• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3726 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ بهمن

اخبار

يك برگ برنده ديگر در جيب اردوغان پارلمان تركيه اصلاحات قانون اساسي را تصويب كرد
اصلاحات قانون اساسي در تركيه تصويب شد. بازي همان‌طور پيش رفت كه رجب طيب اردوغان اراده كرده بود. نمايندگان پارلمان تركيه كه در چند روز اخير تصاوير زد و خورد آنها با يكديگر در رسانه‌هاي متفاوت منعكس شده بود سرانجام صبح روز گذشته دور هم جمع شدند و با اكثريت نسبي آرا؛ اصلاحات قانون اساسي را تصويب كردند. با تصويب لايحه اصلاحيه قانون اساسي اين كشور، راه براي برگزاري رفراندوم درخصوص يك سيستم رياست‌جمهوري كه اختيارات رجب طيب اردوغان را افزايش مي‌دهد، هموار شد. در تمامي رسانه‌ها از اين راي‌گيري و اين نتيجه به عنوان پيروزي براي رجب طيب اردوغان ياد شد. منتقدان اردوغان اما نظر ديگري دارند و اين اتفاق را شايد پيروزي در كوتاه‌مدت براي شخص رييس‌جمهور مي‌دانند اما دولت وي را در مسير خودكامگي‌هاي بيشتر مي‌بينند. حزب حاكم عدالت و توسعه صبح روز گذشته براي چندمين بار اين اصلاحيه را روي ميز گذاشت و با اكثريت آراي مثبت روبه رو شد. اكنون اين لايحه بايد به رفراندوم گذاشته شود و سپس در صورت تاييد نهايي از سوي مردم اجرايي خواهد شد. به گزارش آسوشيتدپرس، اين راي‌گيري در ميان ۴۸۸ قانونگذار از مجموع ۵۵۰ نماينده پارلمان تركيه انجام شد. در مجموع ۳۳۹ نماينده راي آري، ۱۴۲ نماينده راي خير، ۵ نماينده راي خالي انداختند و ۲ راي نيز مخدوش اعلام شد. بنعالي ييلديريم، نخست‌وزير تركيه پس از اين راي‌گيري در پارلمان گفت: حالا مردم تركيه بايد در اين رابطه تصميم بگيرند كه آنها هم انتخاب «درستي» خواهند داشت. او به قانونگذاران گفت: هرگز ترديد نكنيد كه مردم بهترين تصميم را درباره اصلاحات قانون اساسي اتخاذ خواهند كرد. مردم ما به پاي صندوق‌هاي راي خواهند رفت و با دل و جان راي مي‌دهند و بهترين تصميم را براي تركيه مي‌گيرند. انتظار مي‌رود رفراندوم اصلاحات قانون اساسي تركيه تا ۲۶ مارس و نهايتا اواسط آوريل برگزار شود.  علاوه بر تغييراتي در سيستم دولت، لايحه اصلاحات مذكور به رييس‌جمهوري تركيه اجازه مي‌دهد تا ارتباط با حزبش را حفظ كرده و عالي‌ترين هيات قضايي كشورش را اصلاح كند. همچنين شماره كرسي‌هاي پارلمان به ۶۰۰ كرسي افزايش مي‌يابد. حداقل سن قانونگذاران از ۲۵ سال ۱۸ سال مي‌شود و هر پنج سال يك‌بار انتخابات پارلماني و رياست‌جمهوري به صورت همزمان برگزار مي‌شود. مقام‌هاي حزب حاكم تاكيد دارند يك رياست‌جمهوري قوي لازم است تا تركيه قادر باشد با يكسري تهديدات امنيتي داخلي و خارجي مقابله كند. با اين حال نمايندگان اپوزيسيون تركيه به تغييرات مذكور به چشم راهي براي تحكيم قدرت اردوغان مي‌نگرند. به گزارش ايسنا، راي مثبت پارلمان تركيه پيروزي براي اردوغان است كه حزب اسلام‌گراي عدالت و توسعه موسوم به «آك پارتي» را بنيان گذاشت و نخستين رييس‌جمهوري تركيه است كه با راي مستقيم مردم انتخاب شد. او از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ به عنوان نخست‌وزير تركيه خدمت كرد.


پايان عمليات امنيتي در جده و كشته شدن دو عامل انتحاري

مسوولان عربستان سعودي روز گذشته از پايان عمليات امنيتي خود در جده خبر دادند. در اين عمليات نيروهاي امنيتي چند «تروريست» را كه در يك خانه مخفي شده بودند، هدف قرار دادند. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه اسكاي نيوز عربي، نيروهاي امنيتي عربستان مي‌گويند عمليات‌شان در منطقه الحرازات كاملا موفق بوده است. صبح روز گذشته نيروهاي امنيتي عربستان و عوامل يك گروه «تروريستي» در منطقه الحرازات در شرق جده با هم درگير شده و به تبادل آتش‌ پرداختند. بنا به گفته منابع محلي، مظنونين در يك ساختمان در منطقه‌اي مسكوني محاصره شده‌ بودند. صداي انفجارهاي شديد شنيده شده و آتش‌سوزي هم در منطقه درگيري رويت شده است.


امريكا به ناتو متعهد مي‌ماند
دبيركل ناتو ضمن تبريك به دونالد ترامپ به خاطر تحليفش به عنوان رييس‌جمهور جديد آمريكا، براي انجام همكاري‌هاي نزديك ميان واشنگتن و ناتو ابراز اميدواري كرد. به گزارش ايسنا، ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو در بيانيه‌اي اعلام كرد: من به دنبال همكاري نزديك با ترامپ براي تقويت اتحاد موجود و تضمين ادامه مبارزات مشترك عليه چالش‌هاي جهان از جمله تروريسم هستم. وي با اشاره به نقش رهبري امريكا در ناتو  گفت: تقويت اين سازمان به عنوان «موفقيت‌آميزترين سازمان در تاريخ جهان» مي‌تواند به‌طور يكسان هم براي ناتو و هم براي اروپا خوب باشد. استولتنبرگ افزود: ما خواهان استقبال از ترامپ در نخستين اجلاس آتي ناتو در بروكسل هستيم. استولتنبرگ در گفت‌وگو با شبكه «بلومبرگ» با اشاره به پيام ترامپ به وي گفت: او در اين پيام صراحتا اعلام كرد كه آمريكا قويا به تعهداتش در ناتو پايبند است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون