• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3776 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ فروردين

قائم‌مقام موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني:

جا دارد جامعه در شناخت هر يك از اصحاب امام سعي داشته باشد

گروه سياسي| قائم‌مقام موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني با يادآوري شكل گرفتن نهادهاي جمهوري اسلامي در طول 10 سال رهبري امام خميني(س) گفت: حوادثي در مسير تشكيل نظام جمهوري اسلامي به وجود آمده كه امام در متن آن حضور يا نقش داشته و موسسه بايد اسناد آنها را به درستي گردآوري و تبيين كند تا ديگران بازگويي انحرافي از آن نداشته باشند و مسير تعريف اين وقايع را به سمت و سوي ديگري نبرند.
به گزارش جماران، جمله‌هاي كليدي اظهارات حميد انصاري در ديدار نوروزي كاركنان موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (س) به شرح زير است:
  خداوند را سپاسگزاريم كه بعد از گذشت 38 سال از جمهوري اسلامي به واسطه نيت خالص و مجاهدت‌هاي بنيانگذار آن با وجود تلاطم‌ها و بحران‌ها و تحريم‌ها كه هريك كافي بود تا نظامي را ساقط كند، در منطقه ناامن خاورميانه مسير بالنده خود را پرتوان ادامه مي‌دهد.
  جا دارد جامعه در شناخت هر يك از اصحاب امام از جمله آيت‌الله العظمي موسوي‌اردبيلي و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كوشش و سعي داشته باشد. از روزي كه هاشمي با امام همراه شد و از مكتب امام بهره گرفت تا آخر عمر در اين مسير مجاهدت كرد و نقش بي‌بديلي از خود به جاي گذاشت.
  دنياي امروز دنياي متلاطمي است، ابزارهاي مختلف ارتباطي به اين تلاطم‌ها افزوده است و به نوعي جهان معاصر در يك سر در گمي به سر مي‌برد و همچنان بشر در پي خود است. مطمئنا در اين دنيا گفتمان انبياء كه مبتني بر وحي است راهگشاي بشر است و در عصر حاضر امام خميني(س) منادي اين گفتمان است و كاري كه در ايران به ظهور پيوست نشانه حقانيت اين راه است و در آينده دنيا آن را بهتر خواهد شناخت.
  در سال گذشته بيشتر برنامه‌هاي مصوب به انجام رسيد و در مجموع چيزي كه جزو اولويت‌ها بوده در همه بخش‌ها انجام شد.
  در حوزه انتشارات حدود 100 عنوان جديد منتشر شد، نشريه‌هاي «متين» و «دوست» به‌طور منظم كار خود را ادامه دادند، كارهاي پژوهشي و گردآوري خاطرات نيز با سرعت دنبال شد. با توجه به اينكه نظارت و بررسي آنچه كه با نام امام چاپ مي‌شود از وظايف موسسه است بخش رصد در سال گذشته تقويت و ارزيابي آثار در كوتاه‌ترين زمان ممكن انجام شد.
  بخش‌هاي مختلفي از برنامه‌هاي نيمه تمام در حوزه فرهنگي داشتيم كه فعال‌تر شده است و البته بايد راهكارهاي عملي براي بهره مندي از اماكن منسوب امام برنامه‌ريزي كنيم كه در سال جاري اين كار را با جديت بيشتري دنبال خواهيم كرد. در بخش گردآوري اسناد تاريخي انقلاب گام‌هاي خوبي برداشته شد و با وزارت خارجه به توافق رسيديم و اسناد نهضت امام خميني (س) در حال تحويل به موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني است.
  در سال گذشته پروژه ارزشمند بازسازي بيت امام در نجف را شاهد بوديم كه اين مجموعه ارزشمند معنوي در جوار حرم مولي الموحدين(ع) آماده پذيرايي از مهمانان است كه اين پروژه بسيار سخت و سنگين بود و مجموعه شرايط عراق كار را دشوار مي‌كرد. پروژه مجاور بيت امام در قم نيز در حال انجام است و اميدواريم به سرعت به بهره‌برداري برسد. همچنين امكان تعامل و همكاري با شهرداري پاريس فراهم شده و وقت آن رسيده كه آن را به صورت بسته فرهنگي ببينيم.
  در اواخر سال گذشته موسسه مطبوعاتي جماران در ميان 10 سايت خبري برتر كشور قرار گرفت و موفق شد در رده‌بندي وزارت ارشاد مقام هفتم را كسب كند. امروز موسسه از نعمت داشتن رسانه‌اي موثر و پر مخاطب در حوزه انديشه امام بهره مند است.
  امروز بستر لازم براي توسعه فعاليت در فناوري اطلاعات فراهم شده است. امروز عرصه وب و ارتباطات مجازي سرعت چشمگيري داشته و در طول تاريخ به هيچ‌وجه امكان انتقال اطلاعات به اين سرعت فراهم نبوده است. جايگزين شدن رسانه‌هاي گذشته با رسانه‌‌هاي نوين ايجاب مي‌كند كه ما در اين عرصه قوي‌تر وارد شويم.
  من فكر مي‌كنم يك مقوله كه بايد متذكر شوم چون تا حدودي از آن فاصله گرفتيم بحث مسابقات فرهنگي است. ما در گذشته از طريق يك سري مسابقات فرهنگي كه با همكاري نهادهاي مختلف بين اقشار مختلف داشتيم انديشه و آثار امام را ترويج مي‌كرديم و به خصوص جوان‌ها و نوجوان‌ها با اين انديشه و آثار آشنا مي‌شدند و مدتي است كه اين مقوله به دليل پيدايش ابزارهاي نوين تا حدودي غفلت شده است. حتما با استفاده از اين ابزارها امكان اين ارتباط وجود دارد. يعني مي‌شود با همكاري بعضي دستگاه‌ها، نهادها و مراكزي كه به نام امام در جاهاي مختلف ايجاد شده و ساير نهادهاي فرهنگي وصاياي امام، انديشه، آثار و صحيفه امام مي‌تواند در مناسبت‌ها و شرايط مختلف بين اقشار جامعه توزيع شود.
  از جمله مواردي كه من فكر مي‌كنم شايد قدري غفلت شد يا شرايطي كه در سنوات قبل در كشور به وجود آمد باعث توقف پيگيري‌هاي موسسه در اين زمينه شد حوزه آموزش و پرورش است. شكل‌گيري شخصيت جوانان آينده ما در مدارس است. در قانون حفظ آثار امام تعريف شده و وظيفه قانوني هم به عهده آموزش و پرورش و هم وزرات علوم گذاشته شده كه در رابطه با آشنايي جوانان و نوجوانان ما با زندگي امام هم در متن رسمي كتاب‌هاي آموزشي و هم در فوق برنامه‌ها اقدام كنند.
  با توجه به جلساتي كه با مسوولان وزارت آموزش و پرورش داشتيم و اعلام آمادگي آنها حتما بايد با تشكيل كارگروه‌هاي مشترك و تفاهمنامه‌هايي كه تنظيم مي‌شود اين بخش را هم فعال كنيم. كما اينكه در سال‌هاي اوليه موسسه كارهاي خوبي در اين زمينه شكل گرفت. ايده حمايت از پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي با موضوع تحقيق و پژوهش در انديشه امام سال‌هاي اوليه در موسسه شكل گرفت و امروزه چندين هزار اثر ارزشمند در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا در جاهاي مختلف دارد كار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون