‌اقدم دبير انجمن اسلامي دانشگاه مازندران و اميرارسلان حر دبير انجمن اسلامي دانشجويان راه اميد دانشگاه اصفهان در اين نظرسنجي شركت كردند و به دولت نمره دادند.

برچيده شدن فضاي امنيتي، حذف عنوان
 دانشجوي ستاره‌دار
يكي از وعده‌هاي اصلي حسن روحاني به دانشگاهيان برچيده شدن فضاي امنيتي از دانشگاه‌ها بود و البته تاكيدش بر حمايت از دانشجويان فعال در دانشگاه‌ها و حذف عنواني به اسم «دانشجوي ستاره‌دار». روحاني در ارديبهشت سال 92 گفت: «بايد عنوان دانشجوي ستاره‌دار را كنار بگذاريم؛ دانشجو بايد در فعاليت سياسي و علمي آزاد باشد و خطوط قرمز اقدامات او مصالح و منافع ملي است.» حال با گذشت بيش از 3 سال از آن زمان اين وعده تا چه اندازه عملي شده است؟ دانشگاهيان در اين حوزه چه نمره‌اي به عملكرد رييس‌جمهور مي‌دهند؟
غلامرضا ظريفيان: پديده دانشجوي ستاره‌دار، پديده شومي بود كه متاسفانه به حيثيت آموزش عالي آسيب زد. در دوره دولت يازدهم خوشبختانه پديده‌اي با نام دانشجوي ستاره‌دار نداريم هرچند برخي روندهاي گذشته از طريق مراجع خارج از دانشگاه دنبال مي‌شود اما در دانشگاه‌ها از دانشجويان دفاع مي‌شود. در دولت آقاي روحاني تلاش شد تا فضاي امنيتي كه در دانشگاه بود كاهش يابد. باوجود برجا ماندن رويه‌هاي دولت قبل، اراده و تلاشي حاكم شد كه اگر هنوز در جايي اين روش ادامه دارد جلوي آن گرفته شود و از اين نظر مي‌توان نمره مثبتي به آقاي روحاني داد؛ كاهش فضاي امنيتي در دانشگاه‌ها و كم شدن اين نوع نگرش در اين فضا قابل دفاع است و مي‌توان گفت كه نمره ايشان در اين حوزه «متوسط» بوده است.
احمد معتمدي: تا جايي كه مي‌دانم اين وعده رييس‌جمهور محقق شده است. دانشگاه اميركبير يك دانشگاه سياسي است و دانشجويانش بيشترين فعاليت را دارند اما در دوره جديد حتي يك نفر هم به كميته انضباطي ارجاع داده نشده است. در دولت يازدهم اين فرصت فراهم شد تا همه دانشجويان با هر تفكري در قالب انجمن‌ها و نهادهاي دانشجويي فعاليت داشته باشند. حالا كه هنوز يك ماه هم از آغاز سال تحصيلي نگذشته، فعاليت‌هاي مختلف دانشجويي انجام مي‌شود و اگر موارد تخلفي هم بوده سعي كرده‌ايم به گونه‌اي با دانشجويان برخورد كنيم كه نيازي به فرستادن آنها به كميته انضباطي نباشد، در واقع روندي كه قبلا از اخطار شروع مي‌شد و بعد كميته انضباطي و حتي محروميت از تحصيل را به دنبال داشت، برچيده شده. من در اين حوزه امتياز «خوب» به دولت مي‌دهم.
رضا منصوري: براي برچيده شدن فضاي امنيتي از دانشگاه‌ها دولت روحاني كار خودش را انجام داد و تا حدي هم موفق بود. فضاي امنيتي نسبت به قبل بسيار كاهش يافت و از اين جهت بايد خوشحال و ممنون باشيم اما موضوع دانشجويان ستاره‌دار به صورت كامل حل نشده و براي همين نمره «متوسط» به آقاي روحاني مي‌دهم.
راستين عظيمي: فضاي امنيتي همچنان در دانشگاه‌ها وجود دارد و دانشجويان ستاره‌دار هم همچنان وجود دارند و با مشكلات عديده‌اي مواجه مي‌شوند. دانشجوياني هستند كه در زمان دولت احمدي‌نژاد ستاره‌دار شدند و اين موضوع هنوز دامن‌گير آنهاست. دليل اين مشكلات هم اين است كه وزارت علوم دولت يازدهم ضعيف عمل كرده و دست نهادهاي خارج از دانشگاه را باز گذاشته است. من آمار دقيقي از تعدا كلي دانشجويان ستاره‌دار ندارم اما حدود هشت نفر از دوستان و هم‌دانشگاهي‌هاي خودم را مي‌شناسم كه با محدوديت مواجه هستند و مثلا پس از پذيرش در دوره كارشناسي ارشد و دكترا احضار شده‌اند و بهشان اخطار داده شده كه نمي‌توانند در انجمن اسلامي عضو شوند. اما گذشته از اين تا جايي كه اطلاع دارم در دولت روحاني كسي به فهرست دانشجويان ستاره‌دار اضافه نشده. من امتياز «متوسط» به دولت مي‌دهم.
سهند برياني‌اقدم: برعكس وعده‌هايي كه آقاي روحاني داد هنوز فضاي امنيتي وجود دارد. در همين سال جاري انجمن‌هاي اسلامي كشور از دو ماه قبل از جلسه‌شان در تهران مجوز گرفتند اما پس از جمع شدن‌مان در تهران در اواخر خرداد ماه گفتند كه اين جلسه بايد لغو شود، حتي امكان اسكان هم در اختيار ما گذاشته نشد و تمام نمايندگان انجمن‌هاي اسلامي بعد از سر كردن يك شب در كوي دانشگاه به شهرهاي‌شان بازگشتند. با وجود قولي كه وزير علوم و معاون فرهنگي ايشان در خصوص دخالت نكردن نهادهاي امنيتي در كار انجمن‌هاي اسلامي دادند هنوز هم ما بايد قبل و بعد از هر مراسمي به اين نهادها پاسخگو باشيم. در خصوص دانشجوي ستاره‌دار هم از آنجايي كه دانشگاه مازندران با اين مورد روبه‌رو نبوده نمي‌توانم نظري بدهم. در اين حوزه نمره «ضعيف» به دولت مي‌دهم.
اميرارسلان حر: در زمان سرپرستي دكتر توفيقي و وزارت آقاي فرجي‌دانا، يك حركت انقلابي در راستاي حذف فضاي امنيتي از دانشگاه‌ها آغاز شد تا آن فضاي حاكم برچيده شود و به دنبال آن دانشجويان ستاره‌دار و اخراجي به دانشگاه برگشتند و اتفاقات خوبي در شرف وقوع بود اما با وزارت آقاي فرهادي آن حركت متوقف شد و از آنجايي كه بخشي از مديران خرد و مياني دوران رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد هنوز بر سر كار هستند مشكلات دوباره گريبان دانشجويان ستاره‌دار را گرفت و بيشتر از هر زماني تحت فشار قرار گرفتند. همين موضوع سبب شده تا بسياري از دانشجويان كه اميد داشتند با ادامه روند دو سال اول دولت اوضاع بهبود يابد، از وزارت آقاي فرهادي ناراضي باشند. من در اين حوزه به دولت آقاي روحاني امتياز «ضعيف» مي‌دهم.

بازگشت اساتيد اخراجي به دانشگاه
«ما بايد با نخبگان دانشگاه آشتي كنيم. همچنين كساني كه از دانشگاه كنار گذاشته شده‌اند يا مديراني كه به خاطر اظهارنظر از اين مكان دور شده و كنار گذاشته شده‌اند را بازگردانيم.» اين بخشي از سخنان حسن روحاني در همايش تدبير و اميد بود كه در خرداد ماه سال 92 در ورزشگاه شيرودي برگزار شد. پس از اينكه در دولت محمود احمدي‌نژاد، اخراج و بازنشستگي پيش از موعد اساتيد به خصوص در حوزه علوم انساني تبديل به يك رويه شد، روحاني وعده داد تا زمينه بازگشت اين اساتيد را به دانشگاه فراهم كند. دانشگاهيان در اين حوزه چه نمره‌اي به عملكرد رييس‌جمهور مي‌دهند؟
غلامرضا ظريفيان: در اين حوزه به نظرم عملكرد دانشگاه‌ها با هم بسيار متفاوت بوده است. برخي دانشگاه‌ها گام‌هاي خوبي برداشتند و اساتيد اخراجي را بازگرداندند و بعضي دانشگاه‌ها هم اقدامي انجام ندادند. اما به صورت كلي نكته اين بود كه اين روند بازنشسته كردن خارج از رويه و به دلايل واهي متوقف شد. در اين موضوع به نظرم دولت نمره «خوب» مي‌گيرد.
احمد معتمدي: دانشگاه اميركبير با مشكل بازنشستگي پيش از موعد و اخراج اساتيد روبه‌رو نبود. الان هم قوانين و آيين‌نامه‌هاي مربوط به بازنشستگي اساتيد روشن و شفاف است و اتفاقا شرايطي را فراهم كرديم تا بتوانيم پس از بازنشستگي اساتيد برجسته همچنان از حضور آنان در دانشگاه استفاده كنيم. اين مشكل بيشتر در حوزه رشته‌هاي علوم انساني در دولت قبل پيش آمد و تا جايي كه اطلاع دارم و تا جايي كه امكان داشته اساتيد اخراجي به دانشگاه‌ها برگشته‌اند. من در اين حوزه نمره «خوب» به دولت مي‌دهم.
رضا منصوري: به نظرم عملكرد دولت در اين حوزه مثبت بوده و ما پس از رياست‌جمهوري آقاي روحاني شاهد بازگشت اساتيد اخراجي به دانشگاه‌ها بوديم. من نمره «خوب» به ايشان مي‌دهم.
راستين عظيمي: در اين مورد ما دست به تحقيق زديم و بايد بگويم بسياري از اساتيد اخراجي و كساني كه دانشگاه به دلايل سياسي با آنها قطع همكاري كرده بود همچنان به دانشگاه بازنگشته‌اند. در دانشكده‌هاي ادبيات و حقوق چندين مورد قطع همكاري بي‌دليل در زمان دولت احمدي‌نژاد رخ داد و اين اساتيد مسلم و كاركشته همچنان به دانشگاه تهران بازنگشته‌اند. در واقع در اين دوره خيلي كم شنيديم كه اين اساتيد اخراجي به دانشگاه برگشته باشند. اگر اين بازنگشتن به دانشگاه از سمت خود استادان هم باشد باز بايد دولت را مقصر دانست كه نتوانسته شرايط را آنقدر براي آنها آرام كند كه به بازگشت به دانشگاه رغبت نشان دهد و ترجيح دهند در دانشگاه آزاد و غيرانتفاعي مشغول به كار باشند تا اينكه زير سايه اتهام در دانشگاه‌هاي بزرگ تدريس كنند. به نظرم در اين حوزه دولت «ضعيف» عمل كرده است.
سهند برياني‌اقدم: به نظرم در اين حوزه دست دولت بيشتر باز بوده است و به خاطر كم شدن فشارها بخشي از اساتيد اخراجي توانستند به دانشگاه بازگردند و در حال حاضر هم مشكلي با عنوان اخراج اساتيد نداريم. در اين حوزه نمره «خوب» به دولت مي‌دهم.
اميرارسلان حر: در دانشگاه اصفهان اين وعده محقق شد و اساتيد بازنشسته پيش از موعد و اخراجي به دانشگاه بازگشتند، به خصوص در دانشگاه صنعتي كه خيلي اين مشكل وجود داشت. اين مورد هم مديون تغييرات گسترده در حوزه انتخاب روساي جديد براي دانشگاه‌ها بود كه در همان اوايل كار دولت عملي شد اما باز هم در دوره وزارت آقاي فرهادي اين روند كند شد و فشارهايي به دانشگاه وارد شد مثلا سرپرستي دكتر طالبي بر دانشگاه اصفهان دو سال ادامه داشت و فقط پس از بركناري دو معاون ايشان كه گويا بر سر حضورشان بحث بوده، رياست دكتر طالبي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شد. در گروه حقوق هم تصويب حكم مديرگروه اين رشته شش ماه طول كشيد. براي همين به نظرم عملكرد دولت و وزارت علوم در اين مورد «متوسط» بوده است.

حل مشكل اشتغال فارغ‌التحصيلان
خرداد ماه سال 92، روحاني در برنامه گفت‌وگو با ايرانيان خارج از كشور كه از شبكه جام‌جم پخش شد، گفت: «ما براي اشتغال يك برنامه جدي خواهيم داشت و من جدي‌ترين برنامه اقتصادي‌ام در ماه‌هاي اول حل معضل اشتغال است و مخصوصا براي آنهايي كه تحصيلكرده دانشگاه‌ها هستند و وقتي اين مشكل حل شد خود به خود ما مي‌توانيم دانشجويان تحصيلكرده خارج از كشور را هم به داخل كشور جذب كنيم و استفاده بكنيم.» وعده اشتغال البته بسيار گسترده‌تر از حيطه دانشگاهيان است اما حسن روحاني معتقد بود كه با تمركز بر روي اشتغال فارغ‌التحصيلان، ايرانيان تحصيلكرده خارج از كشور هم كم‌كم به بازگشت به كشورشان تمايل پيدا مي‌كنند. دانشگاهيان در اين حوزه چه نمره‌اي به عملكرد رييس‌جمهور مي‌دهند؟
غلامرضا ظريفيان: اين وعده ايشان با پيچيدگي‌هاي فراوان اقتصادي روبه‌رو شد. به نظرم نگاه آقاي روحاني قبل از انتخابات و بعد از نشستن بر صندلي رياست‌جمهوري بسيار تفاوت كرد چون تا پيش از انتخاب شدن به عنوان رييس دولت از عمق ضربه‌هايي كه اقتصاد كشور خورده بود اطلاع نداشت. مي‌بينيد كه دستگاه‌هاي نظارتي و قضايي هنوز هم در حال اعلام اتفاقات تلخ اقتصادي هستند كه در دوره دولت قبل رخ داده است. آقاي روحاني اميد داشت با به نتيجه رسيدن برجام اين موضوع كمي بهبود يابد و خب اين اتفاق هم به آن صورت رخ نداد. ما با يك ركود اقتصادي خيلي جدي مواجه هستيم كه بحث اشتغال را به مشكل روبه‌رو كرده است. اما تا جايي كه به خود دولت مربوط است به نظرم مي‌توانست سياست‌هاي بهتري را براي حل اين معضل به كار گيرد، البته اراده‌اش بر حل اين مشكل بوده، اخيرا هم شاهد انعقاد قراردادهايي بوده‌ايم كه حتما تاثيرات مثبت بسياري خواهند داشت اما براي ديدن آثار آنها بايد صبر كرد. به نظرم در اين حوزه دولت روحاني امتياز «متوسط» مي‌گيرد.
احمد معتمدي: پيامد تحريم‌ها خودش را در سه سال ابتدايي دولت آقاي روحاني نشان داد و اجازه نداد چرخ اقتصاد بچرخد و همين منجر به حل نشدن مشكل اشتغال شد. البته وقتي بحث اشتغال فارغ‌التحصيلان مطرح مي‌شود بايد اضافه كنم كه فارغ‌التحصيلان دانشگاهي مانند اميركبير معمولا مشكلي براي پيدا كردن كار ندارند اما بيكاري به هر حال يك مشكل عام است كه در همه كشور وجود دارد. اقتصاددانان پيش‌بيني كرده‌اند كه از اواخر امسال بهبودي در شرايط اقتصادي حاصل مي‌شود. در مورد جذب تحصيلكردگان خارج از كشور هم بايد بگويم دانشگاه اميركبير هر سال جذب هيات علمي دارد و حدود 70 درصد كساني كه جذب مي‌كنيم فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي خارج از كشور هستند و ما جذب اين افراد را شتاب داده‌ايم. من در اين حوزه به دولت نمره «خوب» مي‌دهم.
رضا منصوري: اين وعده آقاي روحاني مربوط به مسائل بنيادين اقتصادي و مساله كسب‌وكار است. به اين وعده نتوانسته عمل كند و به نظرم در واقع نبايد چنين قولي مطرح مي‌شد چون اين مشكلي نيست كه در عرض يك دوره 4 ساله حل شود. رشد مراكز دانش‌بنيان البته قابل توجه بوده اما مشكلي را حل نكرده و به نظرم تغييري هم در وضعيت بازگشت نيروهاي نخبه و تحصيلكرده خارج از كشور به وجود نيامده است و تا جايي كه مربوط به اشتغال است ياس در فضاي دانشجويي همچنان حاكم است. در اين مورد دولت «ضعيف» عمل كرده است.
راستين عظيمي: نمي‌توان نمره قابل قبولي به دولت داد. به غير از بحث‌هاي اقتصادي يكي از دلايلي كه سبب مي‌شود رغبتي براي بازگشت نيروهاي تحصيلكرده به داخل كشور وجود نداشته باشد اين است كه سيستم گزينش‌هاي سياسي همچنان حاكم است و اين موضوع سبب مي‌شود تا افراد شايسته نتوانند در جايگاه خودشان قرار بگيرند. قرار بود آشتي ميان دانشگاه و صنعت رخ دهد اما به نظرم در اين حوزه علاوه بر وزارت علوم وزارتخانه‌هاي ديگر مانند صنعت و معدن هم نتوانستند خوب عمل كنند. دانشگاه هنوز با فساد سيستماتيك روبه‌رو است. مساله بورسيه‌هاي غيرقانوني يكي از اين نمونه‌ها بود كه رييس‌جمهور گفت هيچ‌كدام از گزينه‌هايي كه براي وزارت علوم دارد نبايد در برابر اين موضوع سر خم كنند اما در عمل چنين نشد. متاسفانه در اين دوره هم با مساله افزايش سهميه‌اي در رشته‌هاي پزشكي روبه‌رو شديم كه سهميه و دانشگاه‌هاي مشخصي را براي خود دارند و همين امر سبب مي‌شود دست نهادهاي خارج از دانشگاه براي دخالت در دانشگاه‌ها باز شود. اين فضايي نيست كه دانشجويان خارج از كشور رغبتي براي بازگشت به آن داشته باشند. من در اين حوزه عملكرد دولت آقاي روحاني را «ضعيف» مي‌دانم.
سهند برياني‌اقدم: اين حوزه تنها در حد وعده و وعيد باقي ماند. تا زماني كه اوضاع كلي براي جذب فارغ‌التحصيلان درست نشود و وقتي دانشجويان داخل كشور وضعيت مشخصي ندارند، نمي‌شود انتظاري براي بازگشت دانشجويان خارج از كشور به ايران داشت. البته دولت دارد تلاش خودش را مي‌كند و وضعيت اقتصادي رو به بهبودي است اما هنوز فاصله بسياري تا تحقق اين وعده داريم. نمره من به دولت روحاني «متوسط» است.
اميرارسلان حر: در مورد ارتباط ميان صنعت و دانشگاه وضعيت دانشگاه اصفهان خوب بوده است، همايش‌هاي كارآفريني بسياري برگزار مي‌شوند و تلاش مي‌شود تا وضعيت اشتغال فارغ‌التحصيلان سامان بگيرد اما خب با يك دوره كار اين دولت و اين وضعيت وزارت علوم نبايد انتظار داشت كه كار به نتيجه برسد. به هر حال براي تلاش‌هايي كه شده به دولت نمره «خوب» مي‌دهم.

بازگشايي نهادهاي دانشجويي
حاكم شدن فضاي امن به جاي فضاي امنيتي در دانشگاه و بازگشت نشاط به دانشگاه از جمله سخنان كليدي روحاني پيش از برگزيده شدن به عنوان رييس دولت يازدهم بود كه در سخنراني‌هايش در جمع جوانان و دانشگاهيان تكرار مي‌شد. بسياري از فعالان دانشجويي، به خصوص كساني كه شاهد تعطيلي و كمرنگ شدن نهادهاي صنفي و فرهنگي و سياسي در دانشگاه بودند دل به اين اميد بستند كه با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، مي‌توانند فضاي پرشور دانشجويي را با حضور نهادها و انجمن‌هاي دانشجويي تجربه كنند. از آغاز كار دولت بسياري از اين نهادها و انجمن‌ها بازگشايي شدند و فعاليت خود را از سر گرفتند اما در خصوص حدود و حوزه عملكرد آنها و ميزان حمايتي كه از آنها مي‌شود همچنان حرف و حديث وجود دارد.
غلامرضا ظريفيان: در حال حاضر نهادهاي صنفي و دانشجويي با مشكل جدي روبه‌رو نيستند. در دولت قبل برخي از اين نهادها تعطيل شدندو برخي ديگر پرچم‌شان نيمه‌افراشته بود اما با تحصن‌هايي كه در اين اواخر در دانشگاه‌هاي بزرگ بر سر مساله سنوات دانشجويي صورت گرفت ديديم كه شوراي‌هاي صنفي فعال هستند و نقش ميان‌داري و ميانجي را ايفا كردند، پس در اين حوزه دولت به صورت نسبي موفق بوده است. در اين دوره بيش از صد تشكل جديد در دانشگاه‌ها تشكيل شد كه البته در وزارت علوم در خصوص راه‌اندازي اتحاديه‌هاي دانشجويي موفق نبود و دانشجويان طيف اصلاح‌طلب نتوانستند اتحاديه داشته باشند و هرچه هست در دست دانشجويان اصولگرا است و اين توازن هنوز برقرار نشده است. در اين حوزه به نظرم دولت امتياز «متوسط» مي‌گيرد.
احمد معتمدي: در دانشگاه اميركبير در سال‌هاي قبل از دولت يازدهم تنها يك طيف از دانشجويان فعال بودند اما با روي كار آمدن دولت آقاي روحاني و در چارچوب قوانين دانشگاه، مجوزهاي متعددي براي تشكل‌هاي مختلف دانشجويي صادر شد و الان اين تشكل‌ها و نهادها با تفكرهاي گوناگون مشغول فعاليت هستند. موردي نداشته‌ايم كه تشكلي با شرايط لازم، درخواست مجوز داده باشد و اين مجوز صادر نشده باشد. در حوزه‌هاي صنفي و فرهنگي، هم از طيف چپ و هم راست اين نهادهاي دانشجويي فعال هستند. در اين حوزه هم دولت نمره «خوب» مي‌گيرد.
رضا منصوري: در اين حوزه دولت خوب عمل كرده و توانسته اختلاف‌هاي موجود را مهار كند و هم‌اكنون نهادهاي مختلف صنفي و علمي از طيف‌هاي مختلف فعال هستند و فضاي فعاليت‌هاي دانشجويي آرام و خوب است. به عملكرد اين حوزه نمره «خوب» مي‌دهم.
راستين عظيمي: نمي‌توان گفت فضاي فعاليت‌هاي دانشجويي بهبود پيدا كرده، هنوز هم تشكل‌ها به سختي مجوز مي‌گيرند و كار مي‌كنند، براي برگزاري اردوها مشكل وجود دارد و وزارت علوم هم خودش را از اين بحث كنار كشيده و هرآنچه انجام مي‌دهد سازش و سكوت است. درست است كه ما در اين دولت شاهد بازگشايي انجمن‌هاي اسلامي بوديم اما كيفيت اين بازگشايي هم مهم است و به نظرم اين كيفيت پايين است. به نظرم انجمن‌هاي اسلامي فعاليت مفيد و موثري كه درخور يك نهاد مدني است نمي‌توانند انجام دهند و براي همين به نظرم عملكرد دولت و وزارت علوم در اين مورد «ضعيف» بوده است.
سهند برياني‌اقدم: در مورد فعاليت‌هاي دانشجويي بحث زياد است. پس از روي كار آمدن دكتر روحاني، بچه‌هاي شوراي صنفي توانستند مجوز بگيرند و فعال شوند اما انجمن‌هاي اسلامي محدود شدند و الان هم جلوي بحث راه‌اندازي اتحاديه‌ها به‌شدت گرفته مي‌شود. به بيان ديگر جلوي هم‌نشيني دانشجويان گرفته مي‌شود و هرچند اجازه فعاليت دارند اما اين اجازه بيشتر اسمي است و به نظرم در اين حوزه وضعيت فاجعه‌بار است و به دولت نمره «ضعيف» مي‌دهم.
اميرارسلان حر: در دوره اصلاحات انجمن‌هاي صنفي كاملا مستقل بودند، دولت آن دوره كاملا به نفع دانشجويان عمل كرد و به همين دليل انجمن صنفي قدرت اجرايي داشت و حتي مي‌توانست سلف دانشگاه را پلمب كندو در دوره هشت ساله احمدي‌نژاد اين انجمن‌ها منحل شدند و حالا در دوره آقاي روحاني قدرت اجرايي از اين شوراها گرفته شده و تنها توان نظارتي دارند. هيچ كاري هم در راستاي اصلاح اين مورد انجام نشده. در دانشگاه اصفهان انتخابات شوراي صنفي برگزار شد و يك گروه راي آوردند اما به دليل فشارهاي بيرون از دانشگاه انتخابات باطل شد و قضيه به جايي نرسيد و الان بعد از گذشت نزديك به چهار سال دانشگاه همچنان شوراي صنفي ندارد. البته خيلي از تشكل‌ها در دوره دوساله اول دولت يازدهم بازگشايي شدند از جمله انجمن‌هاي اسلامي كه در اين مورد هم باز در دانشگاه اصفهان ما به مشكل خورديم و ناچار اسم انجمن را به «انجمن اسلامي دانشجويان راه اميد» تغيير داديم. به هر حال در حوزه بازگشايي انجمن‌هاي منحل شده دولت خوب عمل كرد اما بحث اتحاديه‌ها هنوز معطل مانده است. من به دولت نمره «متوسط» مي‌دهم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون