• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3679 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳ آذر

بانوان بسكتبال عذرخواهي كردند؛ ركابزنان دختر تعهدكتبي دادند

كميته فني فيبا درباره حجاب بسكتباليست‌ها تصميم‌ مي‌گيرد

گروه ورزش

تيم بسكتبال 3 نفره بانوان ايران چندي پيش راهي كشور تركمنستان شد و در رقابت‌هاي اين كشور شركت كرد. بعد از اينكه حضور اين تيم در اين رقابت‌ها رسانه‌اي شد و موفقيت دختران در تركمنستان توجهات را به خود معطوف ساخت، تازه اعلام شد كه اين تيم بدون هماهنگي با فدراسيون -كه قدمي براي بسكتبال بانوان با حجاب اسلامي برنداشته- راهي اين مسابقات شده‌اند و اين تازه آغاز داستان و حاشيه‌سازي‌ها بود، تا اينكه مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان در جلسه‌اي كه با محمود مشحون رييس فدراسيون داشت در مورد حمايت خود از ورزش بانوان سخن گفت و خواستار اين شد كه فدراسيون در راستاي حضور بانوان بسكتباليست با حجاب اسلامي در مسابقات مختلف اقدام كند؛ اما با اين وجود در جلسه‌اي كه صبح روز سه‌شنبه با حضور فاطمه كرم‌زاده نايب‌رييس بانوان بسكتبال، محمود مشحون رييس، علي توفيق دبير فدراسيون و نمايندگان دفتر امور مشترك، نماينده حقوقي و پيگيري وزارت ورزش و جوانان و همچنين كليه مشاوران و كميته مسابقات فدراسيون به همراه مربي و اعضاي تيم اعزامي به تورنمنت بسكتبال 3×3 بانوان در كشور تركمنستان برگزار شد، اعضاي اين تيم مجبور به عذرخواهي شدند. البته داستان حضور بانوان ورزشكار ايران در مسابقات مختلف بين‌المللي به اينجا ختم نشده و در كميته انضباطي فدراسيون دوچرخه‌سواري نيز تصميم گرفته شد از بانوان ركابزن كه بدون دريافت مجوز شوراي برون‌مرزي در مسابقات بين‌المللي شركت كرده بودند، تعهد كتبي گرفته شود.
 
در ابتداي جلسه بسكتبال فرانك طياري، سرمربي تيم اعزامي بانوان به مسابقات تركمنستان با ذكر اين نكته كه نفس حضور ما در اين تورنمنت با پوشش و حجاب كامل اسلامي مي‌تواند تبعات خوبي براي بسكتبال بانوان داشته باشد، افزود: «بنده صراحتا اعلام مي‌كنم براي حضور در اين تورنمنت راه را به اشتباه رفتيم و بايد فدراسيون و ساير عوامل اجرايي را در جريان كامل اين تورنمنت و حضور يك تيم از بانوان ايران قرار مي‌داديم كه اين اقدام انجام نشد و شخصا از اين نظر عذرخواهي مي‌كنم. با حمايت وزير ورزش و جوانان، رييس فدراسيون كه هميشه بهترين همراه در كنار بسكتبال بانوان بوده و همچنين معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان و پيگيري‌هاي مكرر معاونت بانوان فدراسيون، بسكتبال بانوان قطعا روزهاي خوبي را به خود خواهد ديد.»
در ادامه سعيده علي، يكي از بازيكنان تيم اعزامي به نمايندگي از آنان گفت: «واقعا از حمايت‌هاي مجموعه مديريتي فدراسيون سپاسگزارم و مي‌توانم بگويم باور اين همه هجمه عليه بسكتبال بانوان طي روزها و هفته‌هاي اخير ممكن نيست. ما در جريان تبعات اين حضور بدون آگاهي فدراسيون نبوديم و از اين بابت رفتار پدرگونه شخص رييس فدراسيون شايسته تقدير است و اميدواريم من بعد در چارچوب قانون حضور بسيار پر رنگ‌تري را در ميادين برون مرزي داشته باشيم.»
محمود مشحون نيز با ارايه توضيحاتي در مورد نوع نگرش مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان گفت: «در جلسه‌اي كه روز شنبه در خدمت مقام عالي وزارت ورزش و جوانان و همچنين دكتر سجادي، معاون محترم ايشان در ورزش قهرماني بودم، مقام عالي وزارت بخش عمده‌اي از زمان اين جلسه را به نحوه رفع محروميت حضور بانوان محجبه در ميادين بين‌المللي اختصاص داده و در اين راستا رهنمودهاي بسيار مهمي را در جهت حمايت از بسكتبال بانوان و نحوه پيگيري مستمر حضور و شركت آنها در مسابقات برون‌مرزي به بنده و همچنين دكتر سجادي معاونت خود ابراز داشتند.»
نجفي: سفر ما منشأ خير شد
سحر نجفي، ملي‌پوش بسكتبال درباره جلسه برگزار شده با فدراسيون بسكتبال گفت: جلسه بسيار خوبي را با رييس فدراسيون برگزار كرديم. جلسه‌ بسيار آرام برگزار شد و هيچ گونه مشكلي پيش نيامد. نظر وزير ورزش نسبت به نه تنها بسكتبال بانوان بلكه نسبت به كل ورزش بانوان حمايتي است و دستور حمايت از بسكتبال بانوان را داده است. سفر ما به تركمنستان منشأ خيري شد تا كساني كه در راس ورزش كشور هستند، نگاه ويژه‌تري را نسبت به ورزش ما داشته باشند و اميدواريم مشكل به زودي حل شود و فيبا مجوز قطعي حجاب را به زنان مسلمان بدهد. ان‌شاءالله با وجود سلطاني‌فر، شهريان، كرم‌زاده و مشحون مشكل بسكتبال بانوان به زودي حل شود.
 
حالا قرار است نامه رسمي وزير ورزش و جوانان به رييس فدراسيون جهاني بسكتبال (فيبا) كه حاوي تاكيد و پيگيري مجدانه حضور تيم ملي بسكتبال بانوان ايران و عدم تبعيض بين اين رشته و ساير رشته‌هاي ورزشي است، توسط مشحون در نشست روز پنجشنبه به مسوولين فدراسيون جهاني بسكتبال در بيروت ارايه شود.  در جلسه دو روزه كميته اجرايي فدراسيون جهاني بسكتبال بحث‌هايي درباره امكان استفاده از حجاب توسط بانوان بسكتباليست صورت گرفت و كميته اجرايي تصميم در اين‌باره را با توجه به تمام شدن مهلت آزمايشي دو ساله به كميته فني سپرد.  در جلسه كميته اجرايي فيبا درباره مشكلات و چالش‌هاي مختلف اين فدراسيون بحث‌هايي صورت گرفت. يكي از موضوعات بحث حجاب بانوان بسكتباليست بود. پيش از اين فيبا در سال 2014، دو سال به صورت آزمايشي اجازه استفاده از حجاب در مسابقه‌هاي ملي را داده بود؛ اما در عمل فعاليتي چشمگير از جانب فدراسيون ايران براي حضور بانوان با حجاب اسلامي در مسابقات بين‌المللي صورت نگرفت. كميته اجرايي از كميته فني فيبا درخواست كرد تا در اين مورد با فدراسيون‌هاي ملي بحث و بررسي كنند و نتايج آنها را بازبيني كنند و در اين‌باره تصميم‌گيري انجام شود. اين در حالي است كه فدراسيون بسكتبال ايران منكر مهلت دوساله براي استفاده آزمايشي از حجاب شده بود و اصلا در جريان نشست اخير فدراسيون جهاني نيز قرار نداشته است.
تعهد ركابزنان دختر اعزامي به تايلند
بانوان ركابزن و پيشكسوتان دوچرخه‌سواري هم مدتي پيش در مسابقات تايلند شركت كرده بودند كه حضور در اين رقابت‌ها بدون مجوز داخلي بوده است. از همين رو كميته انضباطي در مورد حضور بانوان ورزشكار بدون مجوز شوراي برون‌مرزي در مسابقات و تورنمنت‌هاي بين‌المللي با نام ايران برگزار شد كه در پايان با توجه به عدم آگاهي ورزشكاران از چگونگي مراحل اداري اعزام به مسابقات برون مرزي، ضمن اخذ تعهد كتبي از متخلفين، متعهد شدند در صورت شركت در مسابقات برون‌مرزي نسبت به كسب مجوز از فدراسيون و شوراي برون‌مرزي وزارت ورزش و جوانان اقدامات لازم را انجام دهند. اين جلسه با حضور پريچهره سرپرست فدراسيون دوچرخه‌سواري، خانم ايرواني نايب‌رييس بانوان، چايچي مدير تيم‌هاي ملي، خانم خسروشاهي مسوول حقوقي فدراسيون، نمايندگان وزارت ورزش و جوانان آقاي صباغي و خانم كاظمي و اصغر خالقي مشاور سرپرست فدراسيون برگزار شد. همچنين به كميته پيشكسوتان فدراسيون در خصوص نظارت هرچه بيشتر بر اعزام تيم‌هاي پيشكسوتان به مسابقات برون مرزي تذكر داده شد و به بيژن امير آخوري به دليل عدم رعايت مفاد آيين نامه شوراي برون مرزي و اعزام ورزشكاران به مسابقات برون‌مرزي ضمن دريافت تذكر كتبي فرصت داده شد ظرف مدت يك هفته مستندات خود را به كميته انضباطي فدراسيون ارايه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون