• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3728 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ بهمن

معاون اول قوه قضاييه در نشست تخصصي مبارزه با جرايم اقتصادي:

بدون مبارزه با فساد تحقق عدالت ممكن نيست

گروه سياسي| معاون اول قوه قضاييه تحقق عدالت بدون مبارزه با فساد را غيرممكن دانست و گفت: در همه ادوار و كشورها اقتصاد مهم است؛ اما امروز مساله اقتصاد كشور از جنبه‌هاي گوناگون حايز اهميت و يكي از مولفه‌هاي مهم امنيت در اقتصاد است. محسني‌اژه‌اي در نشست تخصصي مبارزه با جرايم اقتصادي ويژه روساي اداره‌هاي مبارزه با جرايم اقتصادي پليس آگاهي استان‌هاي سراسر كشور با بيان اينكه اقتصاد با استقلال امنيت كشور و اعتماد و رضايتمندي مردم گره خورده است، تصريح كرد: وقتي اجازه ندهيم كه كوچك‌ترين تعرضي به مرزهاي كشور انجام شود براي حفظ استقلال است؛ اما اگر در اقتصاد خود فعال نباشيم استقلال كشور و اقتصاد آن به خطر مي‌افتد و اگر ما نتوانيم استقلال اقتصادي پيدا كنيم ممكن است استقلال سياسي و ارزي كشور به خطر بيفتد.  اگر رضايت مردم را مي‌خواهيم بايد اقتصاد پويا داشته باشيم سخنگوي دستگاه قضا با بيان اينكه دشمن از اين شرايط به عنوان يك حربه استفاده مي‌كند و در اين سال‌هايي كه به ما فشارها را تحميل كردند كه البته برخي هم به خاطر سيگنال‌هاي داخلي بود گفتند كه شما نمي‌توانيد با جنگ به موفقيت برسيد و 8 سال دفاع مقدس اين موضوع را نشان داد، اظهار كرد: آنها گفتند كه نمي‌توان با ترور و امثال آن مردم را از پاي درآورد ولي مي‌توان با فشارهاي اقتصادي بين مردم نارضايتي ايجاد كرد و حتي مي‌توان نظام را تغيير داد. متاسفانه برخي افراد در داخل كشور اينگونه موضوعات و سيگنال‌ها را به دشمن دادند. امروز اگر مي‌خواهيم امنيت كشور و رضايت مردم را داشته باشيم بايد اقتصاد پويا و فعال داشته باشيم.
اژه‌اي با طرح اين سوال كه يكي از مولفه‌هاي مهم اقتصاد امنيت است و حال چه چيزي مخل امنيت است، گفت: هر وقت بحث از مبارزه با فساد شد يك عده‌اي صداي‌شان درآمده كه مبارزه با فساد باعث مي‌شود چرخ اقتصاد نچرخد. آيا واقعا اينگونه است يا برعكس؟ مبارزه با فساد اقتصادي تضمين‌كننده اقتصاد سالم و امنيت اقتصادي است. معاون اول قوه قضاييه گفت: شما مي‌دانيد كه در مقاطع مختلف كشور چه پس از انقلاب و به خصوص در دهه دوم انقلاب هر وقت قرار شد مبارزه با فساد انجام شود عده‌اي صداي‌شان بلند شد و گفتند كه شما با اين مبارزه سبب مي‌شويد چرخ اقتصاد كند شود و فعاليت‌هاي اقتصادي كاهش يابد درحالي كه بايد گفت مبارزه با فساد اقتصادي تكميل‌كننده اقتصاد سالم و حمايت‌كننده بي‌چون و چرا از كسي است كه مي‌خواهد توليد و خدمت كند و اين مبارزه با فساد، جدا كردن مرز افراد با كساني است كه مي‌خواهند متقلبانه منافع اقتصادي كشور را به صورت انحصاري به سمت خود ببرند.
آسيب‌شناسي شود كه چطور در بانك سرمايه در 10 سال 13 مديرعامل عوض شد
سخنگوي دستگاه قضا با طرح مثالي عنوان كرد: به بخش خصوصي گفته مي‌شود كه مثلا اين جواز را به شما مي‌دهيم به شرطي كه دو، سه يا پنج درصد هم به ما بپردازيد و ما را شراكت دهيد. لذا كسي كه مي‌خواهد كار اقتصادي كند زماني كه بخواهد آن پنج درصد را به آنها بدهد بدون شك به سود و قيمت جنس اضافه مي‌كند. حالا اين فرد كه جواز گرفته مي‌خواهد تسهيلات بگيرد و باز دو مرحله ممكن است رخ دهد. اولا ممكن است آنقدر براي گرفتن تسهيلات مشكل براي او به وجود آيد كه زمان مناسب دريافت تسهيلات از دست برود حالا اگر خداي ناكرده فرد متخلفي در بانك بود و به او گفت من به تو تسهيلات مي‌دهم اما بايد سهم من را بدهي آن زمان چه اتفاقي مي‌افتد. آيا اينگونه موارد مخل امنيت اقتصادي نيست؟ سخنگوي دستگاه قضا گفت: شايد مهم‌تر از برخورد با مصاديق اين است كه اينگونه مسائل را آسيب‌شناسي كنيم و از مصداق‌هاي موجود نتيجه گرفته و نتيجه كار خود را در اختيار مجلس شوراي اسلامي، قوه قضاييه، دولت و نهادهاي نظارتي قرار دهيم كه اين مسائل برطرف شود. حتي بايد اينگونه موارد را پيگيري كنيم و صرفا به تذكرات اكتفا نكنيم. وي بيان كرد: اصرار من به دادسرا اين است كه اين كار را انجام دهند، مثلا اگر پرونده بانك سرمايه و صندوق ذخيره بررسي شد و مثلا افرادي هم به اشد مجازات محكوم شدند؛ اما اگر اين موضوعات و پرونده‌ها آسيب‌شناسي نشوند نمي‌توان به نتيجه دلخواه رسيد. بايد آسيب‌شناسي شود كه چطور شده است كه در 10 سال 13 مديرعامل عوض شده است. سهام هر فرد چقدر بوده يا تسهيلات چطور پرداخت شده و امثال اين مسائل.
دستگاه‌هاي نظارتي و قضايي  بايد سالم باشد
محسني‌اژه‌اي در ادامه با اشاره به فشارهايي كه در بحث مبارزه با فساد پيش مي‌آيد، گفت: اين فشارها طبيعي است چرا كه شما مي‌خواهيد با يك مفسد مقابله كنيد و فردي كه پول حرام برايش شيرين شده است حتما سعي مي‌كند جلوي پاي مبارزه‌كننده سنگ بيندازد و سنگ را به پيشاني و پاي وي بزند. سخنگوي دستگاه قضا با طرح اين سوال كه چه كنيم تا سنگ اندازي مفسدين باعث عقبگرد و توقف ما نشود، گفت: دستگاه‌هاي نظارتي، قضايي و تشكيلات ما بايد سالم باشد. اگر كوچك‌ترين نقطه سياهي در صفحه سفيد نمودار شود به چشم همه مي‌آيد و همه آن را مي‌بينند بنابراين اين صفحه بايد آنقدر شفاف و زلال باشد كه كوچك‌ترين نقطه سياهي پيدا نشود، در اين زمينه بايد از خودمان شروع كنيم و نظارت‌مان به گونه‌اي باشد كه خودمان آلوده نشويم. معاون اول قوه قضاييه تصريح كرد: روز گذشته در نشست خبري با اصحاب رسانه بيان كردم كه چند قاضي و وكيل را تحت تعقيب قرار داده‌ايم و از تريبون عمومي اعلام كردم كه هيچ اغماضي در اين زمينه با هيچ كسي نداريم بنابراين آسيب‌شناسي و مقابله با فساد اهميت فراواني دارد. وي بر مراقبت و نظارت از مجموعه و دستگاه‌ها در راه مبارزه با فساد تاكيد كرد و گفت: اگر قاضي، دادستان، داديار و... از پيچيدگي‌هايي كه در راه فساد اقتصادي صورت مي‌گيرد اطلاع كمي داشته باشند آن مبارزه، مبارزه عقيمي خواهد بود.
عليه قوه قضاييه فضا‌سازي مي‌كنند تا مردم را بدبين كنند
سخنگوي دستگاه قضا تصريح كرد: گاهي به گونه‌اي ديگر فشار مي‌آورند و شواهد و قراين زيادي داريم كه در اين زمينه ارايه دهيم به گونه‌اي بسياري از فشارها در قوه قضاييه به دليل مبارزه جدي با مفسدين دانه درشت، ‌يقه سفيد و كساني است كه قدرت و ثروت را با هم آميخته‌اند و فسادهاي بزرگ انجام مي‌دهند بنابراين از جاي ديگر عليه قوه قضاييه فضا‌سازي مي‌كنند تا دل قوه قضاييه را خالي كرده و مردم را بدبين و قوه قضاييه را به خودش مشغول كنند يا حتي عليه نيروي انتظامي نيز فضاسازي مي‌كنند بنابراين بايد هوشيار و مراقب باشيم كه تحت تاثير فضاسازي‌ها قرار نگيريم. وي افزود: ضمن اينكه ما بايد از همه ظرفيت‌ها استفاده كنيم و با يكديگر همكاري داشته باشيم اما اين توقع را نيز نبايد داشته باشيم كه در كارهاي يكديگر دخالت كنيم مثلا اينگونه نباشد كه قاضي كار ضابط را كند و ضابط كار قاضي را كند يا هر چيزي كه قاضي احراز كرد ضابط هم همان را احراز كند يا برعكس باشد.

 

پاسخ اژه‌اي در خصوص خبرهاي منتشر شده در مورد پسر معصومه ابتكار

معاون اول قوه قضاييه در حاشيه همايش سراسري روساي ادارات مبارزه با جرايم اقتصادي ناجا با بيان اينكه كسي نگفت زنجاني بزرگ‌ترين بدهكار بانكي است، اظهار داشت: زماني كه مه‌آفريد دستگير شد قطعا بزرگ‌ترين بدهكار بانكي نبود و آقايي هم كه نام برديد بابد بگويم يكي از بدهكاران بانكي است اما رقمي كه درباره او مي‌گويند و اصل مبلغ چيزي كه گفته مي‌شود با تاخير پرداخت و جريمه سنگين است. محسني‌اژه‌اي خاطرنشان كرد: معتقد بوده و هستيم كه سيستم بانكي چرا بايد طوري عمل كند كه اين همه بدهكار بانكي داشته باشد و بعد تضميني براي وصول طلب نداشته باشد؛ دستگاه قضايي با بانك مركزي همكاري خواهد داشت اما وزير اقتصاد و بانك مركزي كاري كنند اين همه معوقات نداشته باشند. وي درباره اظهارات وكيل مهدي هاشمي مبني بر ابلاغ نشدن مدت مرخصي و اينكه هاشمي برنمي‌گردد، تصريح كرد: تا آنجا كه من خواندم وكيل گفته ابلاغ نشده نگفته برنمي‌گردد و برمي‌گردد. خبرنگاري از معاون اول قوه قضاييه پرسيد كه آيا اين خبر كه خانم ابتكار مانع از دستگيري فرزندش شد و او را فراري داد، صحت دارد يا نه كه محسني‌اژه‌اي چنين پاسخ داد: از قسمت آخر اطلاعي ندارم كه خانم ابتكار ايشان را فراري داده باشند. اما ايشان حكمي دارد و چون قطعي شد بيان مي‌كنم؛ در رابطه با چك حكمي داده و قطعي شده و حكم جلب او را گرفتند اما مبلغ را نمي‌دانم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون