• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3705 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي

معاون اول رييس‌جمهور:

هرچه تلاش‌مي‌كنيم نمی‌توانیم خرابکاری آقایان را جبران کنیم


گروه سياسي

سفره دل جهانگيري كه باز شود، رفتار كساني را مورد انتقاد قرار مي‌دهد كه در تضعيف دولت از هيچ اقدامي فروگذار نكرده و نمي‌كنند. كساني كه به گفته او با آمار رشد اقتصادي بالاي كشور عزا مي‌گيرند تا مبادا اين موفقيت به پاي دولت نوشته شود، همان‌هايي هستند كه سياست‌شان فضاي اقتصادي كشور را به پرتگاه رساند و نيروهاي انقلاب را مقابل هم قرار داد. معاون اول رييس‌جمهور با صراحت بيان خود، همچنان هيچ مسامحه‌اي را در برابر كساني كه در مخالفت با دولت حتي حاضر هستند خلاف جهت منافع ملي حركت كنند، روا نمي‌داند و هيچ سكوتي را در برابر كساني كه كشور را به ته دره رساندند، جايز نمي‌خواند. او با اين مقدمه كه «انگار پيشرفت كشور عده‌اي را آزار مي‌دهد»، مسائل جالبي را در خصوص اقدامات اقتصادي دولت و از همه مهم‌تر آنچه را كه تحويل گرفته، مطرح مي‌كند.
حرف رشد را مي‌زنيم، عده‌اي
عزا مي‌گيرند
معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه انگار پيشرفت كشور عده‌اي را آزار مي‌دهد، تصريح كرد: وقتي مي‌گوييم در فلان مساله رشد داشته‌ايم عده‌اي عزا مي‌گيرند چون فكر مي‌كنند اين كار به اسم گروه خاصي خواهد بود در حالي كه اين مربوط به جمهوري اسلامي است. به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در جلسه گزارش عملكرد پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي وزارت صنعت، معدن و تجارت كه در محل اين وزارتخانه و با حضور وزير صنعت و معاونين او برگزار شد، اظهار كرد: وقتي مثلا گفته مي‌شود طبق آمار بانك مركزي 4/7 و طبق مركز آمار 4/6 درصد در 6 ماه گذشته رشد داشته‌ايم آقايي كه اصلا معني رشد را نمي‌داند، مي‌گويد اين رشد براي نفت است و عربستان بيشتر بايد به آن افتخار كند. مگر مقام معظم رهبري نفرمودند كه به آمار رسمي كشور اشكال وارد نكنيد. خدا شاهد است كه اگر من يا آقاي رييس‌جمهور اطلاع داشته باشيم چه كساني اين آمار را تهيه مي‌كنند يا به آنها دستوري بدهيم دستگاه‌هاي رسمي آمار را اعلام مي‌كنند. جهانگيري يادآور شد: همين مركز آمار گفته است كه رشد كشور منهاي نفت 3/4 درصد بوده است يا در صنعت بالاي 4 درصد و در كشور بالاي 5 درصد رشد اعلام شده. اين آمار بايد انسان را خوشحال كند كه كشوري كه از ركود تورمي رنج مي‌برده به اين ارقام رسيده اما عده‌اي مي‌گويند براي زندگي مردم اتفاقي نيفتاده است.
شما كشور را به ته دره برديد
جهانگيري در ادامه به سياست‌هاي منتقدان دولت در سال‌هاي گذشته اشاره كرد و خطاب به آنان گفت: سياست شما همان بود كه فضاي اقتصادي كشور را به پرتگاه رسانديد و نيروهاي انقلاب را مقابل هم قرار داديد. شما كشور را به ته دره برديد و ما آن را چند پله از ته دره بالا آورده‌ايم اما هنوز در دره است. آمار تورم، ركود و درآمد سرانه مردم در سال 91 آنقدر بد بوده كه هرچه تلاش مي‌كنيم نمي‌توانيم خرابكاري آقايان را جبران كنيم. معاون اول رييس‌جمهور اضافه كرد: عده‌اي تمام هدف‌شان را گذاشته‌اند كه چگونه مي‌توانند اعتماد و اميد را از مردم بگيرند. چون مي‌دانند اميد مردم بزرگ‌ترين سرمايه جمهوري اسلامي ايران است و وقتي مردم نااميد شوند ممكن است دست به هر كاري بزنند.
مردم متوجه امور هستند
جهانگيري از برخي دستگاه‌ها و رسانه‌ها هم گلايه كرد و گفت: برخي رسانه‌ها كه از پول بيت‌المال استفاده مي‌كنند به گونه‌اي تيتر مي‌زنند كه اگر مجموعه‌اي در خارج از كشور مي‌خواست كاري كند كه مردم مأيوس شوند به اين خوبي نمي‌توانست. اگر به فكر انتخابات هم هستند باز اين نوع رفتار به مصلحت شخصي و گروهي‌شان نيست چون مردم بالاخره متوجه امور هستند.
اگر دست ما بود، برجام را براي نابودي مخالفان مي‌نوشتيم
وي با اشاره به توافق هسته‌اي و برجام، خاطرنشان كرد: در سياست خارجي ممكن است در دو جاي برجام هم اشتباه باشد. اگر دست ما بود كه همه برجام را بنويسيم به گونه‌اي مي‌نوشتيم كه برخي از مخالفين‌مان نابود شوند ولي اين توافقي بود كه بين ايران و 6 قدرت جهاني صورت گرفت. با اين حال هيچ كشور خارجي نيست كه به خاطر برجام به ما تبريك نگويد. وي ادامه داد: حتما امريكايي‌ها در اين زمينه دشمني و شيطنت مي‌كنند. اما ما نبايد از اين اتفاق خوشحال باشيم بلكه بايد با دنيا تعامل كنيم و نگذاريم امريكا بتواند سياست‌هايش را اجرايي كند.
تا كي ملت ايران بايد تحقير مي‌شد
جهانگيري به قرارداد خريد هواپيما اشاره كرد و گفت: از روزي كه گفته شد قرارداد هواپيما بسته‌ايم عده‌اي عزا گرفتند. تا كي ملت ايران بايد تحقير مي‌شد و هواپيماهاي درجه دو را از ضعيف‌ترين كشورها مي‌گرفت. ما براي اين هواپيماها تنها 15 درصد پول داده‌ايم و 85 درصد باقيمانده قرار است از محل بليتي كه فروش مي‌رود برگردانده شود كه اين دست‌مريزاد دارد.
قانون حمايت از توليد داخلي
 بايد محوريت پيدا كند
رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي با اشاره به فعاليت‌هاي وزارت صنعت، تاكيد كرد: وزارت صنعت حتما بايد روي موضوع استفاده از ظرفيت ساخت و توان توليد داخلي تمام قدرت بايستد و من هم حمايت مي‌كنم. قانون حمايت از توليد داخلي بايد محوريت پيدا كند و وزارت صنعت در اين زمينه سخت‌گيري كند. وي در ادامه يادآور شد: به همان نسبت كه ضروري است صنعتي شويم وزارت صنعت نقش محوري دارد و سياستگذار توسعه صنعتي كشور است. همه مكلف هستند در مسائل صنعتي از وزارت صنعت تبعيت كنند. در سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي هم نقش محوري و كليدي به عهده اين وزارتخانه است. وي به طرح فعال كردن 7 هزارو 500 طرح صنعتي اشاره كرد و گفت: شايد ابتدا فكر مي‌كرديم كه كار سختي است چرا كه برخي از اين واحدها بدهي معوق، ماليات معوق و تامين اجتماعي معوق داشتند، انگيزه سرمايه‌گذار براي راه‌اندازي آنها كم بود و بانك‌ها هم حاضر نبودند به آنها پول بدهند و اينگونه مطرح مي‌شد كه آيا قرار است پول به جايي برود و نتيجه‌اي بيرون نيايد. وي با بيان اينكه تا الان بيش از 19 هزار واحد صنعتي موفق شده‌اند از منابع بانكي وام بگيرند و وارد چرخه توليد شوند، اظهار كرد: كار خوب وزارت صنعت اين است كه نظارت مي‌كند اين پول‌ها تبديل به توليد، اشتغال و راه افتادن واحد توليدي شود. برخي دوستان و معاونين وزارتخانه و خود آقاي وزير در اين زمينه دايم‌السفر شده‌اند و در حال پيگيري هستند. معاون اول رييس‌جمهور ادامه داد: البته از نحوه اجراي بسته حمايت از صادرات غيرنفتي راضي نيستم. آقايان نعمت‌زاده و طيب‌نيا بايد وقت بگذارند و دستگاه‌هايي كه در اين زمينه متعهد شده‌اند اما اقدامي نكرده‌اند را شناسايي كنند. مديران اين دستگاه‌ها بايد به مردم معرفي شوند. اينگونه نيست كه دستگاهي متعهد شود و بعد بگويد كه نشد كار را انجام دهيم و ما هم هيچ چيز به آن دستگاه نگوييم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون