• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3674 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ آبان

تلاش حاميان قاليباف براي توقف تحقيق و تفحص نتيجه نداد

شهرداري تهران در يك قدمي تحقيق و تفحص

نايب رييس كميسيون عمران :ابهام مطرح‌شده در تحقيق و تفحص از شهرداري رفع شد

زينب صفري


حاشيه‌هاي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران تمامي ندارند. روز گذشته هم بخشي از اين حواشي به صحن علني مجلس كشيده شد و تلاش تعدادي از نمايندگان مخالف تحقيق و تفحص براي توقف آن با واكنش مصطفي كواكبيان و تذكر شفاهي او همراه شد. كواكبيان، عضو هيات رييسه فراكسيون اميد در تذكر خودش با اشاره به نشست دو روز قبل كميسيون عمران با حضور قاليباف براي بررسي اين موضوع گفت: كميسيون عمران به متقاضيان تحقيق و تفحص از املاك نجومي اجازه نداد بحث خود را مطرح كنند و استدلال مي‌كردند كه چون پرونده قضايي در اين رابطه تشكيل شده، مجلس حق تحقيق و تفحص ندارد. كواكبيان با لحني اعتراضي ادامه داد: ‌خيلي عجيب است كه فرداي همان شبي كه آقاي غندالي رييس صندوق ذخيره فرهنگيان دستگير شد، در مجلس تحقيق و تفحص از اين صندوق به تصويب رسيد. چگونه است كه اين كميسيون درخصوص پرونده تفحص از شهرداري تهران به گونه‌اي ديگر عمل مي‌كند.
 او خطاب به هيات رييسه مجلس گفت: هيات رييسه محترم مجلس حتما به كميسيون عمران تذكر بدهند هنگامي كه كاري از سوي هيات رييسه به اين كميسيون ارجاع مي‌شود، اين كميسيون حق ندارد جلوي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران را بگيرد.

رويارويي موافقان و مخالفان تحقيق و تفحص در كميسيون عمران
اشاره كواكبيان به جلسه دو روز قبل كميسيون عمران با حضور تحقيق و تفحص‌كنندگان و شهردار تهران است. در آن جلسه سه نفر از نمايندگان عضو كميسيون عمران و حامي قاليباف، به تبصره 7 بند 214 آيين نامه داخلي مجلس استناد كردند و خواستار توقف تحقيق و تفحص
 شدند.
 تبصره 7 ماده 214 آيين‌نامه داخلي مجلس ناظر بر اين است كه «تحقيق و تفحص مجلس شامل شوراي نگهبان، مجلس خبرگان رهبري، مجمع تشخيص مصلحت نظام و پرونده‌هاي جرياني مراجع قضايي و امور‌ماهيتي قضايي نمي‌شود.» اما تحقيق و تفحص‌كنندگان در پاسخ به اين اشكال به دو موضوع استناد كرده بودند. اول اينكه اگر تبصره 7 وارد باشد چرا تحقيق و تفحص از هيات رييسه به كميسيون عمران ارجاع شده و دوم اينكه تحقيق و تفحص از شهرداري تهران شامل سه بند است كه بررسي املاك نجومي تنها يك بند آن را
 شامل مي‌شود.
البته تلاش مخالفان تحقيق و تفحص از شهرداري به همين‌جا ختم نشده بود. چه آنكه محمد صادقي، نماينده تهران هم در اين باره به لابي‌هايي اشاره كرد كه خواستار موكول كردن تحقيق و تفحص به بعد از انتخابات بودند. بنا بر آنچه كه او به برنا گفته بود «قبل از ورود به جلسه مشخص بود برخي از اعضاي كميسيون ذهنيتي داشتند و صحبتي با آنها شده بود تا اين جلسه به تعويق بيفتد چراكه برخي از آنها بيان مي‌كردند، موضوع به بعد از انتخابات موكول شود؛ درحقيقت نوعي نگاه سياسي در اين ماجرا وجود داشت.»

تلاش حاميان قاليباف براي القاي توقف تحقيق و تفحص از شهرداري
به هر حال فضاسازي مخالفان در جلسه كميسيون باعث شد تا مباحث صرفا حول كليات بگذرد و نمايندگان خواستار تحقيق و تفحص نتوانند وارد جزييات و سوال از شهردار تهران شوند. بعد از آن هم برخي از همين نمايندگان در مصاحبه‌هايي از توقف تحقيق و تفحص از شهرداري خبر دادند. از جمله محمد مهدي افتخاري، نماينده فومن كه به مهر گفت: «با توجه به اينكه پرونده رسيدگي به واگذاري املاك شهرداري تهران در قوه قضاييه در حال بررسي است، براساس آيين‌نامه داخلي مجلس امكان تحقيق و تفحص در مجلس
 مقدور نيست.
 اين طرح به دليل مغايرت با آيين نامه داخلي مجلس متوقف شده است.» اگرچه توقف تحقيق و تفحص از شهرداري تهران بلافاصله در رسانه‌هاي حامي شهردار تهران بازتاب گسترده‌اي پيدا كرده اما اين موضوع به‌شدت از سوي نمايندگان خواستار تحقيق و تفحص و همچنين برخي از اعضاي كميسيون عمران تكذيب شد.

بررسي تحقيق و تفحص از شهرداري با قوت ادامه مي‌يابد/ ديدار با لاريجاني
 در همين باره عليم يارمحمدي، نايب‌رييس اول كميسيون عمران در گفت‌وگو با «اعتماد» با تاكيد بر اينكه بررسي تحقيق و تفحص از شهرداري با قوت ادامه خواهد يافت و كميسيون عمران سه شنبه و چهارشنبه هفته آينده در اين باره جلسه خواهد داشت، گفت: اگرچه برخي از نمايندگان در نخستين جلسه بررسي تحقيق و تفحص از شهرداري ابهامي را مطرح كردند اما قرار شد تصميم‌گيري نهايي درباره تحقيق و تفحص به بعد از بررسي هر سه بند آن موكول شود. بنابراين ما به كار خودمان ادامه مي‌دهيم. يارمحمدي تاكيد كرد: فقط يك شك و ابهامي ايجاد شده بود كه خوشبختانه رفع شده است. ما طبق روال تعيين شده كار خودمان را دنبال مي‌كنيم و هفته آينده تصميم نهايي را اعلام مي‌كنيم.
افزون بر او محمود صادقي، نماينده تهران هم به ايسنا گفت: براي رفع ابهام مطرح در بحث املاك شهرداري كه از محورهاي تحقيق و تفحص است و همچنين اعتراض به رويه كميسيون عمران، متقاضيان تفحص از شهرداري فردا با لاريجاني
ديدار مي‌كنند.
طرح تحقيق و تفحص از املاك شهرداري تهران سه بند دارد. به گفته قاسم ميرزايي، نماينده اصلاح‌طلب مجلس صدور مجوزها و پروانه‌هاي ساخت بي‌حساب و كتاب، بحث انتصاب‌هاي ناصحيح در شهرداري و همچنين موضوع واگذاري بي‌حساب و كتاب املاك نجومي از محورهاي تحقيق و تفحص مجلس از شهرداري تهران است. به اين ترتيب حتي اگر ادعاي مخالفان تحقيق و تفحص درباره تبصره 7 بند 214 درست باشد باز هم تحقيق و تفحص از شهرداري تهران دو بند مهم ديگر دارد كه ظاهرا مخالفان فكري براي منتفي كردن آن نكرده‌اند. قدر مسلم اينكه تحقيق و تفحص از شهرداري تهران به اين زودي‌ها دست از سر قاليباف برنخواهد داشت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون