• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3656 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۴ آبان

عددنوشت

عدم تحقق سهم تعاوني‌ها در اقتصاد ملي

عضو كميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه كشور در جمع اعضاي هيات رييسه اتاق تعاون ايران نسبت به عدم دستيابي به سهم 25 درصدي تعاوني‌ها در اقتصاد انتقاد كرد و در عين حال گفت كه مجلس جديد آماده دريافت نظرات كارشناسي و همكاري با بخش واقعي تعاون است. جبار كوچك‌نژاد، نماينده مجلس شوراي اسلامي با حضور در نشست بررسي موانع لايحه اصلاحيه قانون بخش تعاون از عملكرد اتاق‌هاي تعاون استاني انتقاد كرد و اظهار داشت: اين ضعف در اتاق‌هاي تعاون وجود دارد كه به طور كامل پيگير مسائل و مشكلات بخش تعاوني نيستند و بايد اين موضوع رفع شود. وي افزود: با وجود اينكه قدرتي در برنامه پنجم توسعه كشور به اتاق‌هاي تعاون داده شده، شوراي گفت‌وگوي بخش خصوصي و دولت و بسياري ديگر از ظرفيت‌هاي قانوني از جمله اين موارد هستند. در اين باره معتقدم كه اگر دولت به وظايف خود عمل نمي‌كند، تعاوني‌ها به صورت مستقل حركت جمعي را شروع كنند. اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه بايد ميزان اجراي بندهاي برنامه پنجم توسعه كشور مورد بررسي و تحليل قرار گيرد، گفت: ميزان اجرا و عدم اجراي برنامه پنجم توسعه را به نمايندگان خود در مجلس شوراي اسلامي منتقل كنيد تا از وزاري مربوطه در سوالات جداگانه‌اي مطالبه كنيد. وي افزود: اخيراً متوجه شدم كه تعاوني‌ها يك اتحاديه تعاوني فرش با عضويت 4 هزار نفر دارند اما ريالي در بودجه‌هاي سنواتي رديف اختصاصي ندارند اما يك اتحاديه فرش كه خود را وابسته به دولت مي‌داند مبلغ بسيار خوبي را هر ساله دريافت مي‌كند در حالي كه 200 عضو دارد. كوچك‌نژاد گفت: تعاوني‌هاي فرش نه رديف اعتباري دارند و نه از سوي دولت حمايت مي‌شوند و ايراد ديگر اينكه مشكلات حمايتي و وجود تبعيض در آنان منجر به تضعيف بخش تعاون شده است.

 

افزايش قيمت نفت در مرز

 قيمت نفت كه در ساعات اوليه بازار به دنبال اظهارات يك مقام عراقي روند كاهشي به خود گرفته بود، دوباره روند افزايشي خود را در پيش گرفت و بشكه‌اي 95/51 دلار فروخته شد. رويترز در گزارشي نوشت، قيمت نفت با باز شدن بازارهاي جهاني در روز دوشنبه تحت تاثير اظهارات يك مقام نفتي عراق كه اعلام كرده بود به طرح فريز نفتي نمي‌پيوندد و همچنين خبر افزايش تعداد دكل‌هاي نفتي فعال امريكا كاهش يافت اما پس از مدتي دوباره روند افزايشي خود را در پيش گرفت. هر بشكه نفت برنت درياي شمال در ابتدا به 59/51 دلار كاهش يافت اما پس از مدتي به بشكه‌اي 95/51 دلار افزايش يافت. نفت خام امريكا نيز به 63/50 دلار كاهش يافته بود به بشكه‌اي 94/50 دلار افزايش يافت. تاجران معتقدند كه كاهش قيمت نفت در نتيجه اظهارات عراق بوده است كه اعلام كرد خواهان معافيت از كاهش توليد اوپك باشد. اوپك در نظر دارد تا توليد خود را از 3339 ميليون بشكه در روز در ماه سپتامبر به محدوده 50/32 تا 33 ميليون بشكه در روز كاهش دهد. فلاح الامير، رييس شركت دولتي بازاريابي نفت عراق گفت: «ما به هيچ‌وجه به زمان قبل بازنمي‌گرديم، نه توسط اوپك نه هيچ كس ديگر.»

 

افزايش صادرات خاويارايراني

در نيمه نخست امسال بالغ بر يك ميليون و ۳۰۰ هزار تن خاويار به ۱۲ كشور مختلف صادر شده كه از نظر وزني با كاهش صادرات مواجه بوده‌ايم اما مشتريان اين محصول شيلاتي و قيمت آن افزايش قابل توجهي داشته و به كيلويي هشت ميليون و ۴۰۰ هزار تومان رسيده است. ايسنا در گزارشي نوشت، طي شش ماهه نخست امسال ۵۷۹ كيلوگرم خاويار به ارزش يك ميليون و ۳۸۷ هزار و ۹۷۸ دلار به ۱۲ كشور مختلف صادر شده كه از نظر وزني
48/18 درصد كاهش يافته اما از نظر ارزشي 80/21 درصد افزايش داشته كه نشان مي‌دهد خاويار ايراني طي نيمه نخست امسال نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته گران‌تر شده است. بر اين اساس هر كيلوگرم خاويار صادراتي در نيمه نخست سال گذشته ۱۵۸۰ دلار بوده است، در حالي كه امسال قيمت هر كيلوگرم خاويار صادراتي به ۲۳۹۷ دلار (هشت ميليون و ۴۰۰ هزار تومان) افزايش يافته كه اين رشد 06/34 درصدي را نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون