• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3739 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۸ بهمن

حمله منتقدان به شهردار

اعضاي اصلاح‌طلب شورا خواستار استعفاي شهردار هستند

پس از سخنان شهردار تهران، نوبت به اعضا رسيد تا در دو وقت صبح و عصر، سوالات و انتقادهاي خود را در مورد حادثه پلاسكو بيان كنند.  معصومه آباد؛ رييس كميته ايمني شورا نخستين عضوي بود كه در واكنش به برخي از اظهارات قاليباف گفت: در جريان مديريت بحران ساختمان پلاسكو سوالات زيادي وجود دارد. در حادثه پلاسكو و در روند مديريت اين بحران، برخي سوالات از جمله اينكه آيا سازه و زمان حريق در نظر گرفته شده است يا اينكه آيا پمپاژ 2000 ليتر آب در ساعت روي اين ساختمان مجاز بوده يا خير؟ مطرح است. آيا واقعا فرصت اين وجود نداشت كه نيروهاي آتش‌نشاني با امكانات موجود از ساختمان خارج شوند؟ در حقيقت امكانات موجود فقط براي ساختمان پلاسكو مناسب بوده و نه براي شهر تهران. در حال حاضر بالابرهايي وجود دارد كه ظرف مدت 7 ثانيه افراد را از پايين به طبقات بالايي و بالعكس منتقل مي‌كند.
حافظي: مسائل را توجيه نكنيد، قوه قضاييه موضوع را رسيدگي كند
بعد از آن رحمت‌الله حافظي، رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با لحن انتقادي خود در واكنش به سخنان شهردار تهران گفت: برخي از دوستان مي‌گويند، مگر مي‌شود 1700 واحد غير استاندارد در شهر تهران را مديريت كرد؟ در پاسخ بايد گفت چطور اقدام براي دريافت عوارض از دو ميليون واحد مسكوني، تجاري و اداري، امكانپذير است، اما شناسايي، تذكر و ايمن‌سازي اين ساختمان‌ها امكانپذير نيست؟! خواهش مي‌كنم مسائل را اين طور توجيه نكنيد، همين حرف‌ها را زديد كه به اينجا رسيده‌ايم. آقاي شهردار گفتند 1700 نقطه تجمع آب در سطح شهر داشتيم كه به 150 مورد رسيده است، اين جمله باعث شد ياد خانمي بيفتم كه يك ماه پيش در جوي آب افتاد و مفقود شد. آقاي شهردار از آن خانم كه مفقود شده چه خبر؟ رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران با بيان اينكه در اين جلسه استناد به قانون كار شد، گفت: سوال اين است كه در اين مجتمع 600 واحدي، چند واحد كارگاه وجود داشته است، آيا اين ساختمان پايان كار داشته، كاربري آن چه بوده است؟ اين سوالات بايد پاسخ داده شود.  حافظي با بيان اينكه بگذاريد درباره اين مسائل و قضاوت در مورد حادثه پلاسكو قوه قضاييه تصميم بگيرد، تاكيد كرد:  اجازه بدهيد درباره اين موضوع كه «مقصر چه كسي است» توسط قوه قضاييه رسيدگي و تصميم‌گيري شود. وي با اشاره به اينكه بحران به سه قسمت قبل از بحران، حين بحران و بعد از بحران تقسيم مي‌شود، افزود: صاحب نظران حوزه مديريت بحران معتقدند فاز اصلي و بسيار مهم، قبل از بحران است. به استناد قانون، آقاي شهردار شما مدير بحران شهر تهران هستيد، بفرماييد چه كرده‌ايد؟ قطعا انتظار مي‌رود كه مدير بحران يك شهر، سناريو، پروتكل‌ها و چك‌ليست‌هاي لازم براي بحران‌هاي محتمل در شهرش را داشته باشد، اين موارد را به ما ارايه كنيد.  رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با بيان اينكه اتاق بحران شما در ساختمان مديريت بحران خاك مي‌خورد، اظهار كرد: عدم تخصيص منابع مصوب شورا براي سازمان پيشگيري و مديريت بحران را چگونه توجيه خواهيد كرد؟حافظي با بيان اينكه در مجموع 1/22 ميليارد تومان اعتباري است كه بايد براي مديريت بحران شهر تهران تخصيص داده مي‌شد، ولي تاكنون تخصيص نيافته است، تاكيد كرد: شهرداري فقط حقوق پرسنل را پرداخت كرده و كاري براي مديريت بحران انجام نداده است.  رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با بيان اينكه در سال گذشته ليستي توسط آتش‌نشاني براي اقلام تجهيزاتي مورد نياز تهيه شد كه تمامي تجهيزات مورد نياز براي عمليات پلاسكو منجمله برش پلاسما در آن ليست بود، گفت: سوال اينجاست چرا اين اقلام تهيه نشد، چرا خريداري نشد؟ رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران تاكيد كرد: همه اين موارد نشان مي‌دهد كه شما تعلل كرده‌ايد و بايد از مردم عذرخواهي كنيد.
دانشور: سوال من اين است كه شهردار چه كرده است؟
اما جلسه ديروز برخلاف عرف ساير جلسات در همان نوبت صبح خاتمه پيدا نكرد و در نوبت عصر هم ادامه پيدا كرد. نخستين سخنران عضو شورا در نوبت عصر فاطمه دانشور بود. او با بيان اينكه مسوولان يادشان رفته است كه بايد در مقابل مردم سرشان را خم كنند، گفت: شهردار توضيحات‌شان را معطوف به قوانين كردند، در حالي كه ما از قوانين آگاه هستيم. وي با بيان اينكه به فرض آنكه وزارت كار مقصر باشد، بايد مجلس پيگيري سوال از وزير كار را در دستور كار قرار دهد، گفت: اما سوال من اين است كه شهردار چه كرده است؟ اگر وزارتخانه‌اي قصور داشته تو چه كار انجام داده‌اي؟ رييس كميته آسيب‌هاي اجتماعي شوراي شهر تهران با انتقاد از تصاوير پخش‌شده (تصاوير عمليات از سوي مازيار حسيني، معاون شهردار) در شوراي شهر در مورد حادثه پلاسكو گفت: تصاويري كه نشان داده شد، سوگيري داشته و با حرف‌هايي كه كسبه و مردم گفته‌اند فرق داشت، به گونه‌اي كه در عكس‌ها نردبان مسلط بر ساختمان است اما كسبه چيز ديگري مي‌گويند. درواقع حرف‌هاي ضد و نقيض زياد است. به همين دليل باز هم به لزوم تشكيل كميته حقيقت‌ياب مي‌رسيم كه بايد جزييات پلاسكو روشن شود.  رييس كميته آسيب‌هاي اجتماعي شوراي شهر تهران با بيان اينكه شورا، شهرداري و مسوولان در حادثه پلاسكو مقصر هستند، گفت: عذرخواهي كردن از مردم چيزي از مسوولان كم نمي‌كند. غرور در مقابل مردم را كنار بگذاريم و سرمان را در مقابل آنها پايين بيندازيم چراكه آنها صاحب همه‌چيز هستند و بهتر است در دهه فجر به الگوي انقلاب و رفتار و منش امام خميني (ره) فكر كنيم و مسوولانه‌تر در مقابل مردم بايستيم.
اقبال شاكري: حيا كن رها كن براي زمين فوتبال است
اقبال شاكري، عضو اصولگراي شورا نيز به عنوان يكي ديگر از اعضايي كه در اين جلسه در مورد پلاسكو و ابهامات آن صحبت كرد با حمايت از شهردار تهران با اشاره به درخواست برخي اعضاي شوراي شهر تهران مبني بر استعفاي قاليباف گفت: «حيا كن، رها كن» براي همان مسابقات فوتبال است نه براي بررسي مسائل كلان. رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران با بيان اينكه عذرخواهي و استعفا كارآمد است اما همه بايد اين كار را انجام دهند نه اينكه در مورد يك مورد خاص خواهان اين موضوع باشيم، گفت: من از قاليباف دفاع نمي‌كنم و قطعا اشكالاتي هم در حادثه پلاسكو وجود داشته كه بايد بررسي شود. اما بايد به روش منطقي به فكر چاره باشيم نه اينكه با اقدامات پينگ‌پنگي حوصله مردم را سر ببريم.
تندگويان: استعفا و عذرخواهي  
بعد از اقبال شاكري نوبت محمد مهدي تندگويان بود تا از همان ابتدا با پيش كشيدن بحث استعفاي شهردار؛ نسبت به عملكرد قاليباف واكنش انتقادي و تند نشان دهد. نايب‌رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه نبايد با مردم با رودربايستي صحبت كنيم، بلكه بايد به صورت شفاف مسائل را براي آنها مطرح كنيم‌، خطاب به قاليباف گفت: قوانين براي رفع مسووليت‌هاي ما نيامده است. هر يك از ما مي‌توانيم كوله‌باري از قوانين را پيدا كنيم تا از مسووليت خود فرار كنيم، همان‌طور كه مي‌شود كوله‌باري از قوانين براي مسووليت‌هاي ما عنوان شود. شهردار تهران در كنار صحبت‌هاي خود از قوانين و مسائل اخلاقي صحبت كرده‌اند لذا لازم است اول مسووليت‌هاي خود را مورد بررسي قرار دهيم و بعد نوك پيكان را به سمت ديگران بگيريم. به عنوان رييس ستاد بحران شهر تهران شما چه دوره‌هايي درخصوص بحران ديده‌ايد؟ لطفا اين دوره‌ها را اعلام كنيد؟ متخصصاني كه در اين بحران در كنار شما بودند، چه افرادي بودند؟يكي از مشكلات ما در مديريت بحران‌ها رسانه‌هاست كه با تاكيد مكرر اخبار اعصاب مردم خرد مي‌شود. آيا فردي در تخصص رسانه در كنار شما قرار داشت؟ لطفا اعلام كنيد كه چند مرتبه مانور در شهر تهران اجرا شده و چه نتايجي در بر‌داشته و چه اقداماتي در پي آن انجام شده است؟ البته منظورم مانورهاي محلي و ساختماني نيست. وي با تاكيد بر اينكه بي‌ترديد در شهر تهران حتما زلزله‌اي به وقوع مي‌پيوندد، در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به گزارش شهردار تهران در اين جلسه اشاره كرد و افزود: بهتر است اجازه دهيد ابتدا كارشناسان در جايگاه تخصصي نظرات خود را عنوان كنند و در مرحله بعد درخصوص مناسب بودن روش‌هاي به كارگرفته شده در اين حادثه اظهارنظر كنيم. متاسفانه هنوز روي لباس آتش‌نشانان ما جي‌پي‌اسي نصب نشده تا در زير آوارها قابل شناسايي باشند. در برخي از تصاوير آتش‌نشانان ما پشت پنجره آمدند در حقيقت مي‌دانستند ساختمان در حال ريزش است اما نردباني نبود كه به پايين ساختمان بيايد.
نايب‌رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران تاكيد كرد: در دوره‌اي كه شما درگير عمليات به عنوان فرمانده عمليات امداد و نجات در حادثه پلاسكو بوديد، نبايد كسي به شما مي‌گفت استعفا بدهيد، اما امروز اين حادثه به اتمام رسيده و حال نظر شما در مورد استعفا و عذرخواهي از مردم چيست؟ اگر قايل به اين موضوع هستيد، با صداقت بگوييد كه شورا، وزارت كار، شهرداري و چه كسي بايد اين عذرخواهي را انجام بدهد؟
پيرهادي: نقد شهردار با چوب سياسي
داغ شدن موضوع استعفاي قاليباف با واكنش‌هايي هم از سوي برخي اصولگرايان شورا روبه‌رو بود. يكي از اين منتقدين محسن پيرهادي، عضو اصولگراي شورا بود كه خطاب به اعضاي شورا كه خواهان استعفا يا عذرخواهي قاليباف بودند، گفت: در روز انتخاب شهردار برخي اعضايي كه به قاليباف راي ندادند به من گفتند كه ما قبول داريم كه توانايي قاليباف از رقيب مقابل بيشتر است اما به قاليباف راي نمي‌دهيم. اگر اعضاي اصلاح‌طلب شورا موافق باشند نام اين افراد را هم قيد مي‌كنيم.
عضو هيات رييسه شورا با بيان اينكه حالا امروز به جايي رسيديم كه به نقد شهردار مي‌پردازيم اما چرا با چوب سياسي كاري اين مسائل را بررسي مي‌كنيم و چه كساني بايد عذرخواهي كنند؟ گفت: كساني بايد عذرخواهي كنند كه جريان و گفتمان‌شان در شوراي شهر سوم متفاوت بود. به گونه‌اي كه با قلم شكسته و زبان كوتاه شش دانگ از سياست‌هاي شهردار حمايت مي‌كردند اما امروز نرخ نان چيز ديگري مي‌گويد؟ وي با بيان اينكه در شوراي شهر سوم شاهد تخريب ساختمان سعادت آباد بوديم اما كسي چيزي نگفت و واكنشي نشان نداد، گفت: چطور شد كه نرخ نان عوض شد؟ نرخ نان چقدر است؟ كساني بايد عذرخواهي كنند كه خون و جان مردم را ابزار سياسي مي‌كنند. پيرهادي با بيان اينكه برخي از بچه‌هاي انقلاب و رزمنده از 20 سالگي مي‌جنگيدند گفت: عذرخواهي را به يك ابزار سياسي و فشار تبديل كرده‌ايد. درحالي كه اگر فشار سياسي باشد عذرخواهي معنايي ندارد و در مقابل فشار باطل نبايد سر خم كرد، چرا كه اگر به مردم بدهكار باشد حتما عذرخواهي مي‌كند.  
شاكري: چوب بر سر ساير مسوولان هم مي‌خورد
همچنين مجتبي شاكري، عضو اصولگرا و رييس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران نيز ضمن اشاره به درخواست برخي اعضا مبني بر استعفا و عذرخواهي شهردار تهران در پي حادثه پلاسكو، آن را كار درستي ندانست و گفت: اين چه اخلاقي است كه تنها از يك منظر و تنها گزارش شهرداري را شنيده‌ايد و بدون در جريان قرار گرفتن ساير دستگاه‌ها همچون وزارت كار، تصميم بگيريم كه شهرداري عذرخواهي يا استعفا دهد و مدام اين جمله را تكرار مي‌كنيم. شاكري خطاب به احمد مسجدجامعي و البته با كنايه‌اي تهديد گونه نسبت به دولت گفت: جان همه انسان‌هاي كشور محترم است. همه كساني كه در هواي آلوده شهر تهران تنفس مي‌كنند نيز شهروند همين كشور هستند. هشت ميليون بيكاري را كه اين هواي آلوده را تنفس مي‌كنند شهروند همين كشور هستند. اجازه دهيد بررسي‌ها با صدق به پيش برود. اين چوبي كه شما بلند كرده‌ايد، بر سر دولت نيز مي‌خورد.
ادامه در صفحه 13

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون