• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3679 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳ آذر

آنكارا حكم دستگيري صالح مسلم را صادر كرد

دستور بازداشت از تركيه براي شهروند سوري

گروه جهان| تقابل دولت تركيه با كردها هر روز ابعاد بيشتري پيدا مي‌كند. دولت رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور اين كشور كه سال‌هاي نخست حضور در قدرت با شعار حل مساله كردي از طريق مذاكره به ميدان آمده بود اكنون نه فقط با كردهاي تركيه كه با كردهاي كشور پربحران سوريه نيز درگير شده است؛ درگيري‌اي كه تبعات آن براي منطقه ناامن و متشنج خاورميانه غيرقابل كنترل خواهد بود. روز گذشته مقام‌هاي آنكارا دستور بازداشت صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموكراتيك كردهاي سوريه (پ.ي.د) را صادر كردند. بهانه اين دستور هم ارتباط دادن وي با بمبگذاري ماه فوريه در آنكارا بود. اين حكم بازداشت براي صالح مسلم و ۴۷ تن ديگر از جمله چند عضو حزب كارگران كردستان موسوم به پ.ك.ك است. حزب اتحاد دموكراتيك كردهاي سوريه وابسته به شبه‌نظاميان يگان حفاظت از خلق تركيه (ي.پ.گ) است كه امريكا از آنها در سوريه عليه داعش حمايت مي‌كند. تركيه از اين حمايت خشمگين است چرا كه شبه‌نظاميان كرد سوري را به گروه ممنوعه حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) وابسته مي‌داند. تركيه مي‌گويد كه حزب اتحاد دموكراتيك كردهاي سوريه و شاخه نظامي آن به اضافه يگان حفاظت از خلق تركيه مقصر اين حمله هستند كه در نتيجه آن 28 نفر كشته شده‌اند. تركيه در حالي اين حزب سوري را مقصر دانسته است كه پ.ك.ك مسووليت آنها را پذيرفته و تاكيد كرده بود كه اين عمليات پاسخي به وضعيت امنيتي در جنوب شرقي تركيه بوده است. اين در حالي است كه دادستان آنكارا مي‌گويد كه دستور اين حمله از مقام‌هاي بالاتر اين حزب كه در سوريه فعال هستند صادر شده است. تركيه يگان حفاظت از خلق تركيه و حزب اتحاد دموكراتيك كردهاي سوريه را جزو گروه‌هاي تروريستي مي‌داند و مي‌گويد كه آنها به دنبال تشكيل منطقه خودمختار در شمال سوريه و كار كردن با بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه هستند كه از 5 سال پيش دولت تركيه عزم خود را براي فروپاشي حاكميت او جزم كرده است. اين نگاه تركيه در حالي كردها را نشانه رفته است كه ايالات متحده هرچند پ.ك.ك را گروهي تروريستي مي‌خواند اما با يگان حفاظت از خلق تركيه از نزديك كار مي‌كند. از نظر واشنگتن اين يگان تنها متحد اصلي اين كشور در مبارزه با شبه‌نظاميان در شمال سوريه است. بحث‌ها بر سر كارايي اين احزاب كردي به تنش جدي ميان واشنگتن و دولت رجب طيب اردوغان بدل شده است و تركيه راسا اقدام به اخراج اپوزريسيون يگان حفاظت از خلق تركيه از شمال سوريه كرده است. دولت تركيه روز گذشته علاوه بر صدور دستور بازداشت صالح مسلم، حكم بازداشت چندعضو پ.ك.ك را هم صادر كرد. گفته مي‌شود كه سه نفري از پ.ك.ك كه دستور بازداشت آنها صادر شده است در كوه‌هاي شمال عراق سكني گزيده‌اند. مكاني كه عملا دسترسي تركيه به آن آسان نيست. به گزارش خبرگزاري فرانسه، صالح مسلم معمولا به بروكسل رفت و آمد دارد و آخرين تاريخ سفر وي به تركيه هم به سال 2015 بازمي‌گردد. در اوايل شروع بحران در سوريه، صالح مسلم زياد به آنكارا سفر مي‌كرد چراكه در آن زمان نگاه دو طرف به هم مانند دو متحد احتمالي بود. اين در حالي است كه تركيه اكنون وي را به مصالحه با بشار اسد متهم مي‌كند. مسوول رسانه‌اي حزب اتحاد دموكراتيك كردهاي سوريه در اين خصوص به خبرگزاري فرانسه مي‌گويد: اين احكام بازداشت ما را نگران نمي‌كند. اصولا اردوغان چه حقي دارد كه براي يك شهروند سوري حكم بازداشت صادر كند؟ اين نمونه‌اي از رفتاري است كه وي با ديگر كردها دارد و مساله عجيبي نيست.
پيش از اين نيز مسلم در گفت‌وگويي با خبرگزاري فرانسه پيش‌بيني كرده بود كه تا زماني كه در تركيه اردوغان در راس قدرت قرار دارد، امكان مصالحه و نزديكي وي و حزبش به آنكارا وجود ندارد. وي در اين گفت‌وگو گفته بود: هدف من رسيدن به سوريه‌اي دموكراتيك است و نه چيز ديگر، سوريه‌اي فدرال و دموكراتيك.
هرچند كه تركيه هيچگاه خصومت خود با مسلم را مخفي نكرده است اما اين نخستين‌بار است كه براي وي دستور بازداشت صادر مي‌شود. علاوه بر مسلم، اين حكم بازداشت براي دو مقام ديگر اتحاديه كمونيست‌هاي كردستان هم صادر شده است كه هر دو در بروكسل مستقر هستند. آنكارا اين گروه را نيز شاخه‌اي از پ.ك.ك مي‌داند. اين دو مقام در مارس 2010 يك بار توسط پليس بلژيك آزاد شدند اما بعدها به دليل نبود مدرك كافي آزاد شدند. اردوغان در چندهفته اخير اظهارات بسيار تندي در خصوص كشورهاي اروپايي بر زبان رانده و به خصوص آلمان و بلژيك را به سهل‌انگاري در مقابله با شبه‌نظاميان تحت تعقيب متهم كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون