• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3167 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۸ بهمن

مرور

سي‌امين جشنواره‌ بين‌المللي موسيقي فجر به دبيري حسن رياحي 24 بهمن تا يكم اسفندماه در تهران برگزار مي‌شود. در اين جشنواره گروه‌هاي مختلف موسيقي به رقابت با يكديگر مي‌پردازند. در زير مروري داريم بر برخي اجراهايي كه در اين جشنواره شاهد آن خواهيم بود.

 

برج ميلاد با موسيقي پاپ آشتي مي‌كند؟

نزديك به يك سال از تصميم مديران برج ميلاد مبني بر كمرنگ شدن موسيقي پاپ در سالن همايش‌ها اين مركز مي‌گذرد. حالا بايد ديد كه برگزاري سي‌امين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر مي‌تواند مقدمه‌ حضور دوباره‌ پاپ‌خوان‌ها را در برج ميلاد فراهم كند؟ نيمه‌ دوم سال 92 بود كه به‌تدريج اجراي موسيقي پاپ در سالن‌ همايش‌هاي برج ميلاد تهران كم شد و حضور خوانندگان پاپ در اين سالن رنگ باخت. پس از اين تصميم مديران برج ميلاد‌، خوانندگان پاپي كه اتفاقا تعداد مخاطبان‌شان قابل توجه بود، به سالن ميلاد نمايشگاه بين‌المللي نقل مكان كردند كه اگرچه سالن بزرگ‌تري است، اما از نظر كيفيت و قابليت، در رتبه پايين‌تري نسبت به سالن برج ميلاد قرار دارد. فرزاد هوشيار - مديرعامل برج ميلاد - در گفت‌وگويي كه مدت‌ها پيش درباره‌ همين موضوع با رسانه‌ها داشت‌، اعلام كرد كه دليل اين تصميم در اولويت قرار گرفتن موسيقي سنتي براي مجموعه است و با توجه به ويژگي‌هايي كه اين سالن دارد و اينكه حمايت كمتري از موسيقي سنتي مي‌شود‌، حضور اهالي موسيقي اصيل ايراني در اين سالن در اولويت است.
اما مديركل دفتر موسيقي در نشستي كه دي‌ماه امسال داشت، اعلام كرد: از سي‌امين جشنواره موسيقي فجر به بعد، كنسرت‌ها دوباره در سالن همايش‌هاي برج ميلاد روي صحنه خواهند رفت و اين، حاصل تفاهمنامه‌اي است كه با برج ميلاد و نيروي انتظامي امضا شده است.
حالا با آغاز سي‌امين جشنواره موسيقي فجر، 13 گروه موسيقي پاپ در قالب اين جشنواره و در همين سالن روي صحنه خواهند رفت و خوانندگان پاپ باز هم تجربه اجرا در اين سالن را پشت سر خواهند گذاشت. حالا بايد ديد كه مديران برج ميلاد قصد آشتي كردن با اين ژانر موسيقايي را دارند و آيا جشنواره موسيقي فجر فصل جديدي را براي هنرمندان موسيقي پاپ رقم خواهد زد؟
در بخش پاپ سي‌امين جشنواره‌ بين‌المللي موسيقي فجر، فريدون آسرايي، مازيار فلاحي، گروه «چارتار»، سيروان خسروي، احسان خواجه‌اميري، شهرام شكوهي، فرزاد فرزين، محسن يگانه، گروه «دنگ‌شو»، بابك جهانبخش، بنيامين بهادري، گروه «سون» و محمد عليزاده از 23 بهمن تا يكم اسفند روي صحنه خواهند رفت.

 

حضور سه گروه در بخش كودك جشنواره موسيقي فجر

بخش كودك سي‌امين جشنواره‌ موسيقي فجر با حضور سه گروه موسيقي كودك برگزار مي‌شود. گروه‌هاي شركت‌كننده در جشنواره در قالب بخش‌هاي استعدادهاي درخشان، بين‌الملل، بانوان، نسلي ديگر، نواحي، رقابتي و كودك به صحنه مي‌روند. در بخش كودك و نوجوان سي‌امين دوره جشنواره، گروه «پارس» به سرپرستي ناصر نظر، «ارف» به سرپرستي مسعود نظر و آموزشگاه موسيقي «ودا» به سرپرستي سودابه سالم هنرنمايي مي‌كنند.
گروه آموزشگاه موسيقي «ودا» روز 28 بهمن ساعت 18:15 در ايوان شمس به صحنه مي‌رود. سرپرستي اين گروه را سودابه سالم برعهده دارد كه يكي از هنرمندان مطرح عرصه موسيقي كودك است. سودابه سالم بهمن‌ماه 1333 در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصيل هنرستان ملي و دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران در رشته موسيقي است كه بناي آموزش موسيقي به كودكان ايران را براساس عناصر موسيقي بومي گذاشته است.
گروه موسيقي «پارس» نيز 29 بهمن ساعت      18:15 در ايوان شمس به صحنه مي‌رود. سرپرستي اين گروه را ناصر نظر برعهده دارد كه نخستين اركستر سمفونيك نوجوانان را نيز پايه‌گذاري كرده‌ است. نظر از سال 1350 موسيقي را با شركت در كلاس‌هاي ارف كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آغاز كرد. سال 1355 ساز كلارينت و پيانو را در كارگاه راديو و تلويزيون ملي ايران فراگرفت. پس از انقلاب، تدريس موسيقي ارف را در كارگاه موسيقي آغاز و گروه مربيان ارف را در سال 1364 تاسيس كرد. فنون رهبري اركستر را زيرنظر حشمت سنجري فرا گرفت و در سال 1369 اركستر پارس و گروه كر پارس را تشكيل داد و از آن سال تاكنون در جشنواره‌هاي متعدد موسيقي فجر و روز جهاني كودك برنامه اجرا كرده است.
گروه موسيقي «ارف» نيز 30 بهمن ساعت        18:15 در ايوان شمس به صحنه مي‌رود. سرپرستي اين گروه را مسعود نظر برعهده دارد. گروه كر كودك و نوجوان راديو و تلويزيون را (در سال ۱۳۸۰ به درخواست فريدون ناصري) تاسيس و سرپرستي كرده است. مسعود نظر متولد سال ۱۳۴۶ هنرآموخته‌ «كانون پرورش فكري»، «هنرستان موسيقي» و دوره‌هاي موسيقي و رهبري اركستر در كشورهاي «سوييس» و «ايتاليا» است. او از كودكي در كلاس‌هاي ارف «كانون پرورش فكري» با فلوت ريكوردر آشنا و وارد دنياي موسيقي شد و سپس در «هنرستان موسيقي»، ويلنسل را به عنوان ساز اول و پيانو را به عنوان ساز دوم آموخت و در ادامه، موسيقي و رهبري اركستر را در كشورهاي «سوييس» و «ايتاليا» فرا گرفت. مسعود نظر تاكنون نوازنده ويلنسل در اركستر سمفونيك تهران، نوازنده رسمي در ضبط‌هاي صدا‌و‌سيما (از سال ۱۳۶۸) و نوازنده اول ويولنسل اركستر ملي (از سال ۱۳۷۹) بوده است. نظر از سال ۱۳۶۵ فعاليت خود را در زمينه موسيقي شروع كرده و تاكنون چند كتاب آموزشي، تاليف و تعدادي ترانه و آهنگ براي كودكان و نوجوانان ساخته و يك آموزشگاه موسيقي تاسيس كرده است.

 

آواز آكاپلا‌ي «دامور» در جشنواره فجر

سرپرست و عضو گروه آوازي «دامور» از اجراي قطعات موسيقي كلاسيك، محلي و پاپ به‌صورت آكاپلا خبر داد و اين اجرا را براي مخاطبان با خاطره‌هاي شيرين پيش‌بيني كرد. فراز خسروي‌دانش درباره اجراي اين گروه در جشنواره‌ موسيقي فجر، گفت: امسال پنجمين سال تشكيل گروه آوازي «دامور» است و اميدوارم سال‌ها بتواند روي پا خود بايستد و به فعاليت در عرصه‌ موسيقي ادامه دهد. خوشحاليم كه در تولد پنج سالگي گروه‌مان افراد زيادي با كار ما آشنا هستند و ما را مي‌شناسند. او درباره‌ جشنواره‌ موسيقي فجر اظهار كرد: جشنواره، فرصت خيلي خوبي براي گروه‌هاي جوان است و اميدوارم بتواند چتر حمايتي براي برگزيدگان داشته باشد. سرپرست گروه آوازي دامور، عملي شدن اين اتفاقات و خواسته‌ها را منوط به افزايش بودجه‌ موسيقي كشور دانست و گفت: مطمئنا مسوولان برگزاري جشنواره، برنامه‌ريزي‌هايي براي اين اتفاقات دارند؛ اما تا جايي كه مي‌دانم بودجه محدود اجازه نمي‌دهد، اين برنامه‌ها عملي شود. اميدوارم مشكل كمبود بودجه برطرف و امكان حمايت از گروه‌ها هم فراهم شود.
خسروي‌دانش درباره آثاري كه «دامور» در اين دوره از جشنواره روي صحنه مي‌برد، توضيح داد: ما قطعاتي از موسيقي كلاسيك، محلي و پاپ را به‌صورت آكاپلا اجرا مي‌كنيم و شنونده مي‌تواند چشمانش را ببندد و تصور كند كه در حال شنيدن موسيقي است. به همين خاطر فكر مي‌كنم، اين اجرا براي مخاطبان، خاطره شيرين و تجربه متفاوتي باشد. او اظهار كرد: سبك كاري ما آكاپلا ست. ما نخستين‌بار در سال 1390 در جشنواره شركت كرديم و موفق شديم مقام سوم را از آن خود كنيم. پس از آن هم فعاليت‌هاي‌مان را در عرصه موسيقي ادامه داده و تجربه همكاري مشترك با خوانندگاني مانند مازيار فلاحي داشته‌ايم. براي نخستين‌بار توسط گروه آوازي دامور، موسيقي پاپ روي صحنه با حنجره اجرا شد و آقاي فلاحي هم خوانندگي آن را انجام داد. او ادامه داد: تاكنون همكاري‌هايي را در اين عرصه با ميثم مروستي و اجراهاي مختلفي را هم در صداوسيما داشته‌ايم. البته در اين ميان، كنسرت‌هاي شخصي‌مان را هم برگزار كرده‌ايم. آخرين كنسرت‌مان مهرماه امسال در برج آزادي تهران بود. در گروه آوازي «دامور» غزل اكليلي، اهدا مصلحي، مينا جعفري، فروغ فضلي، محمود رحماني، احسان آنالويي، عطا حكاك و فرزاد خسروي‌دانش روي صحنه مي‌روند. گروه آوازي دامور 25 بهمن ساعت 21 در برج آزادي در حضور هيات داوران به اجرا مي‌پردازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون