لزوم افزايش باجههاي اطلاعرساني گردشگري
قبل از اعلام نياز گردشگر، بايد به آنها پاسخ گفت
الهام معينيجزني
تبليغات و اطلاعرساني در صنعت گردشگري، تلاشي است كه از سوي متوليان صنعت گردشگري و در جهت آشنايي با جاذبههاي گردشگري با استفاده از ابزارها و امكانات نوشتاري، صوتي و تصويري انجام ميشود. اين تلاش علاوه بر ترغيب افراد به بازديد از جاذبههاي گردشگري، امكان برنامهريزي دقيقتر را به گردشگران ميدهد. يكي از روشهاي موثر در اين حوزه، قرار دادن باجههاي اطلاعرساني در مبادي ورودي مناطق بوده كه ميتواند نقش پررنگي را در كاهش هزينههاي زماني و افزايش تجربه خوشايند بازديدكنندگان ايفا كند. جايگاه اين باجهها در مكانهايي چون فرودگاهها، ترمينالها، عوارضيها، هتلها و مبادي ورودي شهرها بوده كه ميتوانند اطلاعات كاملي را از گردشگاهها، بيمارستانها، آژانسهاي مسافرتي، نحوه حركت وسايل نقليه و مراكز خدماتي در اختيار گردشگران قرار دهند. اين باجهها با استفاده از فناوريهاي نوين، امكان بهروزرساني آنلاين داشته و براي گردشگران داخلي و خارجي كه به تنهايي و بدون استفاده تور، سفر ميكنند و گردشگراني كه داراي معلوليتهاي شنوايي و بينايي بوده، بسيار پركاربردند. در كشورهاي ديگر، راهاندازي اين كيوسكهاي اطلاعرساني جزو خدمات شهرداريها بوده و سرمايه اوليه و ثابتي براي آنها درنظرگرفته ميشود. در ايران باتوجه به پراكنده بودن اين باجهها و تعداد انگشتشمار آنها كه درنهايت پاسخگوي نياز گردشگران هم نيست، متولي خاصي براي آنها وجود نداشته و بهنظر ميرسد كه سازمان ميراث فرهنگي با كمك شهرداريها ميتوانند قدمهاي منسجمتر و مثبتتري را در اين حوزه بردارند. هرچند بايد بسترهاي لازم نرمافزاري نيز در مراكز خدماتي مانند هتلها و مراكز تفريحي و گردشگري فراهم آيد تا تمامي آنها در يك بستر يكپارچه، اطلاعات را به صورت آنلاين و صحيح ميان خود تبادل كنند. اين باجهها، تاكنون و در مقياس پراكنده، در استانهايي مانند سمنان، يزد، كاشان و شهرهايي از فارس و اصفهان راهاندازي شده است؛ هرچند در برخي از شهرها نيز پس از راهاندازي، از كارافتاده و نسبت به راهاندازي مجدد آن اقدامي صورت نگرفته است! برنامهريزي براي فعال كردن اين بخش، دركنار بسترسازي جهت حضور گردشگران خارجي، باتوجه به نزديك شدن فصل بهار و آغاز مسافرتهاي داخلي نيز بسيار لازم و ضروري بهنظر ميرسد .