• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3697 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ آذر

جدول اجراهای جشنواره موسیقی فجر در حال کامل شدن است

گروه فرهنگ و هنر

قطار سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر بیست و دوم دیماه امسال به راه می‌افتد و همین فرصت چند هفته‌ای به شروع این جشنواره بهانه‌ای است برای کامل شدن جدول اجراهای آن، جدولی که تا اینجای کار با اعلام اسامی گروه‌های پاپ و تلفیقی حاضر در جشنواره و همچنین اجراهای بخش موسیقی نواحی پر شده و جای اجراهای اصلی جشنواره همچنان خالی است. روزهای پایانی هفته گذشته بود که اسامی تعدادی از گروه‌های پاپ و تلفیقی حاضر در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر اعلام شد.
بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره محمد عليزاده، محسن يگانه و اشوان در بخش موسيقي پاپ در سالن نمايشگاه ميلاد براي علاقمندان خود به اجراي برنامه مي‌پردازند. همچنين در بخش موسیقی تلفیقی این جشنواره هم آنچه تا اینجای کار قطعی است حضور آريا عظيمي‌نژاد است که در سالن برج آزادي روي صحنه خواهد رفت. اما روز گذشته تعداد گروه‌های حاضر در بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی فجر هم اعلام شد. بر این اساس ١٣ گروه در بخش موسيقي نواحي  شامل ٣ گروه در بخش بانوان و ١٠ گروه در بخش موسيقي مناطق از كرمانشاه، كردستان، بوشهر، خراسان، لرستان، مازندران، گيلان و چهارمحال و بختیاری در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر حاضر خواهند بود و برنامه‌های‌شان به اجرای كاگان‌هاي (ملودي‌هاي كاربردي) اصيل و مهم مناطق خواهند پرداخت. این گروه‌ها قرار است در روزهای جشنواره با توجه به جدول زمانبندی که بعدا اعلام خواهد شد در سالن‌های فرهنگسرای نیاوران و مجموعه آزادی روی صحنه بروند.
علاوه بر این اجراها در تالار رودكي هم علاوه بر معرفی یک پیشکسوت موسیقی مناطق، شب موسیقی نواحی و معرفی پیشکسوتان موسیقی ترکمن، بلوچستان و خراسان شمالی اجرا خواهد شد. اجراهای سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر در حالی اعلام می‌شود که این دوره از جشنواره در هفته‌های گذشته حاشیه‌های زیادی هم با خود داشته است. هفته پیش جمعی از اهالی موسیقی در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستار توجه به انتقادهایی شدند که از دور پیشین جشنواره موسیقی مطرح شده و همچنان بی‌پاسخ مانده است. عدم شفافیت مالی در اجرای این جشنواره، حذف بخش رقابتی و جایگزینی جایزه باربد، دعوت از گروه‌های شرکت‌کننده به جای اعلام فراخوان و چند مورد دیگر از جمله انتقادهایی بود که به سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر در سال گذشته از طرف منتقدین این جشنواره مطرح شد. آنچه باعث شد بار دیگر این انتقادها شدت بگیرند معرفی دوباره حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیر جشنواره موسیقی فجر بود. اما در این بین هم بودند چهره‌هایی که اعلام کردند با وجود عدم حضورشان در جشنواره امسال از چنین نامه‌ای هم انتقاد کردند. هوشنگ کامکار یکی از این چهره‌ها بود.
کامکار در گفت‌وگویی با جام‌جم آنلاین گفته بود؛ «بدون جانبداری باید بگویم هدف این افراد موسیقی نیست و دنبال چیز دیگری هستند. هیچ‌کدام‌شان دل‌‌شان برای موسیقی ایران نسوخته است و دائم به آقای نوربخش تهمت می‌زنند و بیهوده انتقاد می‌کنند. همه‌شان را روی هم بگذارید توانایی انجام یک کار را ندارند و اگر پول بگیرند دیگر انتقاد نمی‌کنند.»
 هوشنگ کامکار دلایل خودش را برای عدم حضور در این دوره از جشنواره این‌طور عنوان کرده بود: «کامکارها امسال در جشنواره، اجرایی نخواهند داشت چرا که بودجه جشنواره با میزان دستمزد ما هماهنگ نیست.» با این وجود هستند گروه‌ها و اجراهایی هم که پیش از اعلام دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر اجرای آنها در سی‌ودومین جشنواره موسیقی قابل
پیش‌بینی است.
یکی از این برنامه، اجرای ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان خواهد بود. این خبری است كه خود شهبازیان اعلام کرده و گفته علیرضا افتخاری به عنوان خواننده ارکستر ملی در اولین برنامه سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر به اجرای آلبوم‌های «نیلوفرانه» و «شور عشق» و آثار حسین دهلوی می‌پردازد. در این بین بنا به رسم هر ساله جشنواره موسیقی باید منتظر اعلام خبر اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در روزهای آینده و در کنار اعلام دیگر اجراهای جشنواره امسال موسیقی هم باشیم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون