• ۱۴۰۳ سه شنبه ۸ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3720 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي

موضع فدراسيون فوتبال ايران در خصوص نامه مهم فيفا

اعدام در ورزشگاه از روي ناآگاهي بوده است

گروه ورزش


ارديبهشت‌ماه سال 1392 بود كه علي كفاشيان خبري عجيب را منتشر كرد. موضوع به اعدام در يكي از ورزشگاه‌هاي ايران بازمي‌گشت كه انتشار عكسش براي فوتبال ايران حرف و حديث‌هاي بسياري را رقم زد. رييس سابق فدراسيون فوتبال گفت: «فيفا براي ما نامه نوشت اما اين موضوع مربوط به دو ماه پيش است. فيفا در آن نامه از فدراسيون ايران توضيح نخواسته بود بلكه تذكر داد كه اين كار در ورزشگاه‌ها انجام نشود. ما هم نامه را به مراجع ذي‌صلاح ارجاع داديم تا بررسي كنند و ديگر شاهد چنين برنامه‌هايي نباشيم. » بيشتر از سه سال بعد، اين اتفاق دوباره تكرار شد. سازماني فرانسوي در اقدامي مداخله‌جويانه در نامه‌اي به فيفا، تحريم كلي فوتبال ايران را خواستار شده است. درخواستي كه با تكيه بر برگزاري اعدام در ورزشگاه‌ها به فيفا ارجاع شده و دبيركل فدراسيون جهاني فوتبال نيز از آن حمايت كرده است. پايگاه فرانسوي SOfoot فرانسه نوشت كه فيفا اخيرا‌ بندي به اساسنامه خود اضافه كرده كه در آن با تكيه بر حقوق بشر، درصدد برخورد با كشورهايي است كه در استاديوم‌هاي ورزشي اعدام برگزار مي‌كنند. نام ايران نيز به عنوان كشوري كه اقدام به اين كار كرده، در گزارش فيفا آمده است. در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ در نيريز در استان فارس يك اعدام در ورزشگاه فوتبال به فيفا گزارش شده است.

خطري تهديدمان نمي‌كند
سيد مهدي محمودي، وكيل بين‌المللي فوتبال ايران در رابطه با اين اتفاقات به خبرنگاران گفت: «اين بند اخيرا به اساسنامه فيفا اضافه شده است. البته اعدام افراد در ورزشگاه‌هاي فوتبال امري متداول در كشورهايي همچون افغانستان است و در ايران تنها يك بار اين اتفاق افتاده است.» او با تاكيد بر اينكه با يك بار اعدام نمي‌توانند حكم تعليق فوتبال ايران را صادر كنند، گفت: «وقتي فدراسيون فوتبال يك كشور تحريم مي‌شود به معني اين است كه آخرين تصميم گرفته شده است؛ در حالي كه فيفا ابتدا اخطار و جريمه در نظر مي‌گيرد و در نهايت به تحريم مي‌رسد. به نظرم اين موضوع كمي سياسي شده و مغرضانه به اين موضوع نگاه مي‌كنند.» وكيل بين‌المللي فوتبال ايران عنوان كرد: «اين اشتباهي بوده كه از طرف مقامات محلي رخ داده و اعدام در ورزشگاه انجام شده و مقصر آن فدراسيون فوتبال نيست؛ ضمن اينكه اين كار در ايران يك بار انجام شده و اين موضوع نمي‌تواند دليل كافي براي تحريم باشد.» محمودي تاكيد كرد: «همان‌طور كه گفتم اين موضوع سياسي است و طبيعي است كه با آمدن ترامپ، رييس‌جمهور امريكا فشار روي ايران بيشتر شود و فكر مي‌كنم طرح اين موضوع هم مقدمه‌اي براي اين فشارهاست. اما فدراسيون فوتبال دستش براي پاسخگويي باز است و به راحتي مي‌تواند اين مساله را حل و فصل كند.» محمودي در مورد پاسخ به اينكه قرار است فيفا اين موضوع را پيگيري كند و با فدراسيون فوتبال مذاكره كند، تصريح كرد: «مذاكره‌اي در كار نيست و به نظرم تنها نامه‌نگاري انجام مي‌شود و فدراسيون هم جوابگو خواهد بود و اين موضوع حل مي‌شود.»

موضع فدراسيون فوتبال ايران
ديروز بالاخره يكي از اعضاي هيات‌رييسه به اين ماجرا واكنش نشان داد. عضو هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال با بيان اينكه ورزشگاه محل مقدسي است و نبايد در آن اعدام صورت گيرد، گفت: «اتفاقي كه فيفا روي آن واكنش داشته مربوط به سه سال پيش است كه از روي ناآگاهي مسوولان ذي‌ربط در يكي از شهرستان‌هاي مربوط به فارس در ورزشگاه اعدام رخ داده است. » هدايت‌الله ممبيني، عضو هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال گفت: «اين اتفاق مربوط به دو، سه سال پيش است كه متاسفانه در يكي از شهرستان‌ها در داخل يك ورزشگاه اعدام صورت گرفته است. ورزشگاه جايگاه مقدسي است و نبايد اعدام‌ها را در ورزشگاه‌ها انجام دهند. پس از آن موضوع هم‌چنين اتفاقي رخ نداده است. اين موضوع مربوط به چند سال پيش است. اين موضوع اتفاق خوشايندي نيست. ما معتقديم كه نبايد در ورزشگاه اعدامي صورت بگيرد و اخيرا هم اين موضوع رخ نداده است. بايد چنين موضوعي را به همه شهرستان‌ها بخشنامه كنند كه ديگر شاهد آن نباشيم.» عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال با بيان اينكه اعدام محكومان در ورزشگاه از روي ناآگاهي بوده، افزود: «اين موضوع در يك شهرستان كوچك رخ داده كه احتمالا مسوولان آن از روي ناآگاهي دست به اين كار زده‌اند. اميدوارم كه ديگر شاهد چنين اتفاقاتي نباشيم كه براي ما تبعاتي داشته باشد و مجبور شويم از مسابقات بين‌المللي كنار برويم.» او در پاسخ به اين سوال كه گويا مسوولان فدراسيون فوتبال ايران و عربستان جلسه‌اي را در مقر فيفا و با حضور مسوولان فدراسيون جهاني فوتبال براي حل مشكلات اخير برگزار خواهند كرد كه تاثير زيادي بر سرنوشت محل بازي‌هاي نمايندگان دو كشور در فصل جديد ليگ قهرمانان آسيا خواهد داشت، گفت‌: «اين جلسه سه‌جانبه براي بررسي اتفاقات گذشته برگزار مي‌شود و فكر مي‌كنم تكليف آينده را مشخص خواهد كرد، اما عربستان مصر است كه باز هم بازي‌ها در كشور سوم برگزار شود.» عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال در پاسخ به اين سوال كه آيا بازي‌هاي نمايندگان دو كشور باز هم در كشور سوم برگزار مي‌شود؟ گفت‌: «قوانين به گونه‌اي است كه عربستان مي‌تواند درخواست چنين موضوعي را بدهد، اما ما تلاش مي‌كنيم با برگزاري جلسه سه جانبه جلوي تكرار اين اتفاق را بگيريم.»

سكانس پاياني
به‌نظر نمي‌رسد خطري فوتبال ايران را تهديد كند و موضوع در حد نامه‌نگاري خاتمه مي‌يابد. اما فوتبال ايران در اين شرايط بايد بيش از پيش، به جزييات توجه كند چرا كه لابي‌هاي مختلفي براي محروميت‌هاي احتمالي فوتبال ايران به وجود آمده است آن‌هم در شرايطي كه همچنان مشكل بازي‌هاي تيم‌هاي ايراني و عربستاني در كشور سوم حل نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون