• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3728 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ بهمن

شوخي با ايمني

پرويز قرباني

روزگاري هر دو، پلاسكو و آلومينيم گوهر شب چراغ خيابان جمهوري بودند. با نئون‌هاي رنگارنگ تبليغاتي متحرك، به ويژه پلاسكو كه نخستين برج تجاري اداري سازه فلزي كشور با آبنمايي زيبا كه مركز خريد، كار و گشت و گذار پايتخت شده بود. برجي كه سرانجامش اينچنين رقم خورد و دفتر حيات 55 ساله‌اش چنين غمبار بسته شد.
حال با وضعيت پيش آمده چه بايد كرد؟آيا با استعفاي مسوولان شهري همه‌چيز درست مي‌شود‌؟ ديگر شاهد چنين اتفاقاتي نخواهيم بود‌؟! به ضرس قاطع مي‌گويم هيچ تغييري حاصل نمي‌شود‌! مي‌دانيد چرا‌؟چون طرح موضوع استعفا در شبكه‌هاي اجتماعي تا حصول زيرساخت‌هاي لازم نوعي پاك كردن صورت مساله و مختص جوامعي است كه از اين مرحله عبوركرده‌اند. زيرا خلأ دو نكته بسيار مهم و اساسي فرهنگي درميان ما مستقيما در بروز اينگونه فجايع دخالت دارد. نخست اينكه متاسفانه ورود فيزيكي اغلب پديده‌ها نسبت به فرهنگ استفاده بهينه ازآنها پيشي دارد! و ديگر عدم روحيه انعطاف و همكاري در اداره و مديريت واحدهاي جمعي و گرايش شديد به سوي مديريت فردي و اختصاصي است!  
شوخي با اصل مهم ايمني، عدم رعايت چند فاكتور مدون، متعهد نبودن به اصول حقوق شهروندي و زندگي اجتماعي سبب بروز حوادثي چنين فاجعه بار با حجم زيادي از خسارات معنوي و مادي غير قابل جبران مي‌شود. اينك چه كسي داغ خانواده‌هاي شوهر و پدر از دست داده را التيام خواهد داد؟ با عنايت به كلام شيواي سخنگوي سازمان آتشنشاني آثار سوء ناشي ازحذف رييس، نان آور و ستون محكم خانواده كه بي‌فرهنگي و بي‌مبالاتي معدودي قانون گريز بي‌مسووليت رقم مي‌زند چگونه و با صرف چه هزينه‌اي جبران خواهد شد؟ آثار و تبعات حقوقي، قضايي، مالي، بيمه‌اي و... به جاي مانده، تعطيلي واحدهاي توليدي و تجاري و نيز بيكاري هزاران نفر در اين ايام پاياني سال و نزديكي نوروز چگونه مرتفع خواهد شد‌؟  كسبه محترم ساختمان آلومينيم نكند شما هم به انتظار شهرداري و دولت نشسته‌ايد. اگر مايل هستيد محل كسب و كار و تجارت‌تان ايمن و تميز باشد هرچه سريع‌تر، هيات‌مديره‌اي مركب از چند نفر ريش‌سفيد معتمد انتخاب كرده با رعايت اصول فني به تعمير، ايمن‌سازي، نظافت، زيباسازي و نگهداري آن همت كنيد تا اين ساختمان به سرنوشت شوم برادر بزرگ‌ترش دچار نشود تا تبعاتش شما را هم گرفتار نكند. يادمان باشد، پيشگيري آسان‌تر از درمان است. در پايان ضمن طلب آمرزش و آرامش براي روح جاويدان آتشنشانان شهيد و بردباري و استواري بازماندگان در تحمل اين غم جانكاه، خواسته‌هاي بحق يكي از اين قهرمانان گمنام به مسوولان محترم منعكس مي‌شود تا شايد تحقق آنها تسكيني برروح شهيدان و پاداشي بر آلام و فداكاري‌هاي بي‌شايبه اين عزيزان
خدوم باشد.
 وي در غم از دست دادن همكاران شهيدش در حالي كه به‌شدت منقلب و احساساتي بود با چشماني اشك آلود هق هق كنان عدم بودجه كافي و تجهيزات مدرن همچون هلي كوپترهاي آتش‌نشان، نداشتن پيجرمتصل به كلاه حريق، نبود لباس‌هاي داراي جاي ابزار، كمبود ابزار فردي مثل تبر، طناب، قفل بر و ماسك را از اولويت‌هاي تاميني سازمان آتش‌نشاني بر شمرد.
قهرمان همچنين از عدم احتساب شغل‌شان در زمره مشاغل سخت و موارد بيمه‌اي‌شان گله مند بود و در انتهاي صحبت‌هاي حزن انگيزش از مردم نيز همكاري بيشتر در مواقع اعزام به ماموريت‌ها خصوصا در چهارراه‌ها و مواقع برخورد با چراغ قرمز راهنمايي را تقاضا كرد. ياد شهيدان‌شان گرامي. تن بازماندگان سبز و سلامت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون