• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3165 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن

خبر

 مذاكرات، آزمون صداقت كشورهاي 1+5 است

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: مذاكرات هسته‌اي ايران با كشورهاي 1+5 آزمون صداقت اين كشورها در پايبندي به مسير مذاكره و لغو تمام تحريم‌هاي غيرقانوني و ظالمانه است. به گزارش ايرنا، علي شمخاني در ديدار «داويت اوسو باشويلي»، رييس مجلس گرجستان افزود: رويكرد جمهوري اسلامي ايران نسبت به مذاكرات توام با حسن نيت بوده است و گزارش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز اين مساله را تاييد مي‌كند. وي در عين حال اظهار داشت: اما متناسب با رفتار و عملكرد طرف مقابل واكنش مناسب و اقدام مقتضي خواهيم داشت. دبير شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان ساخت: مسووليت هر گونه كارشكني در مسير مذاكرات و اتخاذ رويكردهايي كه بي‌نتيجه بودن آنها در گذشته نيز اثبات شده متوجه طرف مقابل خواهد بود. شمخاني نخستين قدم در مقابله با تهديدات گروه‌هاي تروريستي را قطع حمايت‌هاي مالي، تسليحاتي و اطلاعاتي به آنها دانست و افزود: عملكرد واقعي نيروهاي موسوم به ائتلاف در عراق و سوريه نشان مي‌دهد عزم جدي در اين مسير وجود ندارد. علي شمخاني با تاكيد بر اهميت گسترش مناسبات و همكاري‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي ميان دو كشور، مقابله با تهديدات مشترك مانند تروريسم و تسهيل مسيرهاي حمل و نقل و انرژي را از جمله موضوعات مورد علاقه طرفين دانست.

اميدواريم عربستان زمينه همكاري را فراهم كند

وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد تصميمي براي برگزاري نشست 1+5 در سطح وزرا در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ گرفته نشده است. به گزارش ايلنا، محمدجواد ظريف در كنفرانس خبري مشترك با همتاي كروات خود در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره سفرش به عربستان گفت: در اين سفر تسليت دولت و مردم ايران را به‌طور رسمي اعلام كرديم. به هر حال ضرورت داشت به عنوان كشور همسايه در اين مراسم حضور داشته باشيم. وي درباره روابط آتي كشورمان و عربستان خاطرنشان كرد: اميدوارم دولت عربستان با نگاه مبتني بر حسن همجواري و واقع‌بيني زمينه همكاري در همه حوزه‌ها را فراهم كند. رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان درباره اينكه آيا در سفرش به عربستان مذاكره ‌سياسي هم انجام داده است، عنوان كرد: با توجه به فشردگي برنامه‌ها بعيد مي‌دانم كه مذاكره سياسي در حاشيه اين مراسم صورت گرفته باشد. ظريف اشاره كرد: حضورم در عربستان دو، سه ساعته بود و صرفا جهت شركت در مراسم شكل گرفت اما ما همواره آمادگي خود را براي توسعه روابط و ثبات اعلام كرده‌ايم، دعوت بنده از سفر سعود الفيصل يك سفر باز است و دعوت ايشان از بنده يك دعوت باز است و اميدوارم در شرايط مناسب بتوانيم اين دعوت‌ها را اجابت كنيم. ظريف در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اظهارات خود در اجلاس داووس مبني بر اينكه در صورت تحريم‌هاي كنگره، مجلس ايران هم تلافي خواهد كرد. اين تلافي چيست؟ بيان كرد: آنچه من گفتم صرفا يك واقعيت است. از قبل دوستان ما در مجلس اين را گفته بودند و واكنش آنها هم طبيعي است و همان‌طور كه بيان كردم اظهارات من صرفا واقعيت بود نه يك تهديد. وزير امورخارجه با بيان اينكه مذاكرات مي‌تواند به نتيجه برسد، تاكيد كرد: نكته‌اي كه بايد سياستمداران غربي و به ويژه امريكايي مدنظر قرار دهند، اين است كه تحريم‌ها به جز خسارت براي آنها و ايجاد نفرت نسبت به نيات آنها نتيجه‌اي نداشته و در برنامه‌هاي ايران نتوانسته خدشه‌اي وارد كند. وي در پاسخ به اين سوال كه در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ نشست سران 1+5 در سطح وزرا تشكيل مي‌شود؟ گفت: درباره اين اجلاس بگويم كه من در آن شركت خواهم داشت و طبيعتا در حاشيه اين اجلاس نيز گفت‌وگوهايي صورت خواهد گرفت اما اينكه تصميمي گرفته شده باشد كه نشست 1+5 در سطح وزرا باشد يا نه هنوز گرفته نشده است.

پيمان دوجانبه پولي ايران و تركيه مهم‌ترين دستوركار اقتصادي دو كشور

سفير ايران در آنكارا با بيان اينكه در حال حاضر مهم‌ترين دستوركار اقتصادي دو كشور پيمان دوجانبه پولي و استفاده از پول‌هاي ملي در مبادلات تجاري و اقتصادي است، گفت: انتظار مي‌رود با اجراي اين پيمان مبادلات تجاري و اقتصادي روان شود. به گزارش فارس، عليرضا بيكدلي، سفير ايران در تركيه در صفحه فيسبوك خود نوشت: بعد از اجراي توافقنامه تجارت ترجيحي و حل مشكلات حمل و نقل بين ايران و تركيه، اكنون مهم‌ترين دستور كار اقتصادي دو كشور پيمان دوجانبه پولي يعني استفاده از پول‌‌هاي ملي در مبادلات تجاري و اقتصادي است. وي افزود: انتظار مي‌رود با اجراي پيمان دوجانبه پولي ايران - تركيه مبادلات تجاري و اقتصادي به ميزان قالب توجهي روان شود.

 اميدواريم به تدريج ديدگاه‌ها را نزديك كنيم

معاون وزير امور خارجه كشورمان گفت: هيات مذاكره‌كننده ايران روز پنج‌شنبه در استانبول در سطح معاونان و كارشناسان با نمايندگان آلمان، فرانسه و انگليس درباره موضوع هسته‌اي گفت‌وگو مي‌كند. سيدعباس عراقچي در گفت‌وگو با واحد مركزي خبر درخصوص مذاكرات اخير در زوريخ گفت: احساس كرديم از فرصت اجلاس داووس و نيز با توجه به حضور هيات‌هاي كشورهاي مختلف مي‌توان براي ادامه گفت‌وگوها استفاده كرد. معاون وزير امور خارجه با بيان اينكه در كنار برنامه‌هاي وزير امور خارجه در حاشيه اجلاس داووس ما هم چند ديدار داشتيم، افزود: از ديروز ديدارهايي با هيات امريكايي و خانم اشميت نماينده اتحاديه اروپا به صورت دوجانبه و سه جانبه برگزار كرديم. ضمن اينكه در اين مدت كارشناسان دو طرف نيز نشست‌هايي را برگزار كردند. وي گفت: در اين ديدارها درباره موضوعات مختلف به ويژه موضوعات مهمي چون غني‌سازي و تحريم‌ها كه جزييات مفصل و پيچيده‌اي دارد وارد بحث شده‌ايم.  عراقچي با بيان اينكه ورود به جزييات به معني حصول توافق قطعي نيست تصريح كرد: ما در موقعيتي هستيم كه جزييات و كليات بايد با هم بررسي شوند. همه جزييات بايد روشن شود و طرفين در موقعيتي قرار بگيرند كه بتوانند درباره كليات و اصل موضوع تصميم‌گيري كنند. مذاكره‌كننده ارشد هسته‌اي كشورمان افزود: عصر امروز هم مذاكرات در سطح معاونان و كارشناسان ادامه خواهد داشت و همه طرف‌ها جدي هستند. وي با بيان اينكه مذاكرات شكل جدي و مستقيم به خود گرفته است، گفت: اميدواريم بتوانيم به تدريج ديدگاه‌ها را به هم نزديك كنيم، البته اختلافات وجود دارد و اين طبيعي است. عراقچي با اشاره به اينكه مذاكرات به قدري پيچيده است كه نمي‌شود به سرعت به نتيجه رسيد و موضوع را حل و فصل كرد اظهار داشت: با اين حال تلاش‌ها ادامه دارد و جديت در طرف مقابل نيز ديده مي‌شود.  معاون وزير امور خارجه با بيان اينكه فضاي مذاكرات سازنده است و بحث‌هاي مفيدي شكل گرفته است، گفت: با اين حال هر دو طرف نگراني و اختلاف‌نظر‌هايي دارند كه جدي است، اما تلاش بر اين است كه همه اينها را به يك تفاهم مشترك نزديك كرد. عراقچي درباره مذاكرات آخر هفته با اروپايي‌ها نيز گفت: اميدواريم مباحثي را كه با امريكايي‌ها مطرح شد به صورت جزيي‌تر با اروپايي‌ها مطرح كنيم، البته با كارشناسان روسيه و چين هم در حال تنظيم قرار ملاقات هستيم. وي افزود: البته ارتباطات ما با اين دو كشور نزديك‌تر است به‌طوري كه هفته گذشته به غير از گفت‌وگو با هيات روسي در ژنو كه در قالب پنج به علاوه يك و دوجانبه انجام شد هياتي هم از سازمان انرژي اتمي ايران براي ادامه بحث‌ها به روسيه رفت. معاون وزير خارجه با تاكيد بر اينكه رفت و آمد و مشورت‌ها با روسيه و چين دايمي است و از نزديك درباره همه موضوعات مشورت مي‌كنيم، گفت: در فاصله گفت‌وگو با اروپايي‌ها برنامه‌اي هم براي ديدار با هيات‌هاي اين دو كشور تنظيم خواهيم كرد. عراقچي همچنين گفت اجلاس امنيتي مونيخ كه ماه آينده ميلادي در آلمان برگزار مي‌شود، فرصتي است تا وزراي كشورهاي پنج به علاوه يك باهم نشستي برگزار كنند، البته اين نشست قطعي نيست اما همه روي اصل قرار ملاقات توافق دارند. هرچه به زمان اجلاس نزديك‌تر مي‌شويم قرارها جدي‌تر خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون