• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3725 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲ بهمن

صداي اصلاح‌طلبي جامعه خاموش نمي‌شود

علي تاجرنيا قائم مقام دبيركل انجمن اسلامي جامعه پزشكي ايران

بيش از ربع قرن از فعاليت انجمن اسلامي جامعه پزشكي ايران مي‌گذرد و اين تشكل مجموعه‌اي است از نيروهاي اصيل و وفادار به خط امام و جريان اصلاح‌طلبي. اين تشكل در جريان اصلاحات نيز هميشه موثر بوده است. روز جمعه بيست و چهارمين مجمع اين تشكل برگزار شد و در اين مراسم دو پنل سياسي و صنفي تشكيل شد. در اين مجمع دو رويكرد دنبال شد. طرح تحول سلامت از جمله موضوعاتي بود كه در اين مجمع مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه موضع تشكل در اين راستا حمايت همراه با نقد اين برنامه خواهد بود. انجمن اسلامي جامعه پزشكان به دنبال اين است كه طرح خوبي كه بنيان گذاشته شد، بتواند پايدار بماند. اين دغدغه وجود دارد كه بدون در نظر گرفتن منابع و نحوه هزينه كردها شرايط براي مدت‌دار بودن اجراي برنامه فراهم نباشد.
در حوزه سياسي نيز اين تشكل حمايت از آقاي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم را در دستور كار قرار داده است. در انتخابات شوراها نيز مسير انجمن اسلامي جامعه پزشكان همان مسير و راه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان خواهد بود و براي وحدت و اجماع بين نيروهاي اصلاح‌طلب تلاش خواهيم كرد.
يكي از مهم‌ترين مسائلي كه امروز جريان اصلاحات با آن مواجه است، مساله سياست‌ورزي در دوران پسا‌هاشمي است. سياست‌ورزي اصلاح‌طلبان همواره با التزام به قانون اساسي و در چارچوب نظام جمهوري اسلامي بوده است. ليكن فقدان آيت‌الله هاشمي مي‌تواند آثاري بر آينده اصلاحات داشته باشد. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني چهره‌اي بود كه به عنوان نقطه تعادلي بين جناح سياسي، اثربخشي داشت. ايشان تلاش مي‌كرد كه دو جناح سياسي در فضاي كشور بهتر بتوانند بازيگري كنند و با حذف هيچ يك از جريان‌هاي سياسي در كشور موافق نبود. فقدان شخصيتي با چنين نگاه و انديشه‌اي به ضرر اعتدال و ميانه‌روي در عرصه سياست خواهد بود. ليكن اصلاح‌طلبان در سال‌هاي گذشته شاكله گفتمان خود را پيدا كرده‌اند و اين گفتمان يك حركت تحول‌خواهانه، آرام و به دور از تنش‌زايي به خود گرفته است. همين مسير پس از رحلت آيت‌الله هاشمي نيز دنبال خواهد شد؛ هر چند به دليل مواضع اصولي آقاي هاشمي و سابقه‌اي كه ايشان در حمايت از جريان اصلاحات داشت، مشكلاتي در راه سياست‌ورزي اصلاح‌طلبان ايجاد خواهد شد. با اين حال تغييري در روش، مشي و هويت اصلاحات به وجود نخواهد آمد. بدون شك گفتمان و تفكر اصلاحات هواخواهان بيشتري در آينده خواهد داشت. تشييع پيكر آيت‌الله هاشمي و حضور پر‌تعداد مردم در اين مراسم نشان‌دهنده اين است كه شعارهاي عدالت‌طلبانه و آزاديخواهانه به مرور زمان كهنه نخواهند شد و در عين حال با عقلانيتي كه مورد نظر آقاي هاشمي نيز بود، پيگيري خواهد شد.
آنچه مسلم است، اين است كه فوت فردي كه به فضاي تعادلي جريانات سياسي در ايران كمك مي‌كرد، نمي‌تواند بي‌تاثير باشد. به خصوص كه فشارهايي كه به رييس دولت اصلاحات و ساير شخصيت‌ها و بزرگان اصلاح‌طلب وارد مي‌شود، بر حركت در مسير اصلاحات اثر منفي خواهد گذاشت اما امروز نقطه قوت اصلاح‌طلبان نهادينه شدن گفتمان‌شان است. گفتمان اصلاحات به خوبي در جامعه جا افتاده است و اين‌گونه نيست كه با رفتن يك شخصيت يا تحت فشار قرار گرفتن برخي شخصيت‌ها صداي اصلاح‌طلبي خاموش شود. اصلاح‌طلبي و تحول خواهي نياز امروز جامعه ما شده است و اگرچه حضور چهره‌هايي كه سردمدار هستند، نقش موثري در حركت جريان اصلاح‌طلبي دارد و فقدان‌شان نيز تاثير منفي خواهد داشت اما آنچه امروز به درستي از بزرگان به يادگار گذاشته شده است، خواست تحول‌خواهي و عدالت‌طلبي است. البته اين مطالبه در مسير خود همچون گذشته با دشواري‌هايي توام خواهد بود. خلأ و فقدان افرادي همچون آيت‌الله هاشمي قابل پر شدن نيست. اصلاح‌طلبان بايد مناسبات را به گونه‌اي تنظيم كنند كه روش و مسيري كه آيت‌الله هاشمي پيمود، در عرصه قدرت و حوزه سياست كشور پياده شود. مردم نيز نشان داده‌اند كه به اين روش‌ها دلبستگي بيشتري دارند. اگر خط مشي آقاي هاشمي پيگيري شود، بعيد است كه اصلاح‌طلبان با مشكلي مواجه شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون