• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3714 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ دي

دولت مدافع خوبي براي كارنامه خود نيست

محمدجواد حق‌شناس عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي

جرياني كه مخالف حضور مجدد آقاي روحاني در پاستور است تمام تلاش خود را براي تحقق اين خواسته به كار بسته است. اين جريان بر اساس واقعيت‌هاي ميدان تشخيص داده كه دولت چندان مدافع خوبي براي كارنامه خود نيست و بخش عمده‌اي از سرمايه‌گذاري خود را براي تضعيف و كوچك جلوه دادن دستاوردهاي دولت و فروكاستن جايگاه دولت در بين افكار عمومي به كار بسته است. جريان اصولگرايي روي اين برنامه‌ريزي در انتخابات آتي حساب كرده است.
تنها نكته‌اي كه همه جريانات موافق و مخالف آقاي روحاني در آن همراه هستند و حتي حلقه اول حاميان دولت نيز بر آن صحه گذاشته‌اند، ضعف تيم رسانه‌اي دولت است. شاهدي بر اين مدعا وجود ندارد كه دولت در حوزه توضيح دستاوردهايش موفق عمل كرده باشد. تيم دولت امروز ناتوان از ارايه يك دفاع منطقي از عملكردش بوده است و بار اين توضيح بر دوش آقاي روحاني به عنوان رييس دولت سنگيني مي‌كرده است.
آقاي روحاني از اين جهت بزرگ‌ترين ضربه را در انتخابات آتي از خودش و نزديكانش خواهد خورد. مخالفان در عرصه رقابت با آقاي روحاني و تخريب دولت، بر اساس واقعيت‌هاي ميدان عمل كرده‌اند. آنها اميدوارند كه به نتيجه برسند و به هدف خود، كه شكست آقاي روحاني در سال 96 است جامه‌عمل بپوشانند. جريان اصولگرا در اين راه از تمامي ابزارهاي در اختيارش بهره گرفته است. نقطه اتكاي آنان اين است كه دولت آقاي روحاني در انتخابات 92 با كمتر از نيم درصد راي به پيروزي رسيد و برنامه‌ريزي‌هاي جريان مخالف نيز بر همين پايه بنا شده است. اصولگرايان هدف‌گذاري كرده‌اند كه لااقل در مرحله اول انتخابات، آقاي روحاني نتواند به پيروزي برسد و از اين طريق شانس خود را براي پيروزي افزايش دهند. اين جريان سياسي كمترين برنامه‌اي كه براي رقابت‌هاي انتخاباتي دارد اين است كه آقاي روحاني را در رقابت‌هاي سال 96 به مرحله دوم برساند. براي تحقق اين امر مديريت افكار عمومي يك امر كاملا حرفه‌اي است.
بر اساس نيازهاي جامعه بايد شكل گيرد و بر آن اساس تبليغاتي به لحاظ علمي و كمي عليه دولت تدوين شود. به همين دليل است كه دولت آقاي روحاني بايد در مقابل هجمه‌هاي صورت گرفته به مديريت افكار عمومي بپردازد و برنامه‌اي مدون در اين راستا داشته باشد. طبيعي است كه با وجود تبليغات گسترده عليه دولت ابهام‌ها و سوالاتي در ذهن مردم ايجاد شده است. دولت بايد در مقابل اين سوالات پاسخ شفاف و روشني داشته باشد. در صورت عدم پاسخگويي شفاف و كارشناسي شده به اين سوالات آقاي روحاني با ريزش راي مواجه خواهد شد و شانس پيروزي‌اش در انتخابات آتي كاهش مي‌يابد. جريان رقيب امكاناتي گسترده و فراگير براي تحقق هدف خود دارد، درحالي كه آقاي روحاني در مقابل از امكانات چنداني براي پاسخگويي برخوردار نيست. همين است كه تعلل دولت در راستاي اقناع‌سازي افكار عمومي مي‌تواند براي آراي آقاي روحاني در سال 96 خطر ساز باشد.
در مقابل تاكتيك‌ها و راهبردهاي جنگ رواني مخالفين نمي‌توان سكوت كرد. مهم‌ترين موفقيت آقاي روحاني يعني برجام به عنوان يك برند براي رييس دولت يازدهم محفوظ مانده است و دقيقا جريان مخالف دولت يك جنگ رواني را در همين حوزه به جريان انداخته است. اگر اين جريان موفق شود كه برجام را مخدوش نشان دهد، ضربه بزرگي به پايگاه راي آقاي روحاني وارد كرده است. در اين بخش نيز به نظر نمي‌رسد كه جريان رقيب خط قرمزي را رعايت كرده باشد و با توسل به هر روشي بر دولت تاخته است. حتي به جرات مي‌توان گفت كه اين جريان به منافع ملي نيز در اين راستا توجهي نكرده است.
آقاي روحاني و گروه رسانه‌اي و تبليغاتي‌اش بايد بينديشند كه چه سخن تازه‌اي در اين مورد دارند كه بتوانند مردم را براي حضور در يك انتخابات حداكثري ترغيب كنند. بخشي از دليل حمايت اصلاح‌طلبان از دولت آقاي روحاني معطوف به شرايط نامطلوب براي سياست ورزي اصلاح‌طلبان و اقدامات رقيب در هشت سال رياست‌جمهوري آقاي احمدي‌نژاد بود. جريان اصلاحات در دولت پيشين از كوچك‌ترين فعاليت‌هاي سياسي نيز منع مي‌شد و امكان تاثير‌گذاري‌اش بر عرصه قدرت كاملا بعيد به نظر مي‌رسيد اما اين جريان سياسي تلاش كرد تا با حمايت از يك گزينه با پايگاه اصولگرايي كم‌وبيش به عرصه قدرت بازگردد. در واقع در سال 92 اصلاح‌طلبان يك سياست ورزي حداقلي را در انتخابات برگزيدند و با پيگيري اين سياست نيز كم و بيش به موفقيت‌هايي دست پيدا كردند. امروز جريان اصلاح‌طلب به وضعيت موجود تاحدودي رضايت داده است. در غير اين صورت سياست‌ورزي اصلاح‌طلبان شكل ديگري به خود مي‌گرفت.
اصلاح‌طلبان با وجود نقدهايي كه به دولت دارند همچنان در سال 96 از آقاي روحاني حمايت مي‌كنند. دولت آقاي روحاني در برخي از حوزه‌ها مي‌توانست خيلي بهتر عمل كند. از اين رو يك دفاع صددرصدي نمي‌توان از دولت يازدهم انجام داد. با اين حال مهم‌ترين رخداد دولت آقاي روحاني توقف روند تخريبي بنيان برانداز دولت پيشين بوده است. اين رويكرد تخريبي اساس نظام و كشور را هدف قرار داده بود. گويي كه دوستان در دولت قبل ماموريت داشتند كشور و منابعش را در همه حوزه‌ها شخم بزنند. مي‌توان گفت كه در دولت كنوني توقف اين روند را شاهد بوديم و اين دستاورد خوبي است. توقف اين روند مهم‌ترين اتفاقي بود كه مردم نيز آن را شاهد هستند. اميد است كه دولت آقاي روحاني بتواند در زمان باقيمانده هر چه بيشتر پايگاه اجتماعي‌اش را براي حضور پاي صندوق‌هاي راي توجيه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون