درخواست وزير آموزش و پرورش از مردم:
براي ايمنسازي مدارس در حال فروريختن، نيازمند كمك هستيم
اعتماد| «مدارسي در روستاها هستند كه هرلحظه امكان فروريختن آنها وجود دارد و نيازمند كمك هستيم تا در كوتاهمدت فضاي لازم را تامين و ايمنسازي كنيم. » وزير آموزش و پرورش روز گذشته از مردم خواست تا براي نوسازي مدارس در مناطق روستايي به كمك آموزش و پرورش بيايند. او البته تاكيد كرد كه مردم به خوبي وارد ساخت مدارس به خصوص در مناطق محروم شدند. اما درخواستش اين بود كه حتي كساني كه توانايي ساخت يك مدرسه كامل را ندارند هم وارد گود شوند، آموزش و پرورش گويا به تنهايي نميتواند هزينه ايمنسازي سريع مدارس را تامين كند: «بر اساس بررسيهاي انجام شده تعداد فضاهاي مورد نياز آموزش و پرورش اعداد و ارقام بسيار بالايي است و از سوي ديگر تعداد كلاسهاي نيازمند تخريب و بازسازي و نيازمند مقاومسازي هم كم نيستند؛ لذا اگر بخواهيم در كوتاهمدت مساله ايمنسازي مدارس به لحاظ كالبدي حل و كمبودهاي فضاي آموزشي را برطرف كنيم با دو مساله كمبود منابع مالي و طول مدت ساخت مواجهيم.» فخرالدين دانشآشتياني روز گذشته در حاشيه همايش ملي مدرسه ايراني- معماري ايراني و در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه اولويت سال ۹۶، تامين كمبود فضاي آموزشي مناطق محروم است. او با اشاره به سرانه مدارس گفت: «اعتبارات آموزش و پرورش بيشتر صرف حقوق كاركنان ميشود. اعتبار كمي به سرانه مدارس داده ميشود، بايد از طريق ساماندهي نيروي انساني و تخصيص منابع تلاش كنيم در سال آينده سرانه مدارس را افزايش دهيم. رقم اختصاص يافته سرانه مدارس در سال ۹۵، صفر بود، اما مديران مدارس با كمك خانوادهها توانستند مدارس را اداره كنند. » او همچنين بر لزوم افزايش عمر مفيد مدارس تاكيد كرد: «بايد در ساخت و سازها كاري كنيم كه عمر مفيد مدارس بيش از 50 يا 100 سال باشد تا دايم نياز به تخريب و بازسازي نداشته باشيم.»
دانش آشتياني همچنين با انتقاد از چيدمان سنتي ميز و نيمكتها در كلاسهاي درس گفت: «پشت سر هم قرار گرفتن نيمكتها در كلاس به معناي ديكته كردن روش سنتي آموزش و روش خطابهاي است؛ اميدواريم روزي شرايط به گونهاي شود كه تراكم كلاسها كم شود و طراحي كلاسها و چيدمان نيمكتها دور كلاس بر اساس روشهاي نوين، آموزش را ممكن كند. اين چيدمان دايرهاي و گروهي باعث مشاركت فعال دانشآموزان در كلاس و بهبود فرآيند يادگيري ميشود.» دانشآشتياني در صحبتهاي خود به لزوم شاد بودن فضاهاي آموزشي كه بخشي از زندگي دانشآموزان و معلمان در آن ميگذرد تاكيد كرد؛ اگر محيطي داشته باشيم كه با انجام تغييرات در اين فضاها ميتوان بر جريان يادگيري نيز تاثير گذاشت: «دانشآموز از آن گريزان باشد و به سلامتش لطمه بخورد آن مدرسه نميتواند مدرسه زندگي باشد.»وزير آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر ورود موسسات آموزشي به مدارس به ويژه مدارس ابتدايي گفت: «در دبستانها فرآيند ياددهي و يادگيري مهم است و موسسات آموزشي با ورود به اين محيط و تعيين زمان براي امتحان و آزمون براي دانشآموزان روند تعليم و تربيت را مخدوش كردهاند. به هيچ عنوان اجازه نميدهيم اين موسسات به محيط دبستانها وارد شوند و به دانشآموزان و يادگيري آنها لطمه بزنند. حتي اين موسسات براي برگزاري امتحاناتشان از دانشآموزان پول دريافت ميكنند كه اين مبالغ منطقي نيست.»