• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3670 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ آبان

چهره‌ها - خبرها

ادامه پيشروي حشدالشعبي در موصل

حشد شعبي (نيروهاي مردمي شيعه) در راستاي نبرد نهايي براي بيرون راندن داعش از آخرين مقرش در عراق به پيشروي‌هاي خود در محور غرب موصل ادامه داده و به پايگاه استراتژيك شهر تلعفر نزديك شده‌اند. شهر تلعفر و پايگاه نظامي آن در جاده بين‌المللي در غرب موصل واقع هستند و سيطره بر آنها به معناي قطع كامل خطوط امدادرساني داعش بين موصل و سوريه است. كريم عليوي، يكي از رهبران سازمان بدر عراق، از قوي‌ترين گروه‌هاي حشد شعبي گفت: ما اكنون تقريبا ۲۵ كيلومتر با پايگاه هوايي تلعفر فاصله داريم. پايگاه تلعفر اهميت زيادي براي ما دارد. وي گفت: اين پايگاه هوايي مقري براي تمامي نيروهاي حشد شعبي خواهد بود و به منزله نقطه آغازين اين نيروها جهت محافظت از مرزهاي سوريه و عراق است. جعفر الحسيني، سخنگوي گردان‌هاي حزب‌الله عراق نيز اعلام كرد كه اين پايگاه پس از آزادي به نيروهاي امنيتي عراق تحويل داده مي‌شود. براساس طرح آزادي موصل نيروهاي حشد شعبي آزادي محور غرب را برعهده دارند و وارد شهر موصل نمي‌شوند. تنها ارتش عراق وارد شهر خواهد شد. پيشروي ارتش عراق به سمت مركز موصل به دليل بمبگذاري‌ها، تك تيراندازهاي داعش و حضور غيرنظاميان در شهر به كندي پيش مي‌رود. از سوي ديگر منابعي در لشكر هفتم ارتش عراق در استان الانبار اعلام كردند كه گروهي از نيروهاي گارد مرزي از پايگاه عين الاسد در شهر البغدادي خارج شده‌اند تا وظيفه محافظت از گذرگاه وليد در مرز با سوريه را برعهده بگيرند. به گفته اين منابع، اين نيروها به دست مربيان ائتلاف امريكا آموزش ديده و به سلاح و تجهيزات مجهز شده‌اند.


روسيه آماده از سرگيري حملات هوايي به حلب مي‌شود

در سايه اعلام منابع روسي در زمينه حمله قريب‌الوقوع ناوگان روسيه به اطراف شهر حلب و همزمان با تقويت حضور ارتش سوريه و هم‌پيمانانش در جنوب غرب شهر حلب قريب‌الوقوع به نظر مي‌رسد. يك مقام نظامي روس تاكيد كرده است كه مجموعه كشتي‌هاي وابسته به ناوگان شمال روسيه به اضافه ناو هواپيمابر «آدميرال كوزنتيسوف»، رزمناو هسته‌اي «پطرس كبير» دو كشتي سورومورسك و «ناو وتسي آدميرال كولاكوف» وارد سواحل سوريه شدند و آماده حمله به مقرهاي تروريست‌ها ظرف ساعات آينده هستند. اين منبع حملاتي را كه قرار است صورت بگيرد را بسيار در «سطح گسترده» توصيف كرد و افزود: نظاميان روس نمونه‌هاي مدرن و جديد سلاح‌ها از جمله موشك‌هاي فوق‌العاده دقيق «كاليبر» را استفاده خواهند كرد. در اين راستا يك مقام وزارت دفاع روسيه عصر سه‌شنبه به اينترفاكس گفت: روسيه آماده است كه حملات خود به شهر حلب را ظرف ساعات آتي از سر بگيرد. اين خبر يك روز بعد از اعلام كرملين است كه گفته بود مسكو در صورتي كه افراد مسلح دست به حمله نزنند متعهد به توقف حملات حلب است. كرملين گفته بود، توقف حملات هوايي بهترين راهكار در حال حاضر است. ناتو نيز اخيرا نگراني‌هاي خود را از نسبت به حملات نظامي روسيه به محله‌هاي شرق حلب اعلام كرده بود. اين در حالي است كه مسكو از دو هفته پيش توقف حملات روسيه و سوريه را بر فراز حلب متوقف كرده بود، اما گروه‌هاي مخالف مسلح سوريه عملياتي تحت عنوان «حماسه بزرگ حلب» را آغاز كردند و در اين ميان دست به كشتار و جنايت‌هاي جنگي زدند.


اتحاديه اروپا به دنبال تعليق مذاكرات درباره الحاق تركيه

در بحبوحه انتقادات جديد از دموكراسي و اجراي قانون در تركيه كه دو شرط اساسي براي الحاق به اتحاديه اروپا محسوب مي‌شوند، رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه و چند تن از مقامات ارشد اتحاديه اروپا اساس ادامه مذاكرات در خصوص الحاق آنكارا به اين بلوك را زير سوال بردند.  فدريكا موگريني، رييس سياست خارج اتحاديه اروپا نگراني‌هاي شديد خود را نسبت به برنامه برقراري مجدد حكم اعدام، تعطيلي روزنامه‌ها و بازداشت سياستمداران برجسته اپوزيسيون ابراز كرده و گفت: اينها تحولات بسيار نگران‌كننده‌اي هستند كه اجراي قانون، حمايت از حقوق بشر و آزادي‌هاي اساسي و دموكراسي در تركيه را تضعيف مي‌كنند. وي از مقامات تركيه خواست بار ديگر با مخالفان و حاميان دموكراسي پاي ميز مذاكره بنشينند. كميسيون اروپا همچنين روز گذشته گزارشي را مبني بر درخواست عضويت تركيه به اين بلوك ارايه داده است. براساس پيش‌نويس اين گزارش كميسيون اروپا به اين نتيجه خواهد رسيد كه وضعيت در تركيه با توجه به اجراي قانون، آزادي رسانه‌اي و حقوق بشر كه معيارهاي اساسي براي پيوستن هر كشوري به اتحاديه اروپا محسوب مي‌شود در مقايسه با سال ۲۰۱۵ ميلادي وخيم‌تر شده است. به گفته دو تن از مقامات ارشد، نشست روز دوشنبه آتي وزراي امور خارجه ۲۸ كشور عضو اتحاديه اروپا در بروكسل، نخستين دور از مذاكرات در خصوص تعريف مجدد روابط اين بلوك با تركيه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون