• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3736 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۴ بهمن

محمدجواد لاريجاني با اشاره به اقدامات ترامپ:

ويزا ندادن به امريكايي‌ها پاسخ مناسبي نيست

گروه سياسي|  جواد لاريجاني درباره نحوه پاسخ ايران به اقدامات ترامپ درباره عدم صدور ويزا براي شهروندان هفت كشور كه ايراني‌ها نيز جزو آن هستند پيشنهاداتي را به دولت ارايه داد. او در عين حال معتقد است عدم صدور ويزا براي شهروندان امريكا از سوي ايران پاسخ مناسبي نيست. به باور لاريجاني ايران بايد بودجه مراكز تحقيقاتي را افزايش دهد و تلاش كند دانشمندان كشورهايي را كه امريكا براي آنها ويزا صادر نمي‌كند جذب مراكز تحقيقاتي ايران كند. به گزارش تسنيم مهم‌ترين جملات لاريجاني به شرح زير است.
  اينكه در مقابل اقدام ترامپ، ايران نيز از ورود امريكايي‌ها به كشور جلوگيري كند، يك پاسخ متقارن است ولي خيلي جالب نيست. از جمله كارهايي كه ما مي‌توانيم انجام بدهيم آن است كه اولا بودجه ويژه‌اي براي مراكز علمي و تحقيقاتي اختصاص دهيم آن‌هم صرفا براي تمهيد و استقبال و پذيرش از علما و دانشمنداني كه از ايران در امريكا مشغول به كار بودند و بر اثر اين ويزا امكان رفتن به امريكا را ديگر ندارند.
  همچنين بايد بودجه بسيار خوبي براي تجهيز آزمايشگاه‌هاي مورد نياز اين افراد اختصاص دهيم و مراودات علمي به كشورمان را نيز تسهيل كنيم.
  دانشمندان امريكايي با تصميم ترامپ به‌شدت مخالف هستند، آنها اتفاقا بسيار علاقه‌مندند كه به ايران آمده و با علماي ما صحبت كنند، لذا ما هم بايد از آنها استقبال كنيم.
  ما همچنين با در نظر گرفتن يك اعتبار ويژه، بايد دانشمندان و دانشجويان ساير كشورهاي اسلامي كه مشمول تحريم شده‌اند را تحت پوشش قرار داده و از حضورشان در ايران استقبال و كار علمي آنها را تمهيد كنيم. اگر آنها Apply و تقاضا كردند ما هم بايد استقبال كنيم، چرا كه ما فقط به خودمان فكر نمي‌كنيم.
  ما بايد كالاهاي امريكايي، چه آن كالاهاي اروپايي و غير اروپايي كه در امريكا توليد مي‌شود و چه كالاهاي امريكايي كه در بيرون از امريكا توليد مي‌شود را در واكنش به اقدام ترامپ تحريم كنيم.
  ترامپ گفته است كه مي‌خواهد در ريشه‌كن كردن تروريسم در منطقه ما فعال باشد؛ اين يك دروغ كامل است چرا كه اگر مي‌خواست داعش را ريشه‌كن كند بايد حمايت خود از دولتمردان كشورهايي مانند عربستان و امارات و قطر كه پول و سلاح تروريست‌ها را تامين مي‌كنند را متوقف كند، حال آنكه تمام اين تامين‌هايي كه براي تروريست‌ها انجام مي‌شود همگي با نظر و هدايت خود امريكاست.
  طالبان و القاعده و داعش و النصره و... براي امريكا تاريخ مصرف دارند و يكي پس از ديگري پس از آنكه تاريخ مصرف‌شان تمام شد توسط امريكا جابه‌جا مي‌شوند.
  ما بايد در مقابل اين مواضع و اقدامات ترامپ رسما اعلام كنيم كه در مبارزه با تروريسم، به كشورهاي قرباني تروريسم امريكايي اگر مايل باشند با تمام امكانات كمك مي‌كنيم و در مقابله با اين تروريست‌ها مشاركت‌مان را گسترده‌تر مي‌كنيم.
 سياست امريكا براي ايجاد منطقه امن در سوريه كه در واقع ايجاد زمينه لازم براي توليد ورژن‌هاي جديد از تروريسم است، سياست بسيار خطرناكي است، ما بايد به دولت سوريه براي مقابله با اين ترفند جديد امريكايي‌ها كمك كنيم.
  جمهوري اسلامي بايد بر اساس وظيفه قانوني و اسلامي و انساني به صورت همه‌جانبه از صنعا دفاع كند، ما بايد اين موضع را در دنيا تبليغ و از هر فرصت ديپلماتيك براي آن كمك بگيريم.
 مسوول ناامني در سوريه تروريست‌هايي هستند كه امريكا حمايت مي‌كند، لذا اگر امريكا واقعا دنبال امنيت در سوريه است بايد حمايت خود از تروريسم را كنار بگذارد و بگذارد كل سوريه به منطقه امن تبديل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون