• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3758 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۰ اسفند

رييس سازمان برنامه و بودجه:

بودجه انبساطي نداشتيم

گروه اقتصادي

سخنگوي دولت با بيان اينكه «بودجه دولت طي چهار سال انبساطي نبوده است» گفت: طي چهار سال بودجه دولت يازدهم 40 درصد افزايش يافته است. محمدباقر نوبخت در نشست خبري روز سه‌شنبه خود با خبرنگاران كه در سالن ياران بهشتي سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، گفت: بنابراين افزايش بودجه دولت سالانه حدود 10درصد بوده كه با توجه به نرخ تورم، مي‌توان گفت: بودجه دولت تا حدودي انقباضي بوده است.
وي با اشاره به اينكه بودجه امسال دولت 237 هزار ميليارد تومان تخمين زده شده بود، افزود: تا تاريخ هفتم اسفند امسال 208 هزار ميليارد تومان هزينه شده است، يعني حدود 30هزار ميليارد تومان تا پايان سال باقي مانده است. نوبخت با اشاره به اينكه منابع دولت از سال 91 از مبلغ 71 هزار ميليارد تومان به 129 هزار ميليارد تومان در سال جاري افزايش يافته است، گفت: تركيب منابع دولت در 24 سال كمتر از نفت بوده است و بيشتر منابع از ماليات‌ها و مقررات گمركي و به خصوص اوراق مالي تامين شده است. سخنگوي دولت همچنين با اشاره به اينكه هزينه‌هاي دولت از 120 هزار ميليارد تومان به 190 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است، توضيح داد: ‌59 درصد در هزينه‌هاي جاري، 67 درصد در عمراني و 82درصد در تملك دارايي‌هاي مالي اضافه شده است و بودجه جاري به‌طور كل 66 درصد در امور رفاه اجتماعي، 86 درصد در امور دفاعي و امنيتي، 82 درصد در امور آموزش و پژوهش و 75 درصد در حوزه بهداشت و سلامت هزينه شده است. وي با اشاره به اينكه براي بودجه سال 96 لايحه دولت 320 هزار ميليارد تومان تعيين كرده‌اند كه در طول 4 سال تنها 52 درصد اضافه شده است، خاطرنشان كرد: البته مجلس اين بودجه را به 346 هزار ميليارد تومان افزوده است كه با اين احتساب نيز افزايش بودجه دولت 65 درصد خواهد بود. وي توضيح داد: از 320 هزار ميليارد تومان بودجه 24 درصد بودجه جاري و 69 درصد بودجه عمراني نسبت به سال 95 اضافه شده است. وي همچنين به مقايسه ميزان رشد فصول عمده اعتبارات هزينه‌اي در مقايسه سال 92 تا 96 پرداخت و گفت: ‌رفاه اجتماعي 5/93 درصد، آموزش و تحقيقات 116 درصد، سلامت 46/7 و حوزه دفاعي 128 درصد است بنابراين افزايش بودجه حوزه دفاعي نشان از آن دارد كه دولت ضمن آنكه پشت ميز مذاكره مي‌نشيند معتقد به برخورداري از اقتدار ملي و اجراي دكترين بازدارندگي است و به آن افتخار مي‌كند.
نوبخت در ادامه به علل افزايش بودجه جاري به‌طور سالانه اشاره كرد و گفت: افزايش حقوق‌ها با توجه به نرخ تورم، تعهدات ناشي در پرداخت يارانه‌ها و خريدهاي تضميني و انبوه طرح‌هاي عمراني ناتمام از جمله علل افزايش بودجه به‌طور سالانه است كه براي برون رفت از اين چالش‌ها در جهت چابك‌سازي نظام اداري، ‌حدود 50 هزار نفر از نيروها را كاهش داديم چرا كه رضايت ملي براي ما اولويت اول است. وي با اشاره به واگذاري به طرح‌هاي عمراني در راستاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي خاطرنشان كرد: از ابتداي سال تا الان دو هزار و 529 پروژه ملي استاني با ارزش 19 هزار و 200 ميليارد تومان از طريق واگذاري و مشاركت بخش غيردولتي فعال شده است كه در جهت مردمي كردن اقتصاد و اجراي اقتصاد مقاومتي بوده است. وي همچنين به كمك‌هاي انجام شده به مهره‌هاي اقتصادي واحدهاي توليدي با اعطاي تسهيلات و فعال‌سازي آنها در راستاي اجراي اقتصاد مقاومتي اشاره كرد. سخنگوي دولت در مورد در آمد‌هاي هدفمندي يارانه‌ها و اينكه گفته مي‌شود درآمد سازمان هدفمندي يارانه حدود 80 هزار ميليارد تومان است اما تنها 45 هزار تومان به عنوان يارانه به مردم پرداخت مي‌شود، گفت: آنچه بنزين، نفت و گازوييل مي‌فروشيم درآمد شركت پالايش و برق و مبلغ به دست آمده از فروش گاز نيز درآمد مربوط به شركت گاز است كه همه اين پول‌ها به خزانه عمومي وارد مي‌شود بنابراين پول حاصل از فروش نفت و گاز، درآمد سازمان هدفمندي به حساب نمي‌آيد و مبلغ خالص حصول اين درآمدها به سازمان هدفمندي تعلق مي‌گيرد كه با توجه به گزارش ديوان محاسبات خالص دريافتي سازمان هدفمندي 36 هزار و 400 ميليارد تومان است. نوبخت در ادامه اين نشست در پاسخ به سوالي در مورد روابط ايران و عربستان و اينكه آيا سفر اخير رييس‌جمهور به پاكستان در راستاي حل اختلافات ايران و عربستان خواهد بود، گفت: موضع ما در مورد عربستان روشن است يعني سياست جمهوري اسلامي ايران فعالانه است و نه منفعلانه.
نوبخت با بيان اينكه عربستان بايد در خصوص عدم حمايت از تروريست‌ها از خود دفاع كند اظهار كرد: مواضع جمهوري اسلامي ايران در مورد سوريه مشخص است و در مورد جنايت‌ها و كودك كشي در يمن نيز عربستان بايد از خود دفاع كند. بنابراين اگر لفظ تندي از سوي دولتمردان عربستان شنيده مي‌شود فرار به جلو از سوي آنها است. وي در مورد سفر رييس‌جمهور به كشور پاكستان، به سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران مبني بر افزايش روابط با كشورهاي همسايه اشاره كرد و گفت: سفر رييس‌جمهور به پاكستان در مورد گسترش روابط دو جانبه خواهد بود، البته ممكن است در اين ديدارها مطالب مختلفي مطرح شود كه بخشي از آنها قابل پيش‌بيني و بخش ديگري غيرقابل پيش‌بيني است. نوبخت در مورد نشست هيات ايراني و عربي و مذاكرت در مورد موضوع حج 96 نيز گفت: هنوز جمع‌بندي نشده است و فقط نظرات‌مان را به گروه اعزامي گفته‌ايم بنابراين در صورت جمع‌بندي از اين مذاكرات و نشست‌ها اطلاع‌رساني لازم انجام خواهد شد. نوبخت در پاسخ به سوال ديگري درباره اينكه آيا رديف‌هاي بودجه 96 قابل تغيير هستند و اين تغيير تا چند درصد خواهد بود، گفت: مطابق قانون حداكثر 10 درصد مي‌تواند جابه‌جايي در اين حوزه انجام شود. سخنگوي دولت در پاسخ به سوال ديگري در مورد افزايش حقوق‌ها گفت: افزايش حقوق و دستمزد به اندازه نرخ تورم سالانه توسط دولت انجام مي‌شود كه نرخ تورم امسال را 12 درصد قايل شديم و براي سال آينده نيز 10 درصد اضافه مي‌كنيم. وي همچنين در مورد افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي براي سال آينده توضيح داد: هرگونه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي بايد با تصويب مجلس صورت بگيرد كه مجلس در اين زمينه تغييري نداده و دولت نيز براي تغيير قيمت حامل‌هاي انرژي براي سال آينده تصميمي ندارد. نوبخت همچنين در پاسخ به سوالي در مورد برداشت 4/1 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي توسط دولت كه در سال اول فعاليت دولت مطرح شده بود، گفت: مدت‌ها است اين موضوع ختم شده است و مشخص شد كه اشتباه محاسباتي اتفاق افتاده است و براي توضيح آن نيز بيانيه‌اي نيز صادر شد.
نوبخت در مورد ميزان اوراق مشاركت در بودجه 96 نيز گفت: واگذاري‌هاي دارايي‌هاي مالي در سال 95، 38 هزار و 600 ميليارد تومان است كه براي سال آينده 44 هزار و 300 ميليارد تومان افزايش مي‌يابد يعني حدود 15 درصد افزايش خواهيم داشت. وي توضيح داد: ‌استفاده از اوراق اسلامي كه بخشي از آن اوراق مشاركت است و اسناد خزانه اسلامي به حساب مي‌آيد براي اجراي طرح‌هاي عمراني روشي رايج در دنيا است. وي همچنين در مورد اجراي طرح سلامت، بالا رفتن هزينه‌هاي دارويي بيماران به بهانه بي‌اثر بودن داروهاي داخلي و ضرورت استفاده از داروهاي خارجي گفت: اين امر با سياست‌هاي دولت مغاير است؛ چرا كه در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مي‌خواهيم متكي به توليد داخل باشيم و به جاي دادن يارانه به داروهاي خارجي ترجيح مي‌دهيم به توليد داروي داخلي كمك كنيم بنابراين در اين زمينه بررسي‌هاي لازم را انجام خواهيم داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون