فراز و فرود وارداتي مهارجهها به ايران
گروه اقتصادي | در طول روزگار تحريمها، تنها كشورهايي كه ايران را تنها نگذاشتند و توانستند يار غار ايران در روزگار سخت باشند دو كشور هند و چين بودند. كشورهايي كه به مدد ياريشان در آن روزگار، قراردادهاي خاصي را با ايران امضا كردند و حتي مبادلات بانكي ايران نيز منوط به اين دو كشور شد. كشور هند چهارمين اقتصاد بزرگ جهان است كه همچنان با رشد اقتصادي ۷ درصدي، مسير توسعه را شتابان طي ميكند. و در عين حال ايران نيز بزرگترين اقتصاد منطقه و بيستمين اقتصاد بزرگ دنياست، آنچه در اين ميان قابل توجه است، مكمل بودن اقتصاد دو كشور است. در طي سالهاي گذشته دومين محور اصلي همكاريهاي اقتصادي دو كشور با در نظر گرفتن موقعيت ممتاز ژئوپولتيكي و ژئواكونوميكي دو كشور است. ايران، بهترين و سريعترين مسير جهت نقل و انتقالات تجاري هندوستان با مجموعه كشورهاي CIS، افغانستان، عراق، تركيه و حتي اروپا است. و بندر چابهار نقش قابل توجهي در افزايش ترانزيت بين دو كشور دارد كه حضور پررنگ هنديها در آن ميتواند نماد و سمبل همكاريهاي اقتصادي دو كشور به خصوص در حوزه ترانزيت و حمل و نقل باشد. در اهميت راهبردي همكاريهاي ترانزيتي دو كشور همين نكته بس كه ارزش مبادلات تجاري هند با كشورهاي CIS در سال ۲۰۱۴، قريب به ۱۲ ميليارد دلار بوده است، كه در صورت بهرهبرداري از بندر چابهار و اتصال اين بندر به خطوط راهآهن جنوب به شمال، هزينههاي حمل و نقل اين كشور با اين حوزه درصد قابل توجهي كاهش نشان خواهد داشت.