• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3661 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ آبان

تاكتيك جديد هيلاري براي 9روز

گروه جهان
شمارش معكوس آغاز شده است. 9روز تا انتخابات امريكا باقي مانده و با توجه به نامه اف. بي.آي در خصوص بازگشايي پرونده ايميل‌هاي هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها استراتژي دو كمپين تغيير يافته و حالا هيلاري كلينتون مجبور است تاكتيك جديدي را در روزهاي باقيمانده اتخاذ كند. به نظر مي‌رسد كمپين هيلاري در نخستين گام نظرسنجي‌ها را براي تاثير باز شدن پرونده هيلاري روي راي‌ها آغاز كرده باشد. از طرفي اكنون كمپين هيلاري در حال نشان دادن اعتماد به نفس خود است و اصرار دارد كه اف. بي.آي جزييات ايميل‌هاي كشف شده را افشا كند تا اذهان و راي‌دهندگان از ابهام به وجود آمده خارج شوند. همچنين مشاوران و اعضاي كمپين با انتقادهاي فراوان از رييس اف‌.بي.آي اعتراض خود را در خصوص انتشار اين نامه اعلام كردند. با اين وجود تحليلگران معتقدند هيلاري كلينتون در حال حاضر حداقل 16ميليون راي ثابت را به دست آورده اما ممكن است در برخي ايالت‌ها راي هيلاري به خطر بيفتد كه مي‌تواند ميزان نهايي راي او كه راي‌هاي شناور به دست مي‌آيند را تغيير دهد. اما با توجه به زمان اندك باقيمانده به نظر نمي‌رسد راي‌هاي اصلي هيلاري تغيير ويژه‌اي پيدا كند. از سويي ديگر در طرف مقابل كمپين دونالد ترامپ فعاليت خود را از حالت تدافعي به تهاجمي تغيير داده است و به دنبال استفاده از شرايط به وجود آمده عليه هيلاري است از همين رو تمام تبليغات و اظهارنظر طرفداران ترامپ و شخص او بر اين مبنا طرح‌ريزي شده است. از طرفي روز گذشته در توييتر هواداران دونالد ترامپ هشتگي با نام «هيلاري بورو»به راه انداخته‌اند كه در آن مطالبي را عليه هيلاري كلينتون عنوان مي‌كنند و اكنون در روز گذشته در رتبه اول توييتر قرار گرفته است.
ولي كمپين هيلاري براي اين موضوع نيز برنامه‌ريزي كرده است و بناست در روزهاي آينده، بيل كلينتون همسر هيلاري، تيم كين معاون اول او، جو بايدن، معاون اول رييس‌جمهور و شخص باراك اوباما به ايالت‌هاي مختلف امريكا بروند و براي هيلاري كمپين برگزار كنند تا موج به‌وجود‌آمده از سوي اف بي‌آي عليه هيلاري كلينتون را خنثي كنند.
شرايط خوب ترامپ در فلوريدا
نظرسنجي‌ها در ايالت مهم و سرنوشت ساز فلوريدا نشان مي‌دهد كه دونالد ترامپ در حال بهبود شرايط خود در نظرسنجي‌ها پس از سقوط در مناظره سوم است. نظرسنجي‌اي كه نيويورك تايمز روز يكشنبه منتشر كرد نشان داد كه دونالد ترامپ توانسته 46درصد آراي اين منطقه را در روزهاي منتهي به انتخابات نهايي به دست آورد و اين در حالي است كه هيلاري كلينتون 42درصد آرا را در اختيار دارد. اين در حالي است كه نخستين نظرسنجي در يك ماه پيش اين فاصله تنها يك درصد بود.
با اين حال با توجه به ضريب خطاي نظرسنجي‌ها هنوز به‌طور دقيق مشخص نيست كه اين فاصله تا چه ميزان واقعي است اما ايالت فلوريدا با توجه به داشتن 29 الكترال همواره در انتخابات رياست‌جمهوري نتايج آن تعيين‌كننده بوده است. با اين حال آخرين نظرسنجي‌ها از كاروليناي شمالي و پنسيلوانيا كه دونالد ترامپ به آنها براي پيروزي نياز دارد نشان مي‌دهد كه هيلاري كلينتون مي‌تواند به راحتي در آنها پيروز نهايي انتخابات شود.
همچنين براساس مطالعه انجام شده توسط رويترز/ ايپسوس در پروژه موسوم به ايالت‌هاي كشور اگرچه همه اطلاعات مربوط به كل ايالت‌هاي ميزبان راي‌گيري زودهنگام انتخابات رياست‌جمهوري امريكا موجود نيست اما كلينتون در ايالت‌هاي در نوسان نظير اوهايو و آريزونا و همچنين در برخي پايگاه‌هاي حزب جمهوريخواه نظير جورجيا و تگزاس از برتري برخوردار است. براساس برنامه پروژه انتخابات ايالات متحده وابسته به دانشگاه فلوريدا تاكنون ۱۹ ميليون امريكايي در انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور راي داده‌اند كه اين بالغ بر ۲۰درصد كل راي‌دهندگان مي‌شود. مطالعه رويترز/ ايپسوس مشخص كرده كه كلينتون درمجموع در مسير دستيابي به اكثريت آرا قرار دارد. با اين حال اينكه كلينتون در فاصله ۱۰ روز مانده به انتخابات رياست‌جمهوري اين ميزان آرا را به خود اختصاص داده خبر خوبي براي او است.
با اين حال نكته قابل توجه نظرسنجي‌هاي كنوني اين است كه پيش از نامه جيمزكامي، رييس پليس فدرال امريكا به كنگره درخصوص بازگشايي پرونده ايميل‌هاي هيلاري انجام شده و هنوز مشخص نيست تاثير اين اتفاق روي راي هيلاري كلينتون تا چه اندازه است. گفتني است هيلاري كلينتون در مجموع نظرسنجي‌هاي ملي فاصله شش درصدي با دونالد ترامپ داشته است اما هنوز هيچ نظرسنجي پس از انتشار اين نامه صورت نگرفته تا تاثير آن مورد ارزيابي قرار گيرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون