• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3772 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ اسفند

معاون بانك مركزي عنوان كرد

ساماندهي ۸ تعاوني اعتبار منحله در موسسه اعتباري كاسپين

معاون نظارتي بانك مركزي از ساماندهي ۸ تعاوني اعتبار منحل شده در موسسه اعتباري كاسپين خبر داد. به گزارش بانك مركزي، فرشاد حيدري با بيان اينكه موسسه كاسپين براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار در ۲۷ اسفند ۹۴ اجازه فعاليت دريافت و وظيفه آن ساماندهي امور ۸ تعاوني منحله بود، گفت: بايد دارايي‌هاي اين تعاوني‌هاي منحله پس از ارزيابي و كارشناسي به موسسه كاسپين منتقل شود تا متناسب با دارايي‌هاي منتقل شده، بدهي‌هاي اين تعاوني‌هاي منحله نيز به موسسه كاسپين منتقل شود.
وي افزود: دارايي‌ها شامل تسهيلات اعطايي، اموال منقول و غيرمنقول است كه بايد شناسايي و ارزيابي شوند و اين كار به لحاظ تعداد پرونده‌هاي اعتباري، تعداد زياد اموال و املاك و وجود اين اموال و املاك در نقاط مختلف كشور و مسائل مرتبط به آنها مستلزم صرف زمان نسبتا طولاني است. ضمن آنكه شناسايي، ارزيابي و كارشناسي اين دارايي‌ها بايد با دقت مورد رسيدگي واقع و به نحوي انجام شود تا حق و حقوقي از اشخاص ضايع نشود.
معاون نظارتي بانك مركزي در خصوص اقدامات بانك مركزي براي ساماندهي تعاوني‌هاي منحله در موسسه اعتباري كاسپين گفت: با نظارتي كه بانك مركزي در سال ۹۵ بر فرآيند انجام كار داشت خوشبختانه موفق شديم با ساماندهي ۵ تعاوني منحله، مسووليت آنها را به موسسه كاسپين واگذار كنيم و اين موسسه موظف به پاسخگويي به سپرده‌گذاران اين ۵ تعاوني شامل حسنات اصفهان، الزهرا مشهد، دامداران و كشاورزان كرمانشاه، عام كشاورزان مازندران و اميد جلين مازندران است، ضمن اينكه دارايي‌هاي اين تعاوني‌هاي منحله بعد از شناسايي، كارشناسي و ارزيابي به موسسه كاسپين منتقل شد و اين موسسه از اين به بعد پاسخگوي سپرده‌گذاران تعاوني‌هاي منحله مذكور خواهد بود.
معاون نظارتي بانك مركزي افزود: شناسايي و كارشناسي دارايي‌هاي دو تعاوني ديگر شامل «بدر توس» و «پيوند مشهد» هم دردست انجام است كه باتوجه به پيچيدگي بيشتر كار آنها، همكاري و هماهنگي تنگاتنگي با مقامات قضايي داشته و مقدمات كار فراهم شده و با هيات تصفيه اين دو تعاوني و هيات‌مديره موسسه كاسپين توافق كرده‌ايم كه دارايي‌هاي شناسايي شده اين دو تعاوني هم ارزيابي و به موسسه كاسپين منتقل شود كه پس از اخذ مجوز از مرجع قضايي مربوطه در مشهد اين ساماندهي انجام خواهد شد كه اميدواريم اين امر در فروردين ۹۶ نهايي شود.
به اين ترتيب امور ۷ تعاوني منحله از مجموع ۸ تعاوني اعتبار منحله ساماندهي شده و خواهد شد. حيدري درباره تعاوني ديگر به نام تعاوني اعتبار منحله فرشتگان هم افزود: دارايي‌هاي اين تعاوني با دستور بازپرس محترم دادسراي پولي و بانكي در تهران درحال ارزيابي و كارشناسي است و طبق هماهنگي‌هاي به عمل آمده با سرپرست محترم دادسراي مذكور اميدواريم تا پايان فروردين ۹۶ نتايج ارزيابي‌ها و كارشناسي اموال و املاك شناسايي شده اين تعاوني انجام و نهايي شود. اين دارايي‌ها پس از تعيين ارزش با هماهنگي مرجع قضايي و بانك مركزي به موسسه اعتباري كاسپين منتقل و متناسب با آن سپرده سپرده‌گذاران تعاوني منحله فرشتگان هم به موسسه كاسپين منتقل خواهد شد. وي همچنين اظهار داشت: اميدواريم با پيشرفت حاصل شده در سال ۹۵ بتوانيم در پايان فروردين سال ۹۶ كار انتقال دارايي‌ها را آغاز و سپس به تناسب سپرده سپرده‌گذاران تعاوني منحله فرشتگان با برنامه‌اي مدون و با نظر مرجع قضايي و بانك مركزي به موسسه كاسپين منتقل و سپس موسسه مذكور پاسخگوي سپرده‌گذاران خواهد بود.
معاون نظارتي بانك مركزي در ادامه گفت: بيشترين تعداد سپرده گذاران مربوط به تعاوني اعتبار منحله فرشتگان است.
بر اساس آخرين اطلاعات موجود تعداد سپرده‌هاي تعاوني اعتبار منحله فرشتگان بالغ بر ٧٣٠ هزار فقره است كه تعداد سپرده‌هاي زير بيست ميليون تومان بالغ بر ٦٥٠ هزار فقره است كه حسب توافق انجام شده با مرجع قضايي تلاش مي‌كنيم در بهار سال آينده ۶۵۰ هزار سپرده گذار ذكرشده را در اولويت اول پرداخت قرار دهيم كه بدين‌ترتيب تقريبا ۹۰ درصد سپرده گذاران تعاوني فرشتگان در بهار سال آينده تعيين تكليف مي‌شوند. حيدري درباره آمار مجموع اين ۸ تعاوني افزود: هنوز جزييات آن بطور كامل قطعي نشده است زيرا پرونده دو تعاوني اعتبار نزد مقام قضايي مفتوح است همچنين برخي تباني‌ها و انتشار گواهي سپرده‌هاي جعلي و واهي و بدهي‌هاي صوري وجود دارد كه مشخص شدن آن مستلزم رسيدگي قضايي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون