• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3765 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۹ اسفند

شوراي نگهبان باز هم به مصوبه جنجالي حقوق‌ها ايراد گرفت

تعيين تكليف حقوق‌ها به مجمع تشخيص مي‌رود؟

گروه سياسي

مجلس به دليل حواشي و فشارهاي ايجاد شده بر مصوبه پيشين خود در مورد سقف حقوق‌ها اصرار كرد و شوراي نگهبان بازهم ايراد گرفت. مصوبه جنجالي كه بسياري آن را يك وسيله براي حمله به مجلس و رييس آن قرار دادند و در نهايت با پاسخ‌هاي تند و تيز رييس مجلس مواجه شده بودند حالا با ايراد دوباره شوراي نگهبان و شرايطي كه در مجلس دارد احتمالا براي تعيين تكليف روانه مجمع تشخيص مصلحت نظام خواهد شد. لايحه برنامه ششم براي مجلس دهم با حواشي بسياري مواجه شده بود. لايحه‌اي كه دولت خيلي آن را قبول نداشت و تغييرات گسترده رييس كميسيون تلفيق برنامه كه رويكرد فكري نزديكي به دولت نداشت باعث شده بود تا اكثريت مجلس از اين لايحه راضي نباشد. با اين حال لايحه در مجلس با تمام ايراداتش تصويب و روانه شوراي نگهبان شد. شوراي نگهبان هم ايرادات را به مجلس فرستاد اما در مسير اصلاح ايرادات اين شورا، سوژه مناسب براي مخالفان مجلس و دولت پيدا شد تا يك بار ديگر در يك سال اخير با كارت «حقوق‌هاي نجومي» بازي كنند. اين‌بار مجلس متهم به تصويب حقوق‌هاي نجومي شد كه با واكنش علي لاريجاني به اين موضوع و اصرار مجلس بر مصوبه پيشين خود حالا شوراي نگهبان يك بار ديگر به روند ارايه حقوق‌ها به مديران اعتراض كرده و ايراد گرفته است. همان شورايي كه علي لاريجاني در نطق انتقادي خود گفته بود مخالفان جرات انتقاد از آن را ندارند چراكه از احتمال رد صلاحيت در آينده مي‌ترسند.
چرا مجلس روي مصوبه خود اصرار كرد؟
شنبه چهاردهم اسفند ماه بود كه جلسه مجلس شوراي اسلامي با پاسخ‌هاي رييس مجلس به اتهامات وارد شده به مجلس در مورد مصوبه مجلس آغاز شد. در آن جلسه علي لاريجاني، رييس مجلس گفت: «ما يك مطلب روشني را تصويب كرديم و خودتان در جريان هستيد كه ما براي اينكه موضوع حقوق‌هاي نجومي در كشور رخ ندهد، سقف تعيين كرديم و گفتيم مقامات و مديران بيشتر از دو برابر حداكثر حقوق نمي‌توانند حقوق بگيرند كه بيانگر حدود 10 ميليون تومان است.» او در ادامه گفته بود: «در كشور حقوق‌هاي 30 الي 40 ميليون توماني نيز پرداخت مي‌شد و مجلس آمد اين كار را براي تعيين سقف انجام داد، يك عده‌اي حرف مي‌زنند و مجلس پيشقدم شد و جلوي حقوق‌هاي بالا را گرفت.» رييس مجلس تاكيد كرد كه: «براي اينكه معضلي براي كشور به وجود نيايد گفتيم كه اگر روساي قوا يا وزرا يا معاونين رييس‌جمهور موارد استثنايي ديدند؛ مانند كارشناسان و مشاغل تخصصي كه در مناطق عملياتي، مرزي و محروم مشغول به كار هستند به طور مثال پزشكي در يك منطقه در زمينه تخصصي فعاليت انجام دهد بتوانند 60 درصد از مبلغ مذكور بيشتر حقوق دريافت كنند كه بيانگر حقوق ماهيانه 20 ميليون تومان است كه البته اين مساله مربوط به مديران و مقامات نبود. وي افزود: شوراي نگهبان به اين موضوع ايراد گرفت و آقاي حاج‌بابايي گفتند نظر بر اين است كه عبارت مديريت اضافه شود، مشكل حل مي‌شود. مقصود از انجام اين امور اين نبود كه مقامات اين حقوق را دريافت كنند و جوي كه عليه مجلس ساخته شده واقعا ناجوانمردانه بود؛ البته بايد يك زماني درباره اين موضوعات بحث شود. لاريجاني ادامه داد: با توجه به اينكه موضوع به شوراي نگهبان ارجاع داده شده ما بايد راهي در اين رابطه درنظر بگيريم كه كلمه «مديريت» از مصوبه حذف شود و اگر شوراي نگهبان ايراد گرفت ما روي حرف خود بايستيم، چرا ما هزينه در اين رابطه پرداخت كنيم؟ البته لاريجاني در ادامه به نمايندگان يك پيشنهاد داد و گفت: «بنده پيشنهاد مي‌كنم در اين رابطه از نمايندگان مجلس راي‌گيري شود تا مشكل و ابهام رفع شود و كلمه «مديريت» از مصوبه حذف شود و بعد به شوراي نگهبان ارجاع داده شود، آقاياني كه دل‌شان مي‌خواهد موضوع اصلاح شود، اصلاح كنند.» وي گفت: «ما از نظر قانوني حق داريم كه به اين مساله رسيدگي كنيم به دليل اينكه موضوع مهمي در كشور محسوب مي‌شود و در اين رابطه از نمايندگان راي‌گيري مي‌شود و موضوع را بعد از رفع ابهام به شوراي نگهبان ارسال مي‌كنيم و اگر ايرادي بود خودشان و مجمع تشخيص مصلحت نظام موضوع را حل كنند.» در نتيجه مجلس روي مصوبه قبلي خود كه مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته بود اصرار كرد.
شوراي نگهبان مجددا به لايحه «سقف حقوق مديران» ايراد گرفت
ديروز اما شوراي نگهبان خبر داد مجددا به مصوبه مجلس در مورد حقوق‌ها در برنامه ششم توسعه ايراد گرفته است. ايرادي كه نشات گرفته از همان اصرار مجلس روي مصوبه خود بود كه در نتيجه جو ايجاد شده عليه مجلس صورت گرفته بود. ديروز سخنگوي شوراي نگهبان از ايراد اين شورا نسبت به تبصره ۳۸ لايحه برنامه ششم توسعه درباره سقف دستمزد مديران در مشاغل خاص خبر داد. به گزارش تسنيم، عباسعلي كدخدايي با اشاره به بررسي مواد ارجاعي لايحه برنامه ششم توسعه از سوي مجلس به اين شورا گفت: بخشي از مواد ارجاعي مجلس شوراي اسلامي نسبت به لايحه برنامه ششم توسعه در جلسه سه‌شنبه‌شب گذشته شوراي نگهبان مورد بررسي قرار گرفت كه تبصره 38 اين لايحه نيز بخشي از آن بود. وي افزود: در اين جلسه اعضاي شوراي نگهبان همچنان بر نظر قبلي خود بر ايرادات پيشين نسبت به تبصره 38 لايحه برنامه ششم توسعه اصرار كردند و همان ايرادات قبلي نسبت به اين لايحه وارد شد. كدخدايي تاكيد كرد: شوراي نگهبان پيش‌تر نيز درباره ماده 38 لايحه برنامه ششم توسعه نظرش اين بود كه براي جلوگيري از خروج و گردش نخبگان از چرخه مديريتي در مشاغل خاص تمهيداتي مطرح شود و اصلا ما نظري نسبت به ميزان حقوق و دستمزد نداشتيم و افزايش سقف 30 درصدي براي مديران نيز از سوي مجلس مطرح شده بود. سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد: ايراد شوراي نگهبان نبست به تبصره 38 لايحه برنامه ششم توسعه كه به افزايش سقف دستمزد براي مديران در مشاغل خاص تاكيد دارد به مجلس ارسال شده و اگر مجلس نيز مجدد بر نظر قبلي خود اصرار كند، اين تبصره به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع داده مي‌شود. وي به بخش ديگري از جلسه سه‌شنبه‌شب گذشته شوراي نگهبان اشاره كرد و اظهار داشت: در اين جلسه بخشي از لايحه بودجه 96 نيز مورد بررسي قرار گرفت كه ادامه آن در جلسه فوق‌العاده هفته‌ آينده بررسي مي‌شود. كدخدايي در پاسخ به اين سوال كه آيا لايحه بودجه 96 تا پايان امسال تعيين‌ تكليف و بررسي مي‌شود؟ گفت: هنوز چيزي مشخص نيست، اما ما در شوراي نگهبان تلاش مي‌كنيم آن را در اسرع وقت بررسي كرده و به مجلس اعلام نظر كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون