• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3165 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن

مصباحي‌مقدم از ترميم تركيب شوراي مركزي جامعه روحانيت خبر داد

احتمال حذف هاشمي، ناطق و روحاني از جامعه روحانيت مبارز

 

گروه احزاب| شايد غيبت اختياري هاشمي‌رفسنجاني و ناطق نوري در جامعه روحانيت مبارز از اين پس تبديل به غيبت اجباري شود. اين احتمال از پس حرف‌هاي ديروز غلامرضا مصباحي مقدم عيان است. مصباحي مقدم در حالي كه كنشگران سياسي اين روزها، همه حواس‌شان به مذاكرات هسته‌اي و انتقادات درباره پياده‌روي كري و ظريف است آمده و از ترميم تركيب شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز خبر داده است. مصباحي مقدم اضافه شدن جوانان به تركيب شوراي مركزي جامعه روحانيت را ترميم اين جامعه دانسته و بر همين اساس به خبرگزاري تسنيم گفته است: «جامعه روحانيت مبارز نيازمند به ترميم است، چرا كه در سال‌هاي اخير حدود 10 نفر از اعضاي جامعه به رحمت ايزدي پيوسته‌اند و بايد جايگزيني صورت گيرد.» رحلت 10 نفر از اعضاي اين تشكل سياسي- مذهبي اما شايد تنها روبناي فعل و انفعالاتي است كه گويا در جامعه روحانيت مبارز در شرف تكوين است چرا كه مصباحي مقدم در اظهارات ديروز خود بلافاصله به غيبت برخي چهره‌هاي شاخص در جلسات جامعه روحانيت مبارز هم اشاره كرده و گفته است: «برخي اعضاي جامعه روحانيت مبارز در جلسات جامعه شركت پيدا نمي‌كنند، البته آقاي امامي‌كاشاني كه در جلسات شركت نمي‌كرد، اخيرا در يكي از جلسات حضور پيدا كرد.» منظور سخنگوي جامعه روحانيت از عدم حضور برخي افراد، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، علي اكبر ناطق نوري و حسن روحاني است. همين است كه مصباحي مقدم علت ترميم جامعه روحانيت را رحلت 10 نفر از اعضاي اين جامعه به انضمام غيبت هاشمي‌رفسنجاني و ناطق نوري اعلام كرده است. به گفته مصباحي مقدم، موضوع ترميم و چگونگي آن در جلسات شوراي مركزي اين جامعه مطرح شده است. او در ادامه از استقبال اعضاي جامعه از اين ترميم خبر داده و از شاخصه‌هايي كه بايد روحانيوني كه مي‌خواهند به تركيب جامعه روحانيت اضافه شوند داشته باشند پرده‌برداري كرده است:«روحاني كه مقبوليت مردمي داشته باشد و مورد توجه و اعتماد مردم قرار داشته باشد، در خط امام و رهبري دايما موضع‌گيري كرده باشد و چارچوب اصولي اسلام، قانون اساسي و مقتضيات روحانيت مبارز را داشته باشد، بايد با چنين شاخصه‌هايي شناسايي شود.» اين شناسايي گويا از سوي كميسيون پنج نفره‌اي در جامعه صورت گرفته تا جايي كه او در همين رابطه گفته است: «برخي روحانيون براي عضويت در جامعه روحانيت مبارز در جلسات جامعه شناسايي شده‌اند و زماني كه تصويب كرديم چه كساني در جامعه روحانيت مبارز عضو شوند، اسامي آنها را منتشر خواهيم كرد.»
تلاش اعضاي فعلي شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز براي ترميم اين جامعه در حالي است كه قريب به پنج سال است هاشمي‌رفسنجاني، ناطق نوري و حسن روحاني در مقام اعضاي هيات موسس به نشانه اعتراض به مواضع سال‌هاي اخير اين تشكل سياسي-مذهبي در جلسات آن شركت نمي‌كنند. غيبتي كه بارها با حرف و حديث‌هاي فراوان و متفاوتي از سوي اعضاي اين تشكل همراه بوده است. اگرچه پس از رحلت آيت‌الله مهدوي كني مسوولان اجرايي جامعه روحانيت چهار دعوتنامه را براي چهار روحاني هميشه غايب جلسات اين سال‌هاي جامعه ارسال كردند و در اين ميان تنها آيت‌الله امامي كاشاني راهي خيابان هدايت شد و در آخرين جلسه روحانيت مبارز شركت كرد اما هاشمي‌رفسنجاني، ناطق نوري و حسن روحاني با مشاهده مواضع برخي اعضاي جامعه روحانيت ترجيح دادند تا همچنان در اين جلسات شركت نكنند. حالا با توجه به اظهارات غلامرضا مصباحي مقدم به نظر مي‌رسد كه جامعه روحانيت مبارز مي‌خواهد يك بار براي هميشه تكليف خود با سه روحاني سرشناس اين جامعه را روشن كند، هر چند نام اين تعيين تكليف را «ترميم جامعه روحانيت» بگذارند. بي‌ترديد با توجه به نزديك شدن به ايام انتخابات مجلس دهم اين تشكل مذهبي-سياسي علاقه دارد تا با توان بيشتر و جهت‌گيري‌هايي همسو وارد بازي سياسي انتخابات شود و در اين ميان پوست اندازي در تشكل خود را يك ضرورت غيرقابل انكار مي‌داند. سيد رضا اكرمي، عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز در گفت‌وگو با «اعتماد» و در پاسخ به سوالي كه مي‌پرسيد ارزيابي جنابعالي درباره اظهارات مصباحي مقدم چيست، اظهار داشت: اصلا از اين موضوع خبر ندارم اما همين «مصيبت» كه آقاي مصباحي مقدم در مورد آن صحبت كردند كافي است. از سوي ديگر جعفر شجوني، عضو ديگر شوراي مركزي اين تشكل كه پيش از اين گفته بود اعضاي جامعه روحانيت از دست هاشمي‌رفسنجاني و ناطق نوري خون دل‌ها خورده‌اند در گفت‌وگو با «اعتماد» به چگونگي ترميم جامعه روحانيت مبارز اشاره كرد و گفت: «جامعه روحانيت مبارز يك جلسه عمومي دارد كه هفته‌اي يك بار برگزار مي‌شود، در اين جلسه در مورد تصميم‌گيري براي افرادي كه در جلسات شركت نمي‌كنند صحبتي نشد اما كميسيون پنج نفره‌اي در جامعه روحانيت مبارز وجود دارد كه شايد در اين جلسه اين صحبت‌ها مطرح شده است كه حالا آقاي مصباحي مقدم در مورد آن صحبت مي‌كنند.»
شجوني با بيان اينكه به هيچ عنوان در جريان تصميم‌گيري‌هاي فعلي درباره غربالگري و حذف هاشمي، ناطق و روحاني ازتركيب شوراي مركزي اين تشكل نيست، تصريح كرد: نمي‌دانم چه سازوكاري براي عدم حضور اين افراد در نظر گرفته شده يا اصلا اين افراد چه كساني هستند و چه كساني مي‌خواهند جايگزين شود. شجوني افزوده است: «من به خاطر ندارم كه چنين بحث‌هايي در زمان حيات آيت‌الله مهدوي كني مطرح شده باشد و برعكس آيت‌الله مهدوي كني حتي به گسترش جامعه روحانيت مبارز تاكيد داشتند و به ويژه در مورد جوانگرايي و حضور افراد جديد در اين تشكل اصرار داشتند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون