روايتها از سه آذر اهورايي
همزمان با 16 آذر 32، در كانون گفتمان مسلط، پديدهاي به نام مبارزه با استبداد و استعمار جايي نداشت و به همين اعتبار، گفتمان رسمي ميخواست هويت ضد استعماري و ضد استبدادي جنبش دانشجويي را ناديده بگيرد. تصويري كه به گفته مرحوم شريعتي از سه آذر اهورايي، سالها در ادبيات رسمي گفته ميشود جز اين نيست كه دانشجويان معمولي هستند كه بر سبيل اتفاق، در معرض گلوله قرار گرفتند. ولي در پادگفتمان غيررسمي، بهطور مرتب در طول اين سالها عناصر زيادي دخالت ميكنند تا نشان دهند كه اين تصوير، ضد استبدادي بوده است. سپس در يك چرخش گفتماني بعد از انقلاب، ميبينيم كه تصوير رسمي و غير رسمي از دانشجو دچار گسيختگي و چندپارگي ميشود.