• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3667 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان

هاشمي ‌رفسنجاني:

آلودگي، بسياري از مردم را فقير كرده است

گروه اجتماعي

صندلي‌هاي قرمز مجلس قديم، ‌روز گذشته ميزبان محيط‌زيستي‌ها بود، ‌سياست‌هاي كلي محيط‌زيست با حضور رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ‌دبير مجمع، ‌دادستان كل كشور، ‌رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست و نمايندگاني از مجلس مورد بررسي قرار گرفت. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رييس مجمع ‌به اهميت منابع آبي كشور اشاره كرد و از لزوم استفاده بهينه از آب در كشاورزي سخن گفت. او با اشاره به تصويب سياست‌ها در مجمع گفت: تلاشي كه محيط‌زيست كرد كه هم در تهيه بندها و هم در پخته كردن آنها و هم در تصويب آن در مجمع نقش داشتند، كار بسيار مهمي است و در زمان مناسبي هم انجام شده است. او با اشاره به سياست‌هاي كلي خصوصي‌سازي، با ابراز تاسف از عدم توجه به آنها در اجرا گفت: واقعا اگر براساس سياست‌هاي كلي عمل مي‌شد، امروز شاهد بيكاري در كشور نبوديم و اقتصاد رونق داشت. هاشمي‌رفسنجاني، با بيان اين مطلب كه «دنيا الان خطرات محيط‌زيستي را با تمام وجود لمس مي‌كند»، گفت: گاهي تا خطرات جدي نشود، به فكر نمي‌افتيم كه به تعبير ائمه(ع) ما، هر وقت بلاها متراكم شد و پشت سر هم آمدند، منتظر رفع بلا باشيد، چون مردم به فكر چاره مي‌افتند. وي با برشمردن چند مورد از خطرات محيط‌زيست، گفت: آلودگي‌هاي زيست محيطي، بسياري از مردم را فقير و بسياري ديگر را مريض كرد. خشكسالي‌ها، اين آسيب‌هايي كه به تالاب‌هاي ما رسيده و كويرزايي كه رخ داده و اين هواي آلوده كه مرتبا از زمين به آسمان گرد و غبار مي‌فرستد، مردم را قانع كرده كه بايد فكري كنيم زيرا آلودگي‌ها بسياري از مردم را مريض و فقير كرده است. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تصريح كرد: اگر مي‌دانستيم آلودگي هوا چه بر سر ما مي‌آورد، اجازه نمي‌داديم موتوسيكلت‌هايي كه به اندازه يك اتوبوس آلودگي ايجاد مي‌كنند، حركت كنند يا ماشين‌هايي توليد كنيم كه اين همه سوخت مصرف و آلودگي توليد مي‌كنند. با شكلي كه الان انرژي توليد مي‌كنيم يعني با سوخت فسيلي و آن هم ناقص، خطر ايجاد مي‌كنيم خيلي وقت است دنيا دنبال منبع انرژي است كه آلودگي ايجاد نكند. او با اشاره به مشكلات آب در كشور گفت: من به عنوان يك روستايي كه در كوير كرمان و رفسنجان زندگي مي‌كردم، ارزش آب را مي‌فهمم. «تو قدر آب چه داني كه در كنار فراتي» اگر ارزش آب را مي‌خواهي بفهمي از آنها كه در كوير هستند، بپرس. در كشورهايي كه دايم بارندگي و منابع آبي دارند خيلي محسوس نيست، اما حالا ديگر همه كشورها فهميده‌اند كه محيط‌زيست را نمي‌توان منطقه‌اي حفظ كرد؛ ما هر چه محيط‌زيست خود را حفظ كنيم، وقتي همسايگان ما آلوده باشند، اين آلودگي به ايران منتقل مي‌شود يعني دنيا از اين نظر هم دهكده كوچكي است.كم كم دنيا براي آلوده كردن مجازات هم تعيين مي‌كند. در مساله آب بايد ببينيم چه كنيم كه آب ارزان و فراوان در اختيار بشر قرار بگيرد. يكي از راه‌هاي بسيار ارزان، آبخوان‌داري است كه من نمي‌دانم چرا اين سياست آبخوان‌داري فراموش شد. البته راهكار فوري‌تر ما الان آن است كه مصرف آب را كاهش دهيم. اما در كشور ما كه ۹۵ درصد آب را كشاورزي مي‌برد، راندمان پاييني دارد كه مي‌توان راندمانش را دست‌كم ۳ برابر كرد.
سازمان محيط‌زيست درانجام وظايف موفق نبوده  است
اما دادستان كل كشور، ‌نظر متفاوتي نسبت به محيط‌زيست دارد. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظري كه از حاضران اين همايش بود، اعلام كرد: با تمام احترامي كه براي رياست سازمان محيط‌زيست قايل هستيم اما بايد بگويم اين سازمان در انجام وظايف خود موفق نبوده است. البته اقدامات انجام شده توسط اين سازمان را هم ناديده نمي‌گيريم اما در جامعه ديده مي‌شود كه عملكرد آن خوب نبوده است. او با اشاره به تجاوز به اراضي ملي و جنگل‌ها، ‌آن را از وظايف محيط‌زيست دانست و گفت: ما شاهد تجاوزاتي به منابع طبيعي، جنگل‌ها، اراضي ملي هستيم كه جلوگيري از آنها يكي از وظايف سازمان محيط‌زيست و ساير دستگاه‌هاي مرتبط است. مصاديقي داريم كه در لايه‌هاي سوم و چهارم دستگاه‌ها اقداماتي براي كوه‌خواري، درياخواري و تصرف اراضي ملي صورت مي‌گيرد. دستگاه‌هاي دولتي و پولدارها در تخريب طبيعت با هم مسابقه گذاشته‌اند. دادستان كل كشور به دستور وزير جهاد كشاورزي براي متوقف كردن بهره‌برداري از جنگل‌هاي كشور اشاره كرد و گفت: اين خبر بسيار خوشحال‌كننده‌اي است البته نمي‌توان گفت بهره‌برداري از جنگل‌ها بلكه بايد گفت بلعيدن جنگل را متوقف كرده است. محسن رضايي،  دبير مجمع تشخيص مصلحت نيز از حاضران اين همايش بود كه از لزوم تشكيل پليس تخصصي محيط‌زيست گفت. او معتقد است: يك پليس تخصصي محيط‌زيست مي‌خواهيم كه ضابط قوه قضاييه در مساله برخورد با جرايم زيست محيطي باشد و آموزش ببينند، دوره آموزشي ليسانس، فوق‌ليسانس و دكترا هم داشته باشند.
رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست هم به اهميت سياست‌هاي محيط‌زيست اشاره كرد و گفت: متاسفانه در سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي، محيط‌زيست ديده نشد در حالي كه بدون محيط‌زيست نمي‌توانيم اقتصاد مقاوم داشته باشيم. معاون رييس‌جمهور در همايش سياست‌هاي كلي محيط‌زيست گفت: مهم‌ترين شاخصه سياست‌هاي كلي حوزه محيط‌زيست، همگرايي ملي براي حفظ محيط‌زيست بود. ما شايد بيشترين فشار را در قوه مجريه داريم هم از نظر مسووليت‌ها و هم از نظر فشاري كه به جهت شرايط محيط‌زيست جهاني و كشورمان وارد مي‌شود. ابتكار افزود: از زماني كه سياست‌هاي كلي محيط‌زيست توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شد، تغيير شرايط به نفع همراهي بيشتر قوا رخ داد و همراستايي خيلي خوبي شكل گرفته است. وي گفت: مساله محيط‌زيست هميشه در رأس سياست‌ها و توجهات دولت بوده و رييس‌جمهور بارها اعلام كرده كه دولت من، دولت محيط‌زيست است و هر كدام از نتايجي كه امروز دست پيدا كرده‌ايم، دستاورد اين موضوع است. معاون رييس‌جمهور با اشاره به استانداردكردن سوخت و ساخت خودرو، حذف مازوت از سوخت نيروگاه‌ها و پيگيري قانون ۲۰ درصد استفاده از انرژي‌هاي نو در مراكز دولتي ظرف دو سال آينده گفت: در همين شرايط سخت كم‌بارش، تالاب هورالعظيم كه سال ۹۲ خشك بود، امروز ۶۲ درصد آب دارد. امروز مي‌دانيم اين تصور كه از حقابه طبيعت مي‌توانيم آب را براي مصارف ديگر ببريم اشتباه بوده است و نتيجه‌اش خشك شدن درياچه اروميه بود.
مجلس، آماده تصويب قوانين حامي محيط‌زيست
موافقت مجلس با كليات لايحه هواي پاك، ‌نشان از همراهي اين نهاد قانونگذار با سازمان محيط‌زيست بود. پزشكيان، نماينده مجلس كه در اين همايش حاضر بود، ‌از آمادگي مجلس براي تصويب قوانين حافظ محيط‌زيست خبر داد. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر تدوين برنامه‌هاي راهبردي براي حمايت از محيط‌زيست تصريح كرد: نمايندگان مجلس معتقدند كه قطعا توسعه بدون محيط‌زيست محقق نمي‌شود، در شرايط كنوني لايحه خاك و آب در مجلس مطرح است و نمايندگان مردم در خانه ملت آمادگي دارند، هر قانوني را براي حمايت از اين حوزه تصويب كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون