كار ما سياسي نيست، كارشناسي و تخصصي است
ابتكار در واكنش به سياسي شدن بنزين پتروشيمي به «اعتماد» اعلام كرد
اعتماد|داستان بنزين پتروشيمي و جريان توزيعش در تهران، همچنان از سوي برخي رسانهها به اصرار تكذيب ميشود، تكذيبي كه با هدف برداشتن بار از روي شانههاي توزيعكنندگان دولت قبلي است، توزيعكنندگاني كه در يك سال و نيم اخير با روي كار آمدن دولت جديد، متهم شدهاند به اهمال در ايجاد آلودگي به واسطه بيتوجهي به بنزيني كه به نام سوخت داخلي به مردم ارايه ميشد. رييس سازمان حفاظت محيط زيست با تكذيب كردن سياسي بودن مساله، بر نگاه كارشناسي سازمان متبوعش تاكيد دارد. معصومه ابتكار، در اين خصوص به «اعتماد» گفت: «ما داستان سوخت را بارها توضيح داديم، با وجودي كه پاسخ اين موارد و ابهامات داده شده، اما همچنان رسانهها به اين موارد ميپردازند. وزارت نفت هم پاسخ داده، چند روز پيش در كميسيون انرژي پاسخ نمايندگان را دادهاند. آنچه واضح است اين است كه ما نبايد توضيح دهيم، سازمان بر اساس اندازهگيريهايي كه در سطح شهر انجام داده به اين آلودگيها در تهران رسيديم، نتايجش را ديديم و گزارش داديم.»او معتقد است: «كار ما سياسي نيست، كار ما كاملا كارشناسي و تخصصي است. بر مواضع خود در مباحث كارشناسي هم پافشاري داريم چون آنچه به دست آورديم، بر اساس اطلاعات سنجش دستگاههاي اندازهگيري و سنجش مان است.»او با اشاره به اعلام سازمان بهداشت جهاني مبني بر كاهش هشت رتبهيي آلودگي هواي تهران در سال جاري گفت: «اصلا ابتكار سياسي است، سازمان بهداشت جهاني چه، كه كاهش رتبه تهران را در خصوص آلودگي هوا اعلام كرده است؟ آنها كه شاخصها را دارند جهاني بررسي ميكنند.»او همچنين به برنامه اقدام ملي گردوغبار در ستاد ملي گردوغبار هم اشاره كرد، برنامهيي كه براي كنترل گردوغبار شهرها در حال بررسي است تا با برنامههايي كه از اين ستاد بيرون ميآيد، شاهد كاهش ميزان گرد و غبار شهرها باشيم. اما مديركل سابق محيط زيست استان تهران در گفتوگو با فارس اعلام كرده بود بنزين پتروشيمي تاثيري بر آلودگي هوا نداشت. علي اشرفيپور اعلام كرد: «اينكه گفته ميشود با توليد بنزين پتروشيمي آلايندههاي آروماتيك و هيدروكربنهاي آروماتيك افزايش پيدا كرده است و موجب افزايش آلودگي شهرها شده است كاملا ادعاي بيموردي است. چرا كه اولا تركيبات هيدروكربنهاي آروماتيك در بنزين توليدي پالايشگاهها نيز وجود دارد و بنزين توليدي پالايشگاههاي ما نيز حداكثر استاندارد يورو 2 را پاس ميكردند و ميزان اكتان بنزين توليدي پالايشگاههاي ما نيز در رنج 80- 70 درصد بوده است.»اشرفيپور ادامه داد: «بنزين توليدي پتروشيميهاي ما كه يك تركيب رفرميك است حداكثر يكپنجم ميزان بنزين مصرفي روزانه كشور بوده است ضمن اينكه تعداد دستگاههاي سنجش هيدروكربنهاي آلي مخصوصا بنزن در شهر تهران كه از يك توزيع مناسبي برخوردار باشد تا بتوان اندازههاي آن را به شهر تهران تعميم داد هيچوقت وجود نداشته است.»از سويي ديگر حافظي، رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران با درنظرگرفتن اقدامات يك سال گذشته در جهت كاهش آلودگي هواي تهران به مهر گفت: «اگر به اقداماتي كه براي بهبود وضعيت كيفيت هوا صورت گرفته شده است اشارهيي نشود از انصاف به دور است چراكه تعداد روزهاي پاك شهر تهران در سال جاري در مقايسه با سال گذشته بهبود يافته به طوري كه از سه روز به هشت روز افزايش داشته است. وي با اشاره به اينكه الگوي هوا در 10 سال گذشته تغيير يافته است، گفت: در گذشته آزبست و سرب در هوا وجود داشت و امروز ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون بيشترين تهديد كننده سلامت مردم هستند.»خودروسازان و الزام آنها به روي آوردن به استاندارد، مسالهيي بود كه در دولت فعلي رخ داد، اگر خودروسازان اندكي هم خود را ملزم به رعايت استانداردها در خودروهاي جديد كرده باشند، در يك سال گذشته رخ داده است. اما همچنان يكي از مشكلات اساسي آلودگي هواي شهر تهران و ديگر كلانشهرها به شمار ميآيند. حافظي از مجلس خواست تا قويتر در اين زمينه برخورد كنند و اعلام كرد: «اگر خودروساز داخلي توان رقابت ندارد، اجازه ندهند مردم بيش از اين آسيب ببينند، اجازه دهند كه خودروي استاندارد جايگزين شود مگر اينكه تعهد كنند و پاسخگوي تعهد خود نيز باشند.»او به بهبود كيفيت سوخت اشاره كرد و گفت: «بر اساس نمونهبرداريهاي موجود در مجموع كيفيت سوخت از منظر بنزن و عدد اكتان و گوگرد بهبود يافته است. سوخت پاك موجود يورو4 نيست، اما نسبت به سوخت پتروشيميها بهتر است. گوگرد اين سوخت پاك بين 21 تا 270 ppmاست متوسط آن 100 ppmو ميانگين آن 5/77 ppmاست در حقيقت در ميانگين 8 برابر استاندارد است. سوخت گازوئيل تحويلي به شركت اتوبوسراني 3640 ppm است، در شوراي شهر تهران مصوبهيي براي مجهز كردن اتوبوسهاي شركت واحد شهر تهران به فيلتر دوده تصويب شد نكته اينجاست كه اين فيلترها تا گوگرد 250 ppmپاسخگو است و بيش از اين كارآيي ندارد.»در مطالعهيي كه سازمان بهداشت جهاني در نيمه اول سال 2014 ميلادي انجام داد، شاخص آلودگي در شهر تهران برابر با 84/86 بود و تهران از نظر اين شاخص تركيبي كه نشاندهنده آلودگي هوا و آب است، در جايگاه بيستوهفتمين شهر آلوده دنيا قرار داشت. اين در حالي است كه در رده بندي اين سازمان در سال 2013 ميلادي، تهران به عنوان نوزدهمين شهر آلوده دنيا معرفي شده بود و شاخص آلودگي در اين شهر برابر با 90/89 بود و از شهر پكن در چين هم الودهتر بود. در اين مطالعه كه 299 شهر دنيا از نظر آلودگي مورد مطالعه قرار گرفته بودند، سومين شهر آلوده ايران شيراز و چهارمين شهر آلوده اصفهان معرفي شد. شيراز در سال 2013 ميلادي به عنوان پنجاهونهمين شهر آلوده دنيا و دومين شهر آلوده ايران معرفي شده بود. در اين سال شاخص آلودگي در اين شهر برابر با 01/76 بود و شهر اصفهان با داشتن شاخص آلودگي 29/75 سومين شهر آلوده ايران در سال 2013 ميلادي بود.