• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3776 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ فروردين

«اعتماد» وضعيت جديد اصولگرايان را بررسي مي‌كند

تغيير در كانديداهاي نهايي جمنا

گروه احزاب| روز مهم اصولگرايان فرا رسيد و جبهه مردمي نيروهاي انقلاب (جمنا) امروز در دومين مجمع عمومي خود از ميان تمامي كانديداهاي بالقوه‌اش 5 نفر را انتخاب خواهد كرد تا به اتفاق در مبارزه‌هاي انتخاباتي حاضر شده و نهايتا همه به نفع يكي كنار بروند.  اصولگرايان يكي پس از ديگري از صحنه كنار مي‌روند تا محتمل‌ترين كانديداي‌شان در برابر روحاني قرار گيرد. ديروز محمد باقر قاليباف و امروز حداقل 9 كانديداي ديگر از صحنه انتخابات كنار خواهند رفت. با افزايش احتمال كانديداتوري سيد ابراهيم رييسي رقباي اصولگراي او ترجيح مي‌دهند هرچند دو پهلو اما اعلام كنند قصد نامزدي ندارند. موج اخبار پيرامون كانديداي اصولگرايان ديروز در رسانه‌ها اخبار ديگر را تحت تاثير خود قرار داد. يكي از مهم‌ترين خبرهاي ديروز كه مي‌تواند آرايش نهايي اصولگرايان براي ورود به انتخابات رياست‌جمهوري را تحت‌الشعاع خود قرار دهد استعفاي رييسي از هيات نظارت بر انتخابات بود. همچنين بيانيه محمد باقر قاليباف در خصوص نامزد نشدن وي در انتخابات نيز مساله ديگري بود كه مي‌تواند تغييراتي اساسي در تصميم امروز جبهه مردمي نيروهاي انقلاب (جمنا) به وجود آورد. همچنين شنيده‌هاي برخي رسانه‌ها حاكي از اين است كه امروز محسن رضايي نيز با اعلام نظر رسمي، حضورش در انتخابات را منتفي اعلام مي‌كند. حالا اصولگرايان با سناريوهاي متفاوتي روبه‌رو هستند كه پيگيري هر كدام از آنها مسير مبارزه‌هاي انتخاباتي‌شان را تعيين مي‌كند.
رييسي با هيات همراه
محتمل‌ترين گزينه حضور سيد ابراهيم رييسي در انتخابات است. اما اصولگرايان پيش‌تر اعلام كرده بودند با 5 كانديدا وارد انتخابات مي‌شوند. آنها امروز به جز رييسي 4 نفر ديگر را انتخاب مي‌كنند تا در كنار او وارد كارزار انتخابات شوند اما هدف آن 4 گزينه ديگر رسيدن به پاستور نيست. آنها تلاش خواهند كرد تا سبد آراي رييسي را تقويت كرده و در آخرين ساعت‌هاي تبليغات انتخاباتي همگي به نفع رييسي كنار بروند.  اما مسير پيش روي‌شان به همين راحتي نيست. تاكنون سعيد جليلي از پذيرفتن ساز و كار جمنا سر‌باز زده و مشخص نيست حتي در صورت ورود رييسي به انتخابات او كناره‌گيري كرده يا به عنوان يار كمكي وي حاضر شود.  پس از جليلي مصطفي ميرسليم، كانديداي حزب موتلفه قرار دارد. موتلفه‌اي‌ها نيز پيش‌تر اعلام كرده بودند تا پايان مناظره‌هاي انتخاباتي در صحنه خواهند بود و با توجه به اينكه ميرسليم در ميان كانديداهاي جمنا حضور ندارد به نظر مي‌رسد دومين كانديدايي كه علم خروج از ائتلاف را بلند خواهد كرد ميرسليم است.
انتخابات بدون رييسي
اگر برخلاف پيش‌بيني‌ها و احتمالاتي كه هر لحظه وقوع آن امكان‌پذيرتر مي‌نمايد ابراهيم رييسي وارد انتخابات نشود اميدهاي اصولگرايان براي اجماع نهايي حول يك كانديدا به كلي از بين مي‌رود. قاليباف نيز كه ديروز  اعلام كرد درخواستي براي نامزدي نداشته در اين صورت ممكن است با تغيير شرايط تصميم به حضور در انتخابات بگيرد. اجماع‌سازي ميان قاليباف و جليلي و ميرسليم نيز همانقدر براي اصولگرايان سخت و نشدني است كه در انتخابات 92 بين او، حداد عادل و ولايتي رخ داد.
نقش پايداري در معادلات اصولگرايان
جبهه پايداري تاكنون از هيچ كانديدايي به‌طور رسمي حمايت نكرده است. اما برخي اصولگرايان به نقل از آيت‌الله مصباح گفته‌اند كه اين‌بار پدر معنوي پايداري‌ها قصد حمايت از رييسي را دارد و قيد حمايت از جليلي را زده است. سعيد جليلي كه پيش از انتخابات سال 92 با آيت‌الله مصباح ديدار مي‌كرد نيز تاكنون به ديدار وي نرفته و شواهد نشان مي‌دهد بدون مذاكره و مشورت با وي كانديداي انتخابات خواهد شد. اگر اصولگرايان بتوانند جبهه پايداري را نيز در حمايت از رييسي همراه خود كنند يكي ديگر از موانع وحدت را از پيش پاي خود برداشته‌اند اما سياست‌ورزي پايداري‌ها نشان داده آنها حتي در وقت‌هاي اضافي هم ممكن است به يكباره زير ميز وحدت بزنند و راه خود را بروند.
بقايي؛ تداوم راه احمدي‌نژاد
رفتار و صحبت‌هاي احمدي‌نژاد در كنفرانس خبري ديروز نشان داد او و همراهانش هرگز با اصولگرايان مذاكره‌اي نخواهند داشت و در صورت تاييد صلاحيت حميد بقايي آنها مستقل از تصميمات اصولگرايان راه خود را خواهند رفت. همين مساله البته باعث مي‌شود بخشي از سبد راي اصولگرايان به نفع بقايي از دست‌شان خارج شود. البته اصولگرايان اميدوار هستند تا با ردصلاحيت بقايي در انتخابات حاميان احمدي‌نژاد نماينده‌اي نداشته باشند و بتوانند از رهگذر خروج تيم احمدي‌نژاد، آراي خود را تقويت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون