• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3654 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان

تغييرات خوب اما ديرهنگام

احمد خرم فعال سياسي

در رابطه با تغييراتي كه در كابينه دولت يازدهم اتفاق افتاده است بايد گفت؛ اگرچه اين تغييرات لازم بود اما زمان آن مناسب نبود و براي اين اقدام كمي دير شده است. يك كابينه براي چهار سال انتخاب مي‌شود. واقعيت اين است كه در پايان سال اول مشخص مي‌شود وزير چه مشيي دارد. اهل عقبگرد و واپسگرا است يا مدير وضع موجود است؛ مدير بهبود است يا مدير تحول. مدير واپسگرا شرايط را به عقب برمي‌گرداند و مدير وضع موجود هم شرايط را به همان نحوي كه تحويل گرفته حفظ مي‌كند. اما مدير بهبود فاكتورهاي اساسي هر بخش را رو به رشد مي‌برد ومدير تحول هر روش و سياست كهنه را تغيير مي‌دهد. به همين خاطر هم پيش روي اين نوع مديران بيش از همه مقاومت صورت مي‌گيرد.
فكر مي‌كنم مديران تغيير يافته مديران حفظ وضع موجود بودند و برخلاف برخي ديدگاه اين تصميم در اثر فشار مجلس يا مخالفان دولت نبوده است. اطلاع دارم كه اين تغييرات با تصميم خود رييس‌جمهور انجام شده است. اما واقعيت اين است كه اين كار بايد در پايان سال اول كار دولت يا در نهايت در سال دوم آن انجام مي‌شد در حالي كه شاهديم اين تغييرات با تاخير و در ماه‌هاي پاياني كار دولت صورت مي‌گيرد. درست است كه در سال اول و دوم كار دولت مجلس چندان موافق و همسو با سياست‌هاي دولت نبود اما به هر حال بايد توجه داشت دولت از مديران با عملكرد منفي يا خنثي لطمه مي‌بيند. مديران دولتي اگر مدير تحول نيستند در بدترين حالت بايد مديران بهبود باشند. من معتقدم امكان تغيير اين وزرا در سال اول و دوم كار دولت وجود داشت چرا كه ما مدير كم نداريم و رييس‌جمهور مي‌توانست از چهره‌هاي جديدتر استفاده كند. متاسفانه ما از مديران‌مان تا جان دارند استفاده مي‌كنيم و بعد آنها را كنار مي‌گذاريم و از تجربه مديران گذشته استفاده نمي‌كنيم. در حالي كه دولت مي‌توانست از چهره‌‌هاي جوان به عنوان وزير استفاده كند و مديران با تجربه را به عنوان مشاور در كنار آنها به كار بگيرد.
هرچه هست اين اتفاق نيفتاد در حالي كه اين تغييرات قرار بود عيد انجام شود اما نشد. به علاوه فقط قرار نبود در اين سه وزارتخانه باشد و قرار بود وزراي اقتصادي هم عوض شوند. اما ظاهرا دولت تصور كرده است تك رقمي كردن نرخ تورم يك شق القمر بوده و به همين دليل وزرا و معاونيني كه در اين تك‌رقمي‌كردن تورم نقش داشتند را تغيير نداد. در حالي كه تورم به قيمت ركود كشنده پايين آمد. لزومي نداشت آنقدر تورم پايين بيايد و اتفاقا لازم بود تا در مدت زمان بيشتري اين تورم را تك‌رقمي مي‌كردند. در حالي كه با عملكرد بخش اقتصادي دولت، تورم يك طرفه پايين كشيده شد و در اين رابطه انقباضي برخورد شده و ركود افزايش پيدا كرد. الان در هر خانه حداقل دو سه فارغ‌التحصيل بيكار وجود دارد. اين براي جامعه كشنده است و جامعه را افسرده مي‌كند. به همين دليل بايد اشتغال را محور اصلي فعاليت‌ها قرار دهند. با اين حال وزراي اقتصادي دولت با وجود اينكه قرار بود تغيير كنند اما تغيير نكردند و در عوض يكباره وزراي فرهنگي تغيير كردند. اميدوارم رييس‌جمهور دليل اين اقدام را به مردم توضيح دهد.
اما درباره وزراي تغيير كرده و جانشينان آنها هم معتقدم هر سه وزير تبديل به احسن شده‌اند و از اين بابت از رييس‌جمهور بايد تشكر كنيم. اما ‌اي كاش اين تغييرات زودتر از اينها اتفاق مي‌افتاد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون