مشق دموكراسي در مجلس دانشآموزي
انتقاد علي مطهري از كتابهاي علوم انساني
اعتماد| روز گذشته ساختمان قديمي مجلس شوراي اسلامي ميزبان نمايندگان كوچكي بود كه از سراسر كشور دور هم جمع شدند. دومين نشست اعضاي هشتمين دوره مجلس دانشآموزي در تهران برگزار شد. در اين نشست وزير آموزش و پرورش و نايبرييس مجلس شوراي اسلامي در بين اين نمايندگان حاضر شدند تا نشان دهند حضور اين دانشآموزان براي قواي كشور هم اهميت دارد. فخرالدين دانشآشتياني گفت: «اين مجلس بازوي مشورتي قوي براي مديران آموزش و پرورش است. مخاطبين تصميمگيري ما دانشآموزان هستند و نمايندگان آنها به عنوان بازوي مشورتي مديران در مجلس دانشآموزي حضور دارند. » «توجه به شوراي دانشآموزي و مجلس دانشآموزي در سطح ملي، راه و رسم عملي براي آموزش و تمرين مردمسالاري است و اين مجلس نهاد نوپايي است كه با استمرار خواهد توانست ظرفيت جديدي براي آموزش و پرورش به وجود آورد و توانايي دارد صداي واقعي دانشآموزان را به مسوولان برساند.» او با اشاره به اينكه كودك، نوجوان و جوان شاگردان منفعل مدرسه به حساب نميآيند و طرفهاي مشورت در امر آموزش و تربيت شمرده ميشوند، گفت: «چارهاي جز مشاركت دانشآموزان در اين مساله نداريم و مدرسه در اين عرصه فقط محل آموختن درس نيست بلكه محل آموختن مهارت در محيط است. از مجلس دانشآموزي انتظار داريم با تمرين كردن، به عنوان مخاطبان تعليم و تربيت برنامههاي مربوط به آن را نقد كنند. » وزير آموزش و پرورش در اين مراسم به نقش نهادهاي مدني براي آينده بهتر اشاره كرد و خطاب به اعضاي نهادها و تشكلهاي صنفي، علمي و فرهنگي معلمان در سراسركشور گفت: «صميمانه ميخواهم كه برادران و خواهران مسوولتان در وزارت آموزش وپرورش را كمك كنيد تا دراين رويكرد و راه نويي كه در آن هستيم، بتوانيم گامهايي بلندتر و استوارتربرداريم. » دانشآشتياني كه دو روز پس از تجمع سراسري فرهنگيان در اعتراض به وضعيت معيشتي خود و همچنين اعتراض به وضعيت آموزشي در مدارس، در برابر رسانهها حاضر شده بود از اين فرصت استفاده كرد و به ارايه آمارهايي در خصوص پرداخت معوقات معلمان و وضعيت صندوق ذخيره فرهنگيان پرداخت و افزود: «پاداش بازنشستگي فرهنگيان تا سال 94 پرداخت شده است، امابخشي ديگر از مطالبات از جمله پاداش پايان خدمت بازنشستگان سال 95 و حقالتدريسها از ابتداي مهر تا پايان امسال باقي مانده است. تا پايان امسال تلاش ميكنيم بخشي از مطالبات معلمان را پرداخت كنيم و با سازمان مديريت در حال پيگيري هستيم تا بخشي از مطالبات را تا پايان سال بپردازيم و بخش ديگري براي سال آينده ميماند. البته توانستيم با همراهي دولت حقوق اسفندماه معلمان را زودتر بپردازيم. » او در پاسخ به سوالي در خصوص مبالغ بازگشته به صندوق فرهنگيان گفت: «براساس گزارشي كه به بنده دادهاند و مربوط به دو هفته قبل است نزديك 800 ميليارد تومان بوده است كه به صندوق ذخيره برگشته است. كميتهاي كه در اين باره تعيين كردهايم در حال بررسي وضعيت صندوق است. مديران شركتها و هياتمديرههايي كه فعال نبودند را تغيير داده و افراد متخصص بهكار گرفتهايم به عنوان مثال هياتمديره جديد بانك سرمايه از سوي بانك مركزي تاييد شدهاند و به زودي بهكار گرفته ميشوند. »نايبرييس مجلس شوراي اسلامي ديگر چهره شاخص حاضر در جلسه بود كه هم در مورد بودجه آموزش و پرورش صحبت كرد، هم به انتقاد از كتابهاي درسي علوم انساني پرداخت و هم خطاب به نمايندگان دانشآموزان در مورد قانون گفت. علي مطهري با تاكيد بر روي نقد منصفانه و پرهيز از دخالت دادن نظرات شخصي گفت: «شما هم به نوعي وارد مجلس قانونگذاري در بخش آموزش و پرورش شدهايد، اين مرحله به دنبال خود قانونمندي ميآورد و كسي كه با قانون سر و كار دارد و قانونگذاري ميكند، قطعا بايد قانونمند هم باشد. » او به اهميت داشتن نگاه كلان و مطابق با منافع ملي تاكيد كرد و با گفتن آنكه امروز در مجلس برخي نمايندگان صرفا نگاه منطقهاي داشته و اولويتها در كشور را موردتوجه ندارند گفت: « مسائلي همچون محيطزيست، نرخ طلاق، تهاجم فرهنگي، مديريت آب و بسياري از مسائل ديگر مهم بوده اما بايد در اولويتبندي نسبت به شرايط، بيشتر توجه كنيم. ما در مجلس شوراي اسلامي بر حضور نمايندگاني تاكيد داريم كه نگاه ملي داشته باشند و مصلحت كلان كشور را بدون در نظر صرفا مصلحت منطقه و حوزه انتخابيه در نظر بگيرند. مجلس دانشآموزي هم بايد در سطح خودش نگاه كلان و ملي داشته باشد، دانشآموزاني كه از شهرها و استان مختلفي آمدهاند قطعا تعلق خاطري به منطقه خودشان دارند و ممكن است دوست داشته باشند اگر قانوني و ضابطهاي تصويب ميشود، به نفع منطقه خودشان باشد. شما بايد ببينيد چه چيزي به نفع كل كشور است و آن را در نظر بگيريد. » او در مورد حمايت بيشتر دولت و مجلس از مجلس دانشآموزي پيشنهاد داد: «دولت بايد رديف مشخصي براي مجلس دانشآموزي در لايحه بودجه قرار بدهد و مجلس هم كمك كند كه تصويب شود، بههرحال ما هم آماده همكاري هستيم. لازم است موضوع نشست مشترك مجلس دانشآموزي در هيات رييسه مجلس بررسي شود و اگر مورد قبول واقع شد جلسه مشترك تشكيل خواهد شد. »مطهري با انتقاد از برخي كتابهاي درسي گفت: «بنده برخي كتابهاي درسي را مطالعه كردهام به عنوان مثال كتاب رشته علوم انساني سال آخر دبيرستان آنقدر دشوار تاليف شده است كه احساس كردم مولف آن بيشتر به دنبال اظهار فضل بوده است. موضوعات انتخاب شده در برخي كتابها مناسب نيست. به عنوان مثال در كتاب جامعهشناسي مطالب مطرح شده سطح بسيار بالايي دارد و مناسب دانشآموزان در سن دبيرستان نيست. فهم نثر آن به قدري دشوار است كه دانشآموز مجبور به حفظ آن است. بهترين روش آموزش تقويت قوه تجزيه و تحليل دانشآموزان است نه اينكه ذهن آنها را مانند انبار كالا كنيم.»در حاشيه اين نشست، مطهري در پاسخ به اين در پاسخ به اين پرسش كه آموزش و پرورش در بسياري از حوزهها با كمبود بودجه مواجه است، گفت: «خيلي از جاها مشكل دارند. تنها آموزش و پرورش نيست و در حد توان بودجه وزارت آموزش و پرورش اضافه شده است. براي بودجه سال ۹۶ وزارت آموزش و پرورش مبلغ چهار هزار ميليارد تومان اضافه شد .»