گراني ميوه خارجي در بازار
در حالي كه قيمت ميوه براي مشتريان خارجي طي نيمه نخست امسال بيش از ۳۸ درصد كاهش يافته است، در بازار داخلي اينگونه نيست و با وجود كاهش نسبي قيمت ميوه در ماههاي ابتدايي امسال، در فصل تابستان به ويژه مرداد و شهريور ماه قيمت ميوه نسبت به نيمه نخست سال گذشته افزايش ۱۲ تا ۱۹ درصدي را تجربه كرده است. ايسنا در گزارشي نوشت: براساس آمارهاي رسمي منتشر شده طي شش ماهه نخست امسال بيش از ۲۰ قلم انواع ميوه به ۴۴ كشور جهان صادر شده است كه به ۲۲۱ هزار و ۷۶۴ تن به ارزش ۸۵ميليون و ۳۲۴ هزار و ۳۶۷ دلار ميرسد كه محاسبه سادهاي به ما نشان ميدهد قيمت هر كيلوگرم ميوه در نيمه نخست امسال حدود ۳۸ سنت براي مشتريان خارجي بوده است و با نگاهي به قيمت انواع ميوههاي صادراتي در شش ماهه نخست سال گذشته ميتوان دريافت كه حدود 50/38 درصد هر كيلوگرم از اين محصولات نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته ارزانتر شده است. اين در حالي است كه همين ميوهها در بازار داخلي قيمت بسيار بالاتري داشته و روند آنها در بازار در اين بازه زماني به جز ماههاي ابتدايي امسال، رو به افزايش بوده است، چرا كه براساس آمار رسمي منتشرشده بانك مركزي كه به صورت هفتگي متوسط قيمت خردهفروشي برخي مواد خوراكي در پايتخت را محاسبه ميكند، قيمت انواع ميوه از هفتههاي ابتدايي سال ۱۳۹۵ تا هفته اول تير ماه روند پرنوسان افزايش و كاهش قيمت را تجربه كرده كه عمدتا روند قيمتي نسبت به هفتههاي مشابه سال گذشته كاهشي بوده است. اما از هفتههاي پاياني تيرماه امسال تا پايان شهريورماه قيمت انواع ميوه كه عمده آنها نيز در سبد صادراتي ايران قرار دارند، افزايش داشتهاند؛ به عنوان مثال در هفته آخر تيرماه قيمت انواع ميوه نسبت به هفته مشابه سال گذشته 1/9درصد افزايش يافته و اين روند افزايشي تا پايان شهريور ماه ادامه داشته است. به گونهاي كه قيمت انواع ميوه در سبد خوراكي مردم تهران براساس گزارش هفتگي بانك مركزي در هفته اول مرداد ماه امسال 4/12 درصد و در هفته پاياني مردادماه امسال ۱۹ درصد نسبت به هفتههاي مشابه سال گذشته افزايش قيمت داشته است. همچنين شهريور ماه نيز ايام گراني ميوه تكرار شده و قيمت انواع اين محصولات در مراكز خردهفروشي بهطور متوسط 7/21 درصد در هفته ابتدايي شهريور ماه و 6/17 درصد در هفته پاياني شهريورماه امسال نسبت به هفتههاي مشابه سال گذشته افزايش قيمت داشته است. سيب، پرتقال، نارنگي، ليموشيرين، موز، كيوي، انار، گلابي، هلو، انگور و غيره جزو ميوههايي هستند كه در بازار داخلي و صادراتي به صورت همزمان طي شش ماهه نخست امسال عرضه شدهاند اما بازار كاملا متفاوتي در يك بازه زماني داشتهاند، چرا كه به عنوان مثال قيمت ميوههايي مانند موز، خربزه و هندوانه در هفته پاياني شهريورماه امسال به ترتيب ۳۸ درصد، 3/59درصد و ۸۹ درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته افزايش قيمت را تجربه كرده است. و در اين ميان مابقي ميوهها از 5/3 درصد تا 5/19درصد افزايش قيمت را تجربه كردهاند. البته نارنگي و انار در همين هفته 3/9 درصد و 4/19درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته كاهش قيمت داشته است. اما نهايتا مجموع ميوههاي تازه در سبد خوراكي مردم تهران كه مورد ارزيابي و محاسبه بانك مركزي در گزارش هفتگي قرار گرفته 6/17 درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته افزايش قيمت را تجربه كرده است. اين آمار نشان ميدهد كه مشتريان خارجي ميوههاي ايراني را از مصرفكنندگان داخلي نه تنها با قيمت پايينتر بلكه ارزانتر از پارسال خريداري و مصرف ميكنند، در حالي كه وفور ميوه و افزايش توليد آنها طي سالهاي گذشته همواره جزو خبرهاي خوب جهاد كشاورزي بوده است، اما به نظر ميرسد مردم ايران شيريني اين افزايش توليد را چندان احساس نكردهاند و در شرايطي كه ميوههاي صادراتي از درجه كيفي بسيار بالاتري نسبت به بازار داخلي برخوردارند و با بستهبندي و حملونقل خاص به كشورهاي مختلف صادر ميشوند، مردم اين كشورها ميوههاي ايراني را طي شش ماهه نخست امسال ۳۸ درصد ارزانتر از مردم ايران خريداري كردهاند و اين روند در حالي براي بازار صادراتي ميوه وجود داشته كه بازار داخلي ميوه شرايط كاملا متفاوتي را تجربه كرده است.