• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3690 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۰ آذر

نامه مهم AFC به فدراسيون فوتبال

با عربستاني‌ها در كدام ورزشگاه بازي مي‌كنيد؟

كميته مسابقات كنفدراسيون فوتبال آسيا در نامه‌اي به فدراسيون فوتبال درخواست كرده شهرهاي ميزبان مسابقه با تيم‌هاي عربستاني را مشخص كنند و البته باشگاه‌ها و فدراسيون فوتبال ايران بايد اين موضوع را جدي بگيرند. به‌نظر مي‌رسد فدراسيون فوتبال ايران تا به امروز در موضوعات بين‌المللي موفق نبوده است. نخستين منازعه مساله مراسم سال 2016 فوتبال آسيا بوده است. كنفدراسيون فوتبال آسيا مراسم برترين‌ها را اجرا كرده است و در ميان نام‌هاي برتر اثري از آثار نامزدهاي ايراني وجود نداشته. هرچند كارشناسان معتقدند با توجه به معيارهاي كنفدراسيون فوتبال آسيا براي اهداي جايزه كه كاملا هم مشخص است، جايزه‌اي به فوتبال ايران تعلق نمي‌گرفته. اما همين جايزه بهترين فوتساليست و جايزه داور برتر هم در مراسم اهدا نشد تا شكست فدراسيون فوتبال در مذاكراتي كه مدعي به انجامش بود ثابت شود. فدراسيون فوتبال ايران با نوشتن نامه‌اي پيش از مراسم، اعتراض خود را به انتخاب‌هاي كنفدراسيون فوتبال آسيا اعلام و پس از آن هم گفته شد كه به دليل عدم حضور نمايندگان ايران مراسم تحريم شده است. حالا اين بماند كه ظاهرا رييس فدراسيون فوتبال جايي كاري داشته كه نمي‌توانسته به محل برگزاري مراسم برود اما اصل ماجرا اين‌طور است كه نه نامه‌اي كه نوشته بودند تاثيري در عملكرد كنفدراسيون داشت و نه آنچه تحريم مراسم خوانده مي‌شد موثربود. منازعه بعدي و ارتباط اشتباه بعدي از سمت فدراسيون فوتبال ايران به كنفدراسيون ماجراي انتخاب زمين مسابقه بود. زمين مسابقه بازي ايران - سوريه كه كيفيت پايينش به از دست دادن 3 امتياز مهم اين بازي منجر شد.
  حالا نامه جديد AFC، بدان معناست كه در فصل آتي هم ديدار تيم‌هاي ايراني و تيم‌هاي عربستاني در كشور بي‌طرف برگزار مي‌شود. با اين وصف تيم‌هاي عربستاني هم بايد به سرعت و پيش از ضرب‌العجل ‌اي‌اف‌سي، ميزبان بازي با تيم‌هاي ايراني را مشخص كنند. گروه‌بندي بازي‌ها هنوز مشخص نشده اما همگروهي تيم‌هاي ايراني و عربستاني در بازي‌هاي غرب قطعي است و باشگاه‌هاي ايراني و عربستاني بايد از هم‌اكنون مشخص كنند در چه كشوري ميزبان هم خواهند بود. سال گذشته كشور عمان به عنوان ميزبان بازي‌هاي تيم‌هاي ايراني معرفي شد و عربستاني‌ها هم از قطر به عنوان ميزبان مقابل تيم‌هاي ايران سود بردند.
نكته مهم براي ايراني‌ها، صحبت درباره انتخاب ازبكستان به عنوان ميزبان بازي‌هاي عربستان بود كه اين اتفاق نيفتاد. همچنين با توجه به تنش سياسي- ورزشي ايران و عربستان، امارات هم از ميزباني بازي‌هاي تيم‌هاي ايراني حمايت نكرد تا عملا ميزبان مورد علاقه باشگاه‌هاي ايراني از فهرست كنار برود. نكته مهم اين است كه بنابر قوانين مسابقات 3 ماه قبل از بازي طبق جدول، شهر ميزبان بايد به كميته مسابقات معرفي شود كه پيش از آن بايد مذاكرات و توافقات با اين شهر صورت گرفته باشد. در بين تيم‌هاي ايراني ذوب آهن قهرمان جام حذفي اعلام كرده در ارزان‌ترين كشور ميزبان تيم‌هاي عربستاني خواهد بود و اين به آن معناست كه يك هزينه اضافي سفر بر دوش باشگاه‌هاي ايراني حاضر در ليگ قهرمانان خواهد بود. فدراسيون فوتبال خيلي تمايل ندارد در مورد برگزاري بازي در كشور بي‌طرف صحبت كند اما واقعيت اين است كه اين نامه را دريافت كرده و بايد به سرعت اين موضوع را با همكاري باشگاه‌ها به نتيجه برساند. با انتشار اين خبر در ورزش سه برخي از كاربران از تيم‌هاي ايراني درخواست كرده‌اند مسابقات خود را به كشور فارسي زبان تاجيكستان انتقال بدهند. پيشنهادي كه كاملا قابل بررسي است. اما اتفاق و آسيب مهم‌تر در بازي‌هاي تيم ملي در كمين ايران است. تيم ملي ايران در گروه مقدماتي جام جهاني صدرنشين است و اگر دوم هم شود مستقيم صعود خواهد كرد اما اصلا عجيب نيست كه تيم ملي ايران و عربستان در دور دوم نتايجي بگيرند كه هر دو، سوم گروه شوند. فدراسيون فوتبال ايران حتما بايد براي آن روزها برنامه‌اي داشته باشد. تيم ملي ايران اگر در جايي غير از آزادي از عربستان ميزباني كند تاوان سنگين سياسي، فرهنگي، اجتماعي و ورزشي براي ايران خواهد داشت. تاواني كه انتظار است در فدراسيون فوتبال جلويش را بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون