دانشآشتياني: كار سياسي در آموزش و پرورش مانند سم است
فخرالدين دانشآشتياني در سلسله نشستهاي قطبي با مديران كل آموزش و پرورش استانهاي كشور با اشاره به تشكيل كارگروههاي مختلف براي انجام برنامههاي كوتاهمدت در اين وزارتخانه با نام بردن از كارگروههاي اقتصاد، تفويض اختيار و ساماندهي فرآيندها، سند تحول و دانشگاه فرهنگيان از تشكيل كارگروه معيشت معلمان هم خبر داد و گفت: «اين كارگروه درصدد است تا با بررسي و برنامهريزي مشخص كند كه با استفاده از ظرفيتهاي موجود در سطح كشور چگونه ميتوان به معلمان خدمات بيشتري ارايه داد.»وزير آموزش و پرورش با اشاره به اين نكته كه آموزش و پرورش، تنها متولي آموزش نيست و نقش سياستگذاري دارد، تصريح كرد: «نهاد تاثيرگذار آموزشو پرورش حتي در اجرا نيز نقش چنداني ندارد و بيشتر، نهادهاي مردمي و عمومي هستند كه بايد در اجرا نيز كمك كنند. اگر اين حركت يعني تغيير نگرش در جامعه صورت گيرد، مساله مالي اين نهاد نيز حل ميشود كه البته كار دشواري نيست، زيرا بسياري از كشورها از اين روند به نتايج خوبي دست يافتهاند.» دانشآشتياني، صندوق ذخيره فرهنگيان را يك بنگاه اقتصادي خواند و بر شفافسازي تخلفات صورت گرفته در آن تاكيد كرد. او شفافسازي و جارزدن و هياهو را دو امر متفاوت خواند و يادآور شد: «جار زدن موجب آسيبهاي جدي بر جامعه فرهنگيان كشور ميشود. اينجانب وقت زيادي براي روشن شدن موضوع تخلف صندوق ذخيره فرهنگيان گذاشتهام، قوه قضاييه نيز پيگير موضوع است تا ان شاءالله بتوانيم اعتبارات را به صندوق بازگردانيم.»
در ادامه اين نشست عضو كابينه دولت يازدهم به مساله سياست و آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: «كار جناحي و سياسي در داخل آموزش و پرورش مانند سم است و آموزش و پرورش بايد به مثابه چتري باشد كه همه جناحهاي فكري را تحت پوشش قرار دهد. مخالفان دولت تدبير و اميد بايد احساس امنيت كنند و اين تصور پيش نيايد كه تفكر آنها باعث ناامني شغلي برايشان شده است، گرچه اعتقاد دارم مسوولي كه عليه دولت كار ميكند، نبايد حتي يك دقيقه بر سركار بماند، زيرا اين دولت حاصل تفكر و راي مردم است و مسوولان بايد حامي دولت باشند.» او آموزش و پرورش را مانند چتري گسترده دانست كه همه بايد زير آن جمع شوند. دانشآشتياني با تاكيد بر اينكه مسوولان بايد به نقدهاي معلمان توجه كنند و فضا بايد بهگونهاي باشدكه آنها بتوانند به راحتي نقد كنند و از نتيجه نقد خود مطلع شوند، گفت: «اگر قرار است دانشآموزان نقاد تربيت شوند، بايد ابتدا به معلمان اجازه نقادي داده شود.» او خطاب به مديران كل آموزش و پرورش استانها اظهار كرد: «شما نيز ميتوانيد و بايد به راحتي نقد كنيد و اينجانب از نقادي شما استقبال ميكنم و در چنين فضايي بهتر از فضاي تعارف و تشريفات ميتوان آموزش وپرورش را اداره كرد.»