• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3774 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۵ فروردين

«اعتماد» از آخرين تحولات انتخاباتي اصولگرايان گزارش مي‌دهد

هفته« تصميم‌گيري» محافظه‌كاران

گمانه‌زني‌ها نشان مي‌دهد رييسي در آستانه اعلام كانديداتوري قرار دارد

احزاب


اصولگرايان در حالي قرار است پنجشنبه اين هفته 5 كانديداي نهايي خود را معرفي كنند كه روز گذشته اخبار ضد و نقيضي از نگارش برنامه‌هاي رياست‌جمهوري و رزومه سيدابراهيم رييسي و پرويز فتاح دو كانديداي احتمالي شاخص منتشر شد.
گمانه‌‌زني‌ها درباره حضور سيد ابراهيم رييسي در انتخابات رياست‌جمهوري از هفته‌ها قبل آغاز شد و اين روزها با شتابي ساعتي رو به افزايش گذاشته است تا آنجا كه ديروز سيدمحمد حسيني، عضو هيات‌رييسه جبهه مردمي نيرو‌هاي انقلاب اسلامي اعلام كرد رييسي برنامه‌هاي خود براي رياست‌جمهوري را هم به اين جبهه ارايه كرده است. اظهاراتي كه ساعت 20 ديشب از سوي او تكذيب شد حكايت از اين داشت كه سيد ابراهيم رييسي برنامه‌هاي خود براي رياست‌جمهوري را در اختيار جبهه مردمي نيروهاي انقلاب قرار داده است.
ابتداي اسفند سال گذشته بود كه دفتر توليت آستان قدس رضوي پس از گسترش شايعه كانديداتوري وي اعلام كرد او خدمت به زائران حضرت رضا (ع) را سرلوحه كار خود قرار داده است. خوراكيان رييس دفتر توليت آستان قدس رضوي در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم پيرامون اخبار انتشار يافته پيرامون نامزدي آيت‌الله رييسي در انتخابات رياست‌جمهوري توضيحاتي ارايه كرد و گفت: آقاي رييسي عمل به حكم هفت‌بندي رهبر معظم انقلاب را بالاترين فرصت به آستان مقدس رضوي و محرومان مي‌دانند. خوراكيان با اشاره به گفت‌وگويش با توليت آستان قدس گفت: ايشان با صراحت اشاره كردند كه خدمت به حضرت ثامن الحجج عليه السلام، نيازمندان، زوار و مجاوران حضرتشان را والاترين مقام و توفيق مي‌دانند. آقاي رييسي ضمن ارج نهادن به ابراز محبت گروه‌هاي مختلف از مردم و نخبگان تاكيد داشتند كه اهتمام ايشان به اجراي ماموريت‌هاي محوله از سوي رهبر معظم انقلاب در اين آستان رفيع است.

برنامه‌هاي رييسي دريافت شد
سيدمحمد حسيني، عضو هيات‌رييسه جبهه مردمي نيرو‌هاي انقلاب اسلامي در گفت‌وگو با ديده بان ايران اظهار داشت: جبهه مردمي با آقاي رييسي نيز همچون ساير افراد در خصوص انتخابات رياست‌جمهوري صحبت كرده و برنامه وي را گرفته است.
چند ساعت بعد از اين اظهارات حسيني اعلام كرد: سايت ديده بان ايران مطلبي رابه بنده نسبت داده كه مطابق واقع نيست. درمصاحبه نشريافته دراين پايگاه خبري گفته شده كه ازآقايان رييسي وفتاح برنامه ورزومه دريافت شده است. درحالي كه شوراي مركزي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي ازهيچ يك ازنامزدها چنين درخواستي نداشته است! تنها بحثي كه با كانديداها مطرح بوده پذيرش سازوكارجبهه است. اميدواريم رسانه‌ها درانتشارمطالب امانتداري را رعايت كنند.

آينده اصولگرايان با رييسي
اگر رييسي به عنوان گزينه نهايي اصولگرايان وارد كارزار انتخابات شود بايد در رقابت با حسن روحاني شركت كند؛ رقابتي كه سابقه روحاني در مبارزه‌هاي انتخاباتي نشان داده نه تنها آسان نخواهد بود كه كاري سخت است. حسن روحاني با سابقه 4 سال رياست‌جمهوري به تمام جزييات امور اجرايي وقوف پيدا كرده و رييسي بدون اين سابقه بايد با رييس‌جمهور مستقر مواجه شود. از سويي تجربه مسووليت 8 ساله روساي جمهور نشان مي‌دهد كسب اقبال عمومي براي رييسي كار آساني نيست. او البته ممكن است از همين نقطه ضعف بتواند براي خود برگ برنده‌اي رو كند. نداشتن سابقه اجرايي باعث مي‌شود تا نقدي نيز در اين حوزه به او وارد نشود در عوض روحاني 4 سال سكان اجرايي كشور را در اختيار داشته و عملكردش در بوته نقد قرار مي‌گيرد.

سناريوهاي رييسي
در صورت صحت اخبار مبتني بر كانديداتوري قطعي رييسي از سوي جمنا سناريوهاي متعددي براي نحوه حضور وي مطرح شده كه نشان مي‌دهد حاميان او فكر كابينه‌اش را هم كرده‌اند.
يكي از سناريوها اعلام رسمي نام محمد باقر قاليباف، شهردار تهران و سياستمداري اهل مشهد به عنوان معاون اول رييسي است. در اين سناريو براي جلوگيري از كانديداتوري ديگر اصولگرايان وزارت امور خارجه به سعيد جليلي و وزارت كشور به محسن رضايي پيشنهاد مي‌شود. از ديگر كانديداهاي شاخص اصولگرا كه ممكن است بازي انتخاباتي اصولگرايان را به هم بزنند نيز در كابينه معرفي شده از سوي رييسي استفاده خواهد شد.
ديگر سناريوي انتخاباتي رييسي حضور او به عنوان محور وحدت مصداقي ميان اصولگرايان است. با اجماع روي رييسي او تا آغاز فرآيند ثبت نام از اعلام موضع خودداري كرده و در موعد ثبت نام با توجه به جايگاهي كه در ميان اصولگرايان يافته است از يك كانديدا حمايت مي‌كند تا از انشقاق ميان اصولگرايان و چند كانديدايي آنها جلوگيري شود.

آخر هفته مهم
جبهه مردمي نيروهاي انقلاب قرار است پنجشنبه هفته جاري 5 نامزد نهايي خود را معرفي كند. حاميان رييسي نيز اعلام كرده‌اند او يك روز پس از نشست جمنا طي بيانيه‌اي اعلام موضع خواهد كرد. در واقع او منتظر نتيجه جلسه نهايي جمنا مي‌ماند تا بر اساس راي اصولگرايان ورود يا عدم ورود خود را به‌طور رسمي اعلام كند. پنجشنبه و جمعه اين هفته براي اصولگرايان روزهاي مهمي است كه مي‌تواند سرنوشت آنها در انتخابات رياست‌جمهوري را تعيين كند.

يك ادعا درباره فتاح
اما در كنار رييسي يك نام ديگر نيز ميان اصولگرايان بيش از سايرين تكرار مي‌شد. پرويز فتاح، وزير نيروي دولت احمدي‌نژاد و رييس فعلي كميته امداد امام خميني(ره) نيز در مظان كانديداتوري از سوي اصولگرايان بود. او البته قاطعانه‌تر از رييسي ورودش به انتخابات را تكذيب كرد.
او در نشست خبري كه 13 دي‌ماه برگزار كرد با قاطعيت گفت: بارها نظر خود را در مورد كانديداتوري اعلام كرده‌ام، در مواضع خود همچنان هستم. اين كانديداتوري يك شايعه است و در رسانه‌ها آمده، بارها نظر خود را اعلام كرده‌ام و قرار نيست كانديدا شوم.
او شهريورماه نيز در پاسخ به اين سوال كه برخي رسانه‌ها گمانه‌زني كرده‌اند شما را در انتخابات سال 96 خواهيم ديد، آيا چنين خواهد شد؟ گفته بود: گمانه‌ زني را رسانه‌ها بيان مي‌كنند، ما خادم مردم هستيم و اين كار را با هيچ چيزي عوض نخواهيم كرد. من يك راي دارم و در سال 96 آن را به صندوق خواهم انداخت و اين را خواهيد ديد.
با اين حال او يك‌بار ديگر نيز به صراحت گفت: خيالتان راحت، نمي‌آيم.
با وجود اين تكذيب‌هاي مكرر كمتر كسي گمان مي‌كرد او همچنان به عنوان يك كانديداي انتخابات مطرح باشد اما ديروز سيد محمد حسيني در همان مصاحبه‌اي كه پيش‌تر آمد گفت كه فتاح نيز رزومه‌اش را به جبهه مردمي نيروهاي انقلاب ارايه كرده است.
وزير ارشاد دولت احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال ديده‌بان ايران كه آقاي فتاح بار‌ها كانديداتوري خود را در انتخابات رياست‌جمهوري تكذيب كرده است اما چرا در جمع 21 نفر و بعد 14 نفر قرار گرفت، خاطرنشان كرد: جبهه مردمي همه گزينه‌هاي احتمالي را براي انتخابات رياست‌جمهوري بررسي و به مجمع عمومي كه با حضور 3هزار نفر برگزار شد معرفي كرد كه قبل از قرار دادن نام ايشان در بين 21 كانديداي احتمالي جبهه مردمي با وي صحبت شد ايشان ساز و كار جبهه مردمي را قبول داشتند و مانند 14 نفر ديگر رزومه خود را به جمنا ارايه داده‌اند.

فتاح بيايد چه مي‌شود؟
پرويز فتاح در ميان اصولگرايان چهره‌اي است كه نه به تندروي شهره است و نه در طول سال‌هاي گذشته در قامت منتقد رسمي دولت ظاهر شده است. از اين حيث او در دسته‌بندي‌هاي رايج در ميان مخالفان دولت روحاني قرار نمي‌گيرد اما حضور همزمانش با ابراهيم رييسي و كنار رفتن يكي از آنها در لحظه آخر به نفع ديگري مي‌تواند معادلات انتخابات را دستخوش تغييرات كند. فتاح نيز مانند رييسي عقبه تشكيلاتي و حزبي ندارد و به همين دليل هيچ يك از گروه‌هاي رسمي اصولگرايان را نمايندگي نمي‌كند. با اين حال در شرايطي كه سياستمداران ايران حزب گريزي را نقطه قوت خود مي‌دانند فتاح مي‌تواند نسخه احمدي‌نژاد سوم تير باشد. سياستمداري ساده‌زيست، طرفدار طبقات فرودست با كليدواژه‌هايي نظير اعتدالگرايي.

برنامه اصلاح‌طلبان براي مقابله با سناريوهاي احتمالي رقيب
از سوي ديگر اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترين حاميان روحاني نيز دست‌شان خالي نيست. اصلاح‌طلبان دو سناريوي مهم براي مقابله با برنامه‌هاي رقيب دارند كه حسن روحاني بايد يكي از آنها را انتخاب كند. هر دو سناريو بر حمايت تمام قد و همه‌جانبه از روحاني استوار است. در مدل اول حسن روحاني به تنهايي در برابر كانديداهاي احتمالي خواهد ايستاد و همانطور كه در سال 92 توانست همه آنها را شكست دهد اين‌بار نيز به گفته محمدرضا خاتمي يك تنه از پس همه كانديداها برمي‌آيد. در سناريوي دوم نيز يك يا چند كانديداي اصلاح‌طلب در طول ايام تبليغات و مناظره‌هاي انتخاباتي به كمك رييس‌جمهور مي‌آيند تا به نوعي حمله‌هاي رقيب را خنثي كنند.
اين دو سناريو امروز روي ميز روحاني قرار دارد و هركدام را كه او انتخاب كند در دستور كار تمامي اصلاح‌طلبان و حاميان دولت قرار مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون