گزارش بلومبرگ از تكاپوي اروپاييها براي تحكيم روابط تجاري با ايران
در سفر اخير نخست وزير سوئد به تهران، مديران شركتهاي متعددي براي احياي روابط با ايران به عنوان يك شريك تجاري بزرگ اين كشور، وي را همراهي كردند. بلومبرگ در گزارشي نوشت: مردان و زناني كه نماينده شركتهايي مانند آسترازنكا و شركت كاميونسازي اسكانيا بودهاند، به همراه استفان لوفون، نخست وزير سوئد به ايران سفر كردند. سفر وي، نخستين ديدار رسمي يك نخست وزير سوئد از ايران از زمان تلاشهاي ميانجيگري در طول جنگ دهه ۱۹۸۰ با عراق بود. اين هيات ۷۵ نفره با هدف ارتقاي روابط تجاري به ايران سفر كرده بود اما مسائل سياسي هم گريزناپذير بود. در حالي كه امريكا تحت رياستجمهوري دونالد ترامپ از ايران فاصله ميگيرد، اروپا به پيش حركت ميكند تا سالها ديپلماسي پر پيچ و خم را كنار بگذارد.
آن ليند، وزير تجارت سوئد در مراسمي در ۱۱ فوريه كه در آن بازرگانان و وزيران ايراني حضور داشتند، اظهار كرد: پيش از تحريمها ايران بزرگترين بازار صادرات سوئد در خاورميانه بود و ما اميدواريم دوباره چنين شود.
رهبران اروپايي به عنوان حاميان قوي توافق هستهاي سال ۲۰۱۵ با ايران كه از سوي رييسجمهور جديد امريكا مورد انتقاد قرار گرفته است، ظاهر شدهاند. آنها ميخواهند شركتهايشان در بازار بزرگ و بكر ايران كه جمعيتي بالغ بر ۸۰ ميليون نفر دارد، پيشرفت كنند. ديدار هيات سوئدي در فاصله سفر يك هيات سياسي و تجاري فرانسوي به رياست ژان مارك آيرو، وزير خارجه فرانسه و يك كنفرانس خودرو در ۱۲ فوريه كه در آن مديران ارشد پژو، سيتروئن، رنو و هيونداي حضور داشتند، انجام شد. ژان كريستف كمار، نايبرييس پژو در امور منطقه خاورميانه و آفريقا درباره آخرين سفرش به ايران به خبرنگاران گفت: من در كمتر از دو سال گذشته ۲۵ بار به ايران سفر كردهام، اوضاع تغيير كرده است و شما بايد به ديدن چهرههاي ما در تهران عادت كنيد.
تحريمهايي كه بر سر برنامههاي هستهاي عليه ايران وضع شده، تجارت با سوئد را به ميزان ۹۰ درصد كاهش داد و به حدود يك ميليارد كرون (۱۱۲ ميليون دلار) در سال ۲۰۱۲ رساند.
بر اساس اين گزارش، در ميان اسنادي كه در جريان سفر نخست وزير سوئد به تهران به امضا رسيد، يك پيمان ۱۱۰ ميليون يورويي ميان اسكانيا و شركت عقاب افشان ايران براي توليد ۱۳۵۰ دستگاه اتوبوس بود. حميد اكبري، عضو هياتمديره عقاب افشان، اظهار كرد: اين شركت با سه بانك سوئدي براي فاينانس اين قرارداد سرگرم مذاكره است.
براي شركتهاي اروپايي كه به ايران سفر ميكنند، تعهد براي ارتقاي روابط تجاري بخش آسان كار است اما اجراي اين تعهد دشوارتر است به خصوص كه بعضي از تحريمها به خصوص تحريمهاي يكجانبه امريكا تحت توافق سال ۲۰۱۵ برداشته نشدهاند.
دو توافق بزرگ ايران در دوران پساتحريم كه قرارداد براي خريد هواپيماهاي ايرباس و بويينگ به ارزش مجموع 6/26 ميليارد دلار بوده است، به دليل تحريمهاي يك جانبه امريكا و مشكلات براي تامين مالي پيچيده شدهاند. دولت ترامپ كه ايران را به عنوان نيروي بيثباتكننده در منطقه متهم كرده است اوضاع را براي سرمايهگذاران راحتتر نكرده است.
به گفته ليند، يافتن راهي براي فاينانس تجارت در ايران چالش بزرگي است. سازمان اعتبار صادرات سوئد (SEK) اقدامات متعددي را براي تضمين وامهاي كوتاهمدت انجام داده، اما توافقهاي تامين مالي بلندمدت همچنان مشكلساز ماندهاند. سيستم بانكي ايران به كندي از سالها فاينانس بينالمللي به تدريج احيا ميشود. به گفته يك مقام دولتي فرانسه كه مايل نبود نامش فاش شود، خزانهداري فرانسه سرگرم برنامهريزي براي صدور وامهاي مستقيم براي شركتهايي است كه ميخواهند در ايران فعاليت كنند. همچنين گروه لابي تجاري مدف اينترنشنال فرانسه يك دفتر در ايران گشوده است. بانك توسعه KfW آلمان در نوامبر براي اعطاي وامي به ارزش 2/1 ميليارد يورو براي يك خط ريلي به ايران موافقت كرد در حالي كه آژانس اعتبار صادرات ايتاليا (ساچه) و گروه CDP Group سال گذشته حدود ۹ ميليارد يورو وام و ضمانت دادند.