• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3729 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن

گزارش «اعتماد» از محروميت استقلال با راي فيفا

فرصت : فقط 13 روز

گروه ورزش

 باشگاه استقلال به دليل بدهي به بازيكنان خارجي پيشين خود پرونده‌هاي زيادي در فيفا دارد و عدم پرداخت برخي از مطالبات باعث شده كه اين باشگاه از فعاليت‌هاي نقل و انتقالات زمستاني محروم شود. اين اتفاق از لحاظ اهميت، با ماجراي دير ارسال كردن ليست باشگاه براي حضور در ليگ قهرمانان آسيا و حذف از اين رقابت‌ها برابري مي‌كند چرا كه فيفا استقلال را به خاطر ديركرد در پرداخت بدهي‌هايش از فعاليت‌هاي نقل‌ و انتقالاتي منع كرد. برخلاف اخبار منتشر شده در مورد طلب چهار بازيكن خارجي كه منجر به اجراي قانون فيفا شده است، تنها پرونده عادل شيحي بوده كه به جريان افتاده و استقلال را محروم كرده است. عادل شيحي كه در زمان مديرعاملي بهرام افشارزاده به استقلال اضافه شد در اكثر زمان فصل مصدوم بود و در نهايت از استقلال كنار گذاشته شد اما پرونده او همچنان ادامه پيدا كرد تا اينكه در پاسخ به شكايت شيحي، فيفا به استقلال تا ۱۳ دسامبر مهلت داد تا مطالباتش را پرداخت كند. محسن بزرگي، معاون حقوقي باشگاه استقلال در خصوص اين اتفاق به رسانه‌ها خبر داد: «پيگيري‌هاي ما به اين نتيجه رسيد كه باشگاه استقلال به لحاظ بدهي‌ به بازيكنان خارجي، پرونده‌هاي زيادي در فيفا دارد. يكي از پرونده‌ها مربوط به عادل شيحي بازيكن مراكشي بود. پول اين بازيكن پرداخت شد، اما به علت تحريم‌ها بدهي اين بازيكن سر موعد مقرر پرداخت نشد و با تاخير اين كار صورت گرفت. فيفا هم به همين منظور استقلال را از نقل و انتقالات زمستاني محروم كرد.» او البته اميدوار است: «دوستان در تلاش هستند كه اين موضوع را حل كنند. اگر مطالبات ساير بازيكنان خارجي به موقع پرداخت شود، استقلال مي‌تواند در نقل و انتقالات زمستاني فعاليتش را دوباره آغاز كند. ضمن اينكه وكيل ايتاليايي باشگاه استقلال هم در حال مكاتبات خود با فيفاست تا استقلال دچار اين مشكلات نشود.»
ماجرا چيست؟
استقلال اما به جاي پرداخت ۴۷ هزار دلار طلب عادل شيحي نهايتا تا ۱۳ دسامبر، اين پول را در بيست و هفتم دسامبر به اين بازيكن پرداخت كرد تا تاخير در پرداخت اين پول شباهت زيادي به تاخير در ارسال ليست آسيايي زمان مديريت مقداد نجف‌نژاد داشته باشد و استقلال دوباره در مجامع بين‌المللي اين‌بار به شكلي ديگر و البته شبيه به همان تاخير محروم شود. سيدرضا افتخاري كه اين روزها بيشتر در كميته فوتسال ديده مي‌شود تا در باشگاه استقلال، ۱۴ روز تاخير پس از ضرب‌الاجل را براي پرداخت آن ۴۷ هزار دلار به تحريم‌هاي بين‌المللي ارتباط مي‌دهد اما به نظر نمي‌رسد كه فيفا اين توجيه را بپذيرد. در واقع ذكر تحريم‌هاي بين‌المللي در نامه باشگاه استقلال به فيفا از جمله راهكارهايي است كه استقلال به آن دل خوش كرده است. اينكه چرا مبلغ ۴۷ هزار دلار از مبلغ قرارداد شيحي توسط افشارزاده پرداخت نشده بحثي ديگر است؛ به ويژه آنكه باشگاه پرسپوليس به گفته علي‌اكبر طاهري، سرپرست اين باشگاه، سال گذشته مبلغي دو برابر اين بدهي استقلال را با ۱۲ پرونده، پرداخت كرده است.
تلاش‌هاي مانوسي‌فر
روز گذشته علي اصغر مانوسي‌فر به عنوان مشاور سابق بين‌الملل استقلال با عضوي در كميته حل اختلاف فيفا مذاكره كرد تا راهي براي باز كردن پنجره نقل و انتقالات زمستاني باز كند، اما موفق نشد. تلاش‌هاي باشگاه استقلال براي «بازگرداندن آب رفته به جوي» امروز هم ادامه دارد و باشگاه با ارسال نامه‌اي رسمي از سوي فدراسيون فوتبال ايران به فيفا مي‌خواهد فرجام‌خواهي كند. ادله نامه بين‌المللي باشگاه استقلال تهران همان ادله‌اي است كه افتخاري به آن تاكيد دارد و آن، اين است كه تاخير در پرداخت بدهي شيحي به دليل تحريم‌هاي بين‌المللي بوده است؛ هرچند به نظر نمي‌رسد فيفا اين ادله را بپذيرد. مانوسي‌فر كه طي سال‌هاي اخير در زمينه فعاليت‌هاي بين‌المللي به باشگاه استقلال مشاوره مي‌دهد، گفت: «عادل شيحي از باشگاه استقلال شكايت كرده و به همين دليل استقلال از سوي فيفا محروم شده است. استقلال 3 پرونده ديگر هم در كميته انضباطي فيفا دارد كه مربوط به ليام ردي، هنريكه و ساموئل مي‌شود.» او ادامه داد: «باشگاه استقلال فعلا محروم شده و تصميم گرفته نامه‌نگاري‌هاي لازم را انجام دهد.» مانوسي‌فر درباره قرارداد جباروف و تيموريان با استقلال گفت: «من در ريز قرارداد بازيكنان نيستم ولي با اين اوصاف قرارداد آنها كنسل خواهد شد.»
چند روز فرصت باقي است؟
استقلال 13 روز ديگر در سيستم «تي.‌ام.‌اس» فرصت دارد كه اين معادله را حل كرده و قرارداد آندرانيك تيموريان و «سرور جباروف» را ثبت كند كه بعيد به نظر مي‌رسد اين اتفاق رخ دهد و به اين ترتيب در صورت عدم موفقيت برگرداندن راي فيفا هزينه هنگفت ديگري روي دست استقلال براي خريد جپاروف و تيموريان باقي مي‌ماند و استقلال نمي‌تواند از اين دو بازيكن استفاده كند. استقلال البته نامه عادل شيحي را پيرامون دريافت آن ۴۷هزار دلار در دست دارد اما همانطور كه پيش‌تر نوشتيم دوباره تاخير در ارسال ليست بدهي و پرداخت مبلغ مي‌رود تا ضربه‌اي بزرگ به استقلال بزند؛ ضربه‌اي كه شايد اين مورد را هم بايد مثل تاخير در ارسال ليست آسيايي زمان نجف نژاد و قلعه‌نويي در تاريخ ثبت كرد و منتظر عواقب و تصميم‌هاي اعضاي هيات‌مديره، مديرعامل و حتي شايد بالاتر از آن وزارت ورزش باشيم.
توضيحات نصيرزاده
هوشنگ نصيرزاده درباره صدور حكم فيفا مبني بر محروميت باشگاه استقلال از حضور در نقل‌وانتقالات زمستاني به خاطر عدم پرداخت بدهي‌هايش، گفت: «يكي از تنبيهاتي كه فيفا در آيين‌نامه انضباطي‌اش براي تيم‌ها در نظر گرفته، محروميت از نقل‌وانتقالات است. فيفا تاكنون اين محروميت را براي برخي از بزرگ‌ترين تيم‌هاي جهان هم اعمال كرده است. » او افزود: «عدم پرداخت بدهي چند بازيكن در شوراي اتاق حل اختلاف فيفا بررسي مي‌شود و پرونده آنان طبق روال به كميته انضباطي مي‌رود. تنبيه تيم‌ها بابت عدم پرداخت بدهي بازيكنانش به چند شكل انجام مي‌شود كه بدترين آنان كسر امتياز و ملايم‌ترين آنان محروميت از حضور در نقل‌وانتقالات است. كسر امتياز بارها از سوي فيفا در فوتبال ايران اعمال شده اما محروميت از حضور در نقل‌وانتقالات براي نخستين بار است كه براي يك تيم ايراني صادر مي‌شود. » كارشناس حقوقي فوتبال كشورمان، درباره احتمال بخشش و برداشته شدن اين محروميت، گفت: «در صورتي كه باشگاه استقلال بتواند رضايت شاكيانش را جلب كند و به صورت كتبي به فيفا اعلام كنند كه شكايتي از اين تيم ندارند، اين محروميت مي‌تواند به‌طور خودكار برداشته مي‌شود. در راي صادر شده از سوي فيفا، فاصله زماني شرط است. اگر اعلام رضايت شاكيان پس از پايان زمان نقل‌وانتقالات نيم‌فصل ايران باشد، هيچ فايده‌اي ندارد، چون زمان نقل‌وانتقالات تمامي كشورها پيش از اعلام رسمي، به اطلاع فيفا رسانده مي‌شود. فيفا از زمان نقل‌وانتقالات ما خبر دارد و استقلال بايد تلاش كند كه پيش از پايان زمان نقل‌وانتقالات نيم‌فصل، رضايت شاكيانش را جلب كند. » نصيرزاده در پاسخ به اين سوال كه با اين محروميت تكليف بازيكناني مانند جپاروف و آندرانيك تيموريان كه در نقل‌وانتقالات نيم‌فصل به استقلال پيوسته‌اند چه مي‌شود، گفت: «اين موضوع به زمان ثبت قرارداد بستگي دارد. زمان توافق بازيكنان با استقلال هيچ اهميتي براي فيفا ندارد و تنها زمان ثبت قرارداد براي آنان ملاك است. اگر بازيكنان جديد تيم استقلال پيش از زمان صدور اين حكم قراردادشان را با اين تيم به ثبت رسانده باشند، مشكلي براي بازي كردن ندارند و مي‌توانند در نيم‌فصل دوم براي استقلال بازي كنند، اما در صورتي كه آنها پس از زمان صدور اين حكم قراردادشان را به ثبت رسانده باشند، نمي‌توانند براي تيم‌شان بازي كنند. » البته برخي كارشناسان اعتقاد دارند استقلال فعلا نمي‌تواند كاري كند و فقط همانند رئال و اتلتيكو مادريد مي‌توانند به دادگاه CAS شكايت رسمي كنند.
بيانيه باشگاه استقلال
باشگاه استقلال با انتشار اطلاعيه‌اي درباره موضوع شكايت شيحي توضيحاتي را ارايه كرد. آنها در بيانيه نوشتند: « يكي از مواردي كه در اين حكم فيفا اثر زيادي داشته، تعدد بازيكنان خارجي بوده كه طي سال‌هاي اخير از استقلال به فيفا شكايت كرده‌اند. به ويژه كه 3 پرونده ليام ردي، ساموئل و هلمكه كه به محكوميت استقلال منجر شده همچنان در كميته انضباطي فيفا مفتوح است و فيفا با توجه به اين شكايات قبلي، باشگاه استقلال را از جذب بازيكن در پنجره نقل و انتقالات زمستاني منع كرد. باشگاه استقلال نيز از طريق وكيل ايتاليايي خود به فيفا اعلام كرده به همان دليلي كه شما نمي‌توانيد مطالبات ايران را به خاطر تحريم‌هاي بين‌المللي بانكي پرداخت كنيد و طلب 380 هزار دلاري باشگاه استقلال بابت حضور 6 بازيكن در جام جهاني از سوي فيفا پرداخت نشده، باشگاه استقلال نيز قادر به حواله پول خود به طلبكاران نيست. باشگاه استقلال با همكاري با روابط بين‌الملل فدراسيون فوتبال همه تلاش خود را به كار گرفته كه هر چه سريع‌تر اين مشكل حل و فصل گردد. » سكوت عجيب مديرعامل باشگاه استقلال بر ابهامات اين ماجرا افزوده است و منابع خبري گفته‌اند مديرعامل يك ماه پيش از اين ماجرا باخبر بوده است. بايد منتظر ماند و ديد باشگاه استقلال در اين 13روز مي‌تواند اين مشكل را حل كند يا خير؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون