• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3714 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ دي

پيشنهاد لژيونر شدن به دختران، فصل جديدي در واليبال ايران

نبايد مانع اين اتفاق تاريخي شد

 موفقيت ورزش يك كشور در عرصه بين‌المللي به خصوص در بخش زنان ارتباط مستقيمي مي‌تواند با توسعه يافتگي آن كشور داشته باشد. نشان برنز كيميا در مسابقات تكواندو بازي‌هاي المپيك 2016 ريو تا حدود زيادي ثابت كرد كه ايران امروز با ايران يك دهه اخير، حتي پنج سال قبل فرق دارد و جامعه ايراني از آن فضاي بسته و محدود كه بيشتر آن هم براي بانوان بوده فاصله گرفته و وارد فاز تازه‌اي شده است. همين تغيير شرايط انگيزه و اعتماد به‌نفس را براي ورزشكاران ايران به ارمغان آورده تا با شرايط روحي و رواني بهتر در ميادين بين‌المللي حاضر شوند و نمود اين موضوع را در ورزش‌هاي تيمي و گروهي ايران در چند سال گذشته ديده‌ايم. موفقيت‌هاي چند سال گذشته واليبال ايران در عرصه بين‌المللي اين خودباوري را در بين ايراني‌ها به وجود آورد كه مي‌توان در مسابقات مختلف بين‌المللي بهتر ظاهر شد و همين اتفاق هم رخ داد تا در ادامه شاهد اين باشيم كه زنان ايراني نيز به خود باوري رسيده و توانسته‌اند با تمام محدوديت‌هايي كه همچنان وجود دارد به موفقيت‌هاي چشمگيري دست يابند.
تيم ملي فوتسال زنان ايران سال گذشته و در مسابقات قهرماني فوتسال ۲۰۱۵ زنان آسيا با شكست تيم ملي ژاپن قهرمان اين مسابقات شد. چندي پيش تيم بسكتبال زنان بدون حمايت فدراسيون، در تورنمنت تركمنستان كه با نظارت فيبا برگزار شد شركت كرد و بدون اينكه تجربه بين‌المللي داشته باشد قزاقستان را شكست داد. در اين رقابت‌ها دلارام وكيلي با پشت سر گذاشتن نماينده روسيه به مقام قهرماني مسابقات جذاب شوت سه امتيازي رسيد.
دختران تكواندو كار نوجوان ايران نيز در رقابت‌هاي جهاني كانادا به مقام قهرماني رسيدند. در كاراته زنان حميده عباسعلي كاراته‌كاي وزن ۶۸+كيلوگرم به مدال برنز مسابقات قهرماني جهاني در اتريش رسيد. با شروع به فعاليت كشتي آليش با كمربند شاهد موفقيت زنان ايراني در اين رشته و در مسابقات بين‌المللي هستيم و به تازگي هم اتحاديه جهاني با برگزاري مسابقات كشتي كلاسيك براي زنان با پوشش كامل موافقت كرده و فدراسيون كشتي برنامه‌هاي ويژه‌اي براي فعاليت و موفقيت در اين زمينه دارد.
همه اينها نشان مي‌دهد كه جامعه ايراني امروز در روند تكاملي خود به مرحله‌اي رسيده كه ترجيح مي‌دهد بانوان ايراني را از محدوديت‌هاي سنتي دور كرده و اين امكان را به آنها دهد كه بتوانند در بسياري از زمينه‌ها به خصوص ورزش همچون مردان فعاليت كرده و به موفقيت‌هاي بين‌المللي نيز برسند. در همين راستا چند روز پيش دختران نوجوان واليباليست ايران در آخرين بازي تداركاتي خود در اسلووني به مصاف تيم جوانان فرمولا فورميس رفتند و سه بر صفر اين تيم را شكست دادند. اين تيم در حال حاضر در جايگاه چهارم ليگ جوانان اسلووني قرار دارد. تيم ملي واليبال نوجوانان دختر ايران خود را براي حضور در يازدهمين دوره مسابقه‌هاي قهرماني زير ۱۸ سال آسيا كه از ۱۴ تا ۲۲ اسفند در شهر «چونگ كينگ» كشور چين برگزار مي‌شود، آماده مي‌كند. جالب اينكه حدود سه هفته پيش اعلام شد كه دو بازيكن تيم‌ ‌ملي واليبال بانوان ايران از سوي يك باشگاه بلغارستاني به نام «شومن» پيشنهاد بازي دارند و اگر تيم‌هاي‌شان موافقت كنند به اين باشگاه مي‌پيوندند. مائده برهاني از تيم بانك سرمايه و زينب گيوه از تيم دانشگاه آزاد دو بازيكني هستند كه از سوي اين باشگاه بلغارستاني انتخاب شده‌اند، البته يكي از مشكلاتي كه براي اين دو ملي‌پوش به وجود آمد، جلب رضايت مسوولان باشگاه‌شان براي موافقت با رفتن آنهاست. مسوولان باشگاه بانك سرمايه اعلام كردند كه بايد جايگزيني براي مائده برهاني پيدا كنند و مسوولان دانشگاه آزاد هم اعلام كردند در ابتداي فصل بازيكن اين تيم صحبتي مبني براحتمال رفتنش به خارج از كشور نكرده است. البته به نظر مي‌رسد رفتن مائده برهاني و لژيونر شدنش قطعي باشد.
اين باشگاه بلغارستاني پيش از فصل جاري ليگ برتر واليبال بانوان فيلم بازي‌هاي اين دو واليباليست تيم‌ ‌ملي ايران را ديده و به آنها پيشنهاد داده بود. به دليل اينكه اين دو بازيكن شرط گذاشته بودند كه فقط با حجاب اسلامي بازي مي‌كنند به همين دليل كار انعقاد قرارداد آنها طولاني شده است و ايميلي به تازگي به اين دو بازيكن رسيده كه با حضورشان با حجاب موافقت شده است. باشگاه شومن در ميان 8 تيم حاضر در ليگ برتر بلغارستان جايگاه پنجم را در اختيار دارد. با وجود اينكه بانوان واليباليست بلغارستاني بيشتر در كشورهاي ايتاليا، تركيه و آذربايجان توپ مي‌زنند و به عقيده برخي منتقدان، زماني كه بازيكنان اين كشور در بلغارستان بازي نمي‌كنند حضور دو ملي‌پوش ايراني در اين كشور نيز به نفع واليبال بانوان نيست اما با نگاهي به شرايط ليگ ايران مي‌توان به اهميت اين موضوع پي برد و به نظر مي‌رسد كه بايد اين اتفاق را به فال نيك گرفت. تيم‌ ‌ملي واليبال زنان بلغارستان رده هفدهم جهان و ايران رده 115 را در اختيار دارند. اين نشان مي‌دهد كه سطح واليبال دو كشور قابل مقايسه نيست و حضور در اين كشور آنقدر قابل اهميت است كه برهاني و گيوه با مبلغي كمتر از آنچه كه در ايران مي‌گيرند حاضر باشند در اين كشور بازي كنند.
از سويي ديگر با حضور اين دو بازيكن در خارج از ايران، ديگر بانوان واليباليست انگيزه بيشتري پيدا مي‌كنند تا بتوانند پا را فراتر از ايران بگذارند و در كشورهاي ديگر هم بازي كنند و تجربه خوبي به دست آورند؛ آنچه در حال‌ حاضر و با توجه به برنامه فدراسيون براي پيشرفت واليبال بانوان ايران ضروري به نظر مي‌رسد. همواره يكي از مشكلات اصلي واليبال بانوان ايران انجام ندادن بازي تداركاتي و روبه رو نشدن با ديگر واليباليست‌هاي بين‌المللي است. بنابراين حضور حتي دو بازيكن در خارج از ايران آن هم در ليگ برتر يك كشور و تجربه بازي با بازيكنان غيرايراني به نفع ايران است. تيم‌ ‌ملي بانوان ايران هم قطعا از اين موضوع سود مي‌برد. حضور دو بازيكن از ايران در خارج از كشور استعداد بانوان ايران را به همه ثابت مي‌كند و همه متوجه مي‌شوند كه با وجود ضعيف بودن تيم‌ ‌ملي، در صورتي كه به اين بازيكنان بها داده شود و روي آنها كار شود مي‌توانند حتي در ميادين بين‌المللي هم خوب كار كنند. از سوي ديگر با توجه به اينكه همواره حضور با حجاب دختران ايراني در ميادين بين‌المللي و ورزشي مورد توجه مسوولان بوده، بنابراين بازي كردن با حجاب اين دو بازيكن در بلغارستان و در اروپا اتفاق خيلي خوبي براي تبليغ توانايي دختران ورزشكار ايران با وجود داشتن حجاب است. در هرصورت اگر مسوولان بانك سرمايه و دانشگاه آزاد با اين انتقال موافقت كنند واليبال بانوان ايران مي‌تواند گام بلندي را براي حضور بيشتر در ميادين بين‌المللي بردارد. اتفاقي كه شايد بتواند سرآغاز انقلابي در واليبال بانوان باشد. پيشنهاد لژيونر شدن به دختران واليباليست، فصل جديدي در واليبال ايران مي‌تواند باشد، براي همين نبايد مانع اين اتفاق تاريخي شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون