• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3728 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ بهمن

رييس كل بيمه مركزي آخرين وضعيت اهالي پلاسكو را تشريح كرد

سقف خسارت، 49 ميليارد تومان

همتي: ريسك بيمه بازار كويتي‌ها بالاست، بيمه نمي‌شوند

گروه اقتصادي


35 درصد از پلاسكويي‌‌ها بيمه خريده بودند و امروز كه دارايي‌شان تبديل به تلي از خاك شده، بيمه‌ها موظفند 49 ميليارد تومان به آنها خسارت دهند. اين سقف خسارت برآوردي است كه رييس كل بيمه مركزي به آن اشاره مي‌كند. عبدالناصر همتي خبر چند روز پيش خود را اصلاح مي‌كند؛ خبري كه در آن گفته بود 160 واحد در ساختمان پلاسكو بيمه بودند. او ديروز در يك نشست خبري گفت: «خوشبختانه بر اساس آخرين اخبار تعداد مغازه‌هايي كه بيمه داشته‌اند 210 واحد اعلام شده و 14 بيمه نيز درگير پرداخت خسارت‌ها هستند. تا امروز هم 9 ميليارد تومان از خسارت‌ها پرداخت شده است.»
فاجعه پلاسكو بسيار دردناك است. اين موضوع مورد تاكيد همه مسوولاني كه تاكنون درباره اين حادثه صحبت كردند قرار گرفته است. كاستن از حجم آلام اين حادثه دغدغه‌اي است كه سبب شده مسوولان خود را ملزم به انجام سقف تعهدات بدانند. بيمه‌ها هم از اين قاعده مستثني نيستند و موظف شده‌اند به صورت توتال لاست (Total Lost) خسارت‌ها را پرداخت كنند.
همتي معتقد است: «اگر شرايط عادي بود با بيمه‌هايي كه با نرخ‌هاي پايين اين واحدها را بيمه كرده بودند برخورد مي‌كرديم. » هميشه ارزاني خوب نيست. بيمه ارزان يعني ارايه خدمات نهايي كمتر. وقتي حق بيمه كم مي‌پردازيم؛ زمان وقوع خسارت، به تناسب مبلغ بسيار كمتري نيز براي جبران پرداخت مي‌شود. بايد بين حق بيمه دريافتي و ريسك تناسب وجود داشته باشد. به همين دليل است كه رييس كل بيمه مركزي به بيمه‌گران ساختمان پلاسكو خرده مي‌گيرد.
پاساژ كويتي‌ها بيمه نمي‌شود
وقتي ريسك بالاست؛ بيمه‌گر نمي‌تواند مورد بيمه را تحت پوشش قرار دهد يا اگر اين كار را انجام دهد ناگزير خواهد بود نرخ‌هاي بسيار بالا دريافت كند. حكايتي كه براي پاساژ كويتي‌ها امروز صادق است. پس از ريزش ساختمان پلاسكو، همسايگانش براي تحت پوشش درآوردن واحدهاي‌شان به بيمه‌ها مراجعه كردند اما بيمه‌گران حاضر نشدند آنها را بيمه كنند. پاساژ كويتي‌ها كنار ساختمان ريخته‌شده‌اي است كه مي‌تواند براي بغل‌دستي‌هاي خود هم خطر ريزش داشته باشد. از اين رو ريسك بسيار بالاي اين واحدها مانع پذيرش بيمه آنها مي‌شود. موضوعي كه همتي هم روي آن صحه مي‌گذارد.
همتي با اشاره به اينكه براي بيمه كردن ساختمان‌ها بايد ارزيابي ريسك را مدنظر قرار داد، گفت: در اين شرايط عاطفي كشور نمي‌توانم با شركت‌هاي بيمه براي پرداخت كردن خسارت واحد‌هاي پلاسكو برخورد كنم، اما در شرايط عادي چرا بايد بيمه‌ها واحد‌هاي ساختماني با اين ضريب ريسك و حجم ناامني را بيمه كنند؟ رييس كل بيمه مركزي در رابطه با اجباري كردن بيمه آتش‌سوزي خاطرنشان كرد: بيمه نمي‌تواند اين بيمه را اجباري كند و طرحي در اين رابطه نيز ندارد. موافقت نكردن شوراي نگهبان با بيمه زلزله مي‌تواند به خاطر اجباري بودن آن باشد. از نظر منطقي نيز هر كس مي‌تواند بگويد مال خودم است مي‌خواهم از بين برود و به همين خاطر نمي‌توانيم آن را اجبار كنيم، اما به دنبال پيشنهاد هستيم كه هيات‌مديره ساختمان‌هاي اداري و تجاري كل ساختمان را بيمه كنند و جزو الزامات داخلي ساختمان‌ها شود، زيرا در حادثه پلاسكو نيز آتش‌سوزي از يك واحد شروع شد و به بقيه سرايت كرد در واقع هر واحد در برابر بقيه واحدها مسوول است.
او در رابطه با بيمه آتش‌نشانان نيز كه در حادثه پلاسكو جانفشاني كردند، متذكر شد: از اين نظر نگاه كردن به اين حادثه در شرايط فعلي صحيح نيست، اما اين قهرمانان ملي از پوشش بيمه‌اي لازم مانند بيمه مسووليت برخوردارند كه منوط به محرز شدن مسووليت آتش‌نشاني در مقابل كاركنان است.
10 اقدام مهم بيمه مركزي
همتي در رابطه با اقدامات بيمه مركزي از زمان آغاز به كار دولت گفت: با گذشت حدود چهار سال از عمر اين دولت ۱۰ اقدام مهم از جانب بيمه مركزي صورت گرفت كه مي‌توان مهم‌ترين آن را توسعه سامانه سنهاب در نظر گرفت كه توانست كنترل نظارتي بيمه را افزايش دهد و اين سامانه در حال تكميل است و توانسته پاسخگوي خوبي براي فعالين صنعت، مردم و نمايندگان باشد. همتي در همين رابطه افزود: ضريب نفوذ بيمه در كشور به حدود 1/2درصد رسيده كه نسبت به گذشته حدود 4/0 افزايش داشته كه توانسته كمك‌حال زندگي مردم باشد و اميدواريم در سه سال آينده اين ضريب افزايش يابد. او در رابطه با اصلاح و تصويب قانون بيمه شخص ثالث توضيح داد: اين بيمه توانست خلأهاي قانون قبلي را پر كند و تحت عنوان قانون جديد بيمه شخص ثالث تصويب شد. رييس كل بيمه مركزي درباره مزاياي اين قانون گفت: با اجراي اين قانون آسيب‌ديدگان در حوادث رانندگي مي‌توانند در كوتاه‌ترين زمان به حقوق خود دست يابند و مقصران حادثه نيز در صورت تخطي نكردن از قوانين تكليف بيمه‌اي خود را به شركت‌هاي بيمه محول خواهند كرد و با اجراي اين قانون هيچ مقصر حادثه‌اي به زندان نمي‌رود. او با اشاره به پيشرفت‌هاي صنعت بيمه پس از برجام ادامه داد: در دوران برجام با توجه به تمهيداتي كه بيمه مركزي انديشيده بود و ايجاد حساب ويژه اتكايي توانستيم در برابر تحريم‌ها شرايط خود را حفظ كنيم.
همتي اضافه كرد: دستور ايجاد حساب ويژه اتكايي را ۱۰ سال پيش به دولت داده بودم كه يك ميليارد دلار براي پوشش بيمه در زمان تحريم‌ها در نظر گرفته شود كه اكنون با بخشي از آن موافقت شده و اين حساب ايجاد شد. رييس كل بيمه مركزي به دستاوردهاي برجام در صنعت بيمه اشاره كرد و گفت: پس از برجام و موفقيت در برقراري ارتباط با شركت‌هاي خارجي تقريبا تمام مشكل بيمه در حمل و نقل دريايي برطرف شد و در بيمه كشتيراني و نفت‌كشي اكنون مشكلي وجود ندارد. او در همين رابطه اذعان كرد: قراردادهايي كه اكنون با شركت‌هاي بيمه خارجي مي‌بنديم به خاطر نگراني آنها از جريمه‌هاي امريكا به صورت محتاطانه پيش مي‌رود، اما روند خوبي در پيش داريم.
پتروشيمي‌ بوعلي 100 ميليون خسارت ديد
رييس كل بيمه مركزي با اشاره به اينكه بايد براي جلوگيري از سوخت ثروت ملي پوشش اتكايي خارجي داشته باشيم، ادامه داد: بايد با توزيع ريسك و برقراري ارتباط با شركت‌هاي خارجي براي گرفتن پوشش اتكايي از حوادث پيشگيري كنيم. اين نظر را قبول ندارم كه تاكنون حادثه‌اي نبوده است، پس نيازي به پوشش اتكايي نداريم زيرا ظرف شش سال، هر ساله ۱۰ ميليون يورو از شركت‌هاي پتروشيمي حق بيمه گرفتيم و خوشحال بوديم كه اين مبلغ را به خارجي‌ها نداديم، اما پس از حادثه پتروشيمي بوعلي ۱۰۰ ميليون يورو خسارت پرداخت كرديم. در صورتي كه اگر پوشش اتكاي خارجي داشتيم، مابه‌التفاوت اين رقم ۴۰ ميليون يورو مي‌شد، اما ما آن را از خودمان پرداخت كرديم. همتي با اشاره به اهميت بيمه اظهار كرد: در حادثه پلاسكو مغازه‌داران خوشحال بودند كه حق بيمه پرداخت نكرده‌اند، اما اگر در طول ۱۰ سال حق بيمه آنها ۲۰ ميليون تومان مي‌شد، اكنون مي‌توانستند ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون خسارت دريافت كنند. او همچنين درباره بيمه عمر گفت: سهم بيمه عمر در صنعت بيمه به 1/13 درصد رسيده است، در صورتي كه سه، چهار سال پيش اين سهم ۹ درصد بود. اين افزايش نشان‌دهنده توجه مردم و شركت‌هاي بيمه به بيمه عمر است. به افزايش ۵۰ درصدي سهم بازداري اين بيمه كه در برنامه ششم توسعه پيش‌بيني شده است، اميدوارم. همتي با بيان اينكه حساب‌هاي بيمه عمر و بيمه‌هاي غيرعمر بايد تفكيك شوند، گفت: به شركت‌هاي بيمه اعلام كرده‌ايم كه بايد حساب بيمه عمر را از مابقي بيمه‌ها جدا كنند به‌طوري كه ذخاير بيمه عمر صرف بيمه‌هاي شخص ثالث و درمان نشود و به دنبال تخصصي كردن بيمه عمر هستيم.
رييس كل بيمه مركزي با اشاره به بيمه خودروهاي لوكس گفت: در قانون مشخص شده است كه شركت بيمه و مقصر حادثه در برخورد با خودروهاي لوكس مسووليتي بيش از پرداخت نصف ديه را ندارد و مبلغ نصف ديه به معناي آسيب كلي به خودرو است. در غير اين صورت قيمت متناظر نرخ ديه كاهش مي‌يابد. براي مثال در صورت آسيب ديدن يك كاپوت ۴۰ ميليون توماني قيمت متناظر ۱۰ ميليون تومان است و صاحبان اين خودروهاي لوكس مي‌توانند بيمه‌نامه بدنه دريافت كنند. در غير آن صورت مقصر حادثه و شركت بيمه تعهدي در مقابل پرداخت خسارت بيش از آنچه بيان شد، ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون