• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3778 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۰ فروردين

امضاي تفاهمنامه همكاري بين ايران و اسلواكي در حوزه فرهنگي

گروه فرهنگ و هنر

 نشست امضاي تفاهمنامه بين مارك مدريك، وزير فرهنگ اسلواكي با سيدرضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي روز گذشته در ساختمان وزارت ارشاد برگزار شد؛ تفاهمنامه‌اي كه بر اساس آن همكاري‌هاي فرهنگي ميان ايران و اسلواكي در سال جاري كليد خورد و فعلا قرار است روابط فرهنگي دو كشور در ادامه در حوزه سينما به صورت جدي‌تري دنبال شود.
 اينها موضوعاتي بودند كه وزير ارشاد در نشستي بعد از امضاي اين تفاهمنامه به آن اشاره كرد: «در دور نخست مذاكرات ما و طرف اسلواكي توافق مشترك فرهنگي حاصل شد. معاون فرهنگي، معاون سينمايي، معاون هنري، معاون بين‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در حوزه‌هاي مختلف مذاكرات ديگري را نيز دنبال كردند و قرار شد در آغاز حركت يك برنامه عملياتي براي سال 96 و 97 تدوين كنيم. توافقات كلي ما در حوزه برگزاري هفته‌هاي فرهنگي، حضور فعال دو كشور در نمايشگاه‌هاي كتاب يكديگر، همكاري در حوزه سينما، هنر، ديپلماسي فرهنگي و... بود.» به گفته وزير ارشاد، كشور اسلواكي داراي ظرفيت‌هاي خوبي براي همكاري مشترك است و اسلواكي بعد از برجام، نخستين كشوري است كه با ايران تفاهمنامه امضا مي‌كند. سيدرضا صالحي اميري درباره افزايش روابط فرهنگي در حوزه سينما هم به حضور محمدمهدي حيدريان، رييس سازمان سينمايي و حجت‌الله ايوبي، مشاور عالي وزير ارشاد در زمان امضاي اين تفاهمنامه اشاره كرد و درباره جايگاه سينماي ايران در منطقه گفت: «ما در حوزه سينمايي قطعا در منطقه در تراز اول هستيم و در دنيا، جايگاه قابل توجهي داريم. سينماي ايران در حوزه كشورهاي اسلامي و عربي پيام‌ها و امكانات خوبي دارد. در حوزه بين‌المللي هم مي‌تواند حاوي نكات درخشاني باشد. سينماي ايران بعد از انقلاب از مرزهاي كشور ما عبور كرد و ما ظرفيت‌هاي آن را براي وزير اسلواكي تبيين و تصريح كرديم. پيشنهاد ما حضور كشور اسلواكي در جشنواره فيلم فجر و همكاري مشترك براي تبادل آموزش، شناخت، ترجمه و دوبله فيلم‌هاي ايراني است. »
بخش بعدي صحبت‌هاي وزير ارشاد به جايگاه ايران در حوزه هنرهاي معاصر اختصاص داشت: «ايران در اين حوزه يكي از مناطق مهم جهان و رتبه حوزه هنرهاي معاصر ما، در جهان نهم است كه اين آثار، ارزش اقتصادي زيادي حدود سه ميليارد دلار دارد. ما در سطح كشور، آثار ارزشمند داخلي و خارجي بسياري داريم و مقامات آلماني، فرانسوي و ايتاليايي علاقه‌مند به نمايش اين آثار در كشورهاي‌شان هستند. ما با افتخار اعلام مي‌كنيم كه در حوزه هنرهاي معاصر، يكي از سرآمدهاي منطقه و جهان هستيم. »
بهمن ماه سال گذشته بود كه سيدرضا صالحي اميري از اختصاص 35 ميليارد توماني در سال 96 براي توليد فيلم‌هاي فاخر در كشور خبر داده بود. به گفته او اين اعتبار براي توليد فيلم‌هايي با اولويت‌هايي همچون سبك زندگي، خانواده، اخلاق، اقتصاد مقاومتي و دفاع مقدس هزينه مي‌شود. همين موضوع بهانه‌اي بود تا وزير ارشاد بار ديگر به برنامه اين وزارتخانه براي در نظر گرفتن بودجه براي توليد فيلم فاخر در طول سال جاري اشاره كند: «ما در سال ۹۶ برنامه ويژه‌اي براي كمك به اصحاب سينما در راستاي توليد فيلم فاخر خواهيم داشت. توجه سازمان سينمايي به فيلم فاخر است، اما ما رسالت خود را طوري تعيين كرديم كه از همه حوزه‌هايي كه مي‌توانند فعاليت كنند، حمايت كنيم. » نزديكي به برگزاري سي‌امين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران بهانه ديگري بود تا بخش ديگري از صحبت‌هاي وزير ارشاد به اين موضوع اختصاص داشته باشد: «كتاب، ريشه هويت اين سرزمين است و ما بيشترين منابع خطي را در دنيا داريم. قريب به دو ميليون جلد اثر خطي اسلامي و ايراني داريم كه ۵۰۰ هزار جلد در كشور ما و بقيه در آسياي ميانه و قفقاز هستند و ما به هر كتابخانه‌اي خارج از ايران سرزديم، يك اثر خطي ايران را در آنجا ديديم. برگزاري سراسري نمايشگاه كتاب نيز دليل بر اهميت اين قضيه است. ما در طول سال، بيش از ۸۰ هزار جلد كتاب منتشر مي‌كنيم. جمهوري اسلامي ايران سرمايه‌گذاري در اين زمينه كرده است و وجود بيش از ۳۲۰۰ كتابخانه عمومي در سراسر كشور به‌جز نهادها و كتابخانه‌هاي ديگر است كه بيانگر توجه ما به حوزه كتاب است. همچنين برنامه‌هاي جامعي براي توسعه كتاب و كتاب‌خواني كشور داريم. به همين دليل، اوايل ارديبهشت‌ماه نمايشگاه كتاب را كه يكي از ظرفيت‌هاي ما در دنياست خواهيم داشت.»
مارك مدريك، وزير فرهنگ كشور اسلواكي هم در بخش ديگري از اين نشست از توسعه روابط سياسي و فرهنگي دو كشور ايران و اسلواكي خبر داد و با اشاره به فاصله جغرافيايي زياد بين دو كشور ايران و اسلواكي از فرهنگ به عنوان يك عامل مهم براي كم كردن اين فاصله نام برد. مدريك با اشاره به اينكه تفاهمنامه‌اي كه امضا شد، زمينه مهمي براي گسترش روابط دو كشور ايجاد مي‌كند، توضيح داد: «در جلسه امروز، پيشنهادهاي بسيار و مهمي براي همكاري آينده از سوي ايران دريافت كردم. در كشور اسلواكي چند حوزه فرهنگي وجود دارد كه ايران در اين زمينه‌ها معروف شده و يكي از آنها سينما است، اما ما علاقه‌منديم در زمينه‌هاي ديگر به ويژه هنرهاي معاصر هم با فرهنگ ايران آشنا شويم. به همين دليل، خيلي خوشحال مي‌شوم هفته فرهنگي ايران در اسلواكي و هفته فرهنگي كشور ما در تهران برگزار شود. »
وزير فرهنگ اسلواكي درباره برنامه‌هايي كه در حوزه فرهنگ با ايران دارد، هم گفت: «بايد بدانيم تفاهمنامه‌ها يك چارچوب كلي براي همكاري مشترك مهيا مي‌كند. بستگي دارد ما چه بودجه‌اي مي‌توانيم براي اين همكاري اختصاص دهيم و موسسه‌هاي فرهنگي چه پروژه‌هايي را پيشنهاد مي‌كنند. ما در كشور اسلواكي دوبار جشنواره فيلم ايران را برگزار كرديم و آخرين‌بار اين جشنواره را در ژانويه امسال برگزار كرديم و در آينده نزديك، علاقه داريم فيلم‌هاي اسلواكي را در ايران ارايه كنيم. در پايتخت اسلواكي جشنواره تصويرگري كتاب كودك را داريم كه در همه جهان معروف است و در حال حاضر نزديك به ۵۰ سال است كه تصويرگران ايراني در آن مشاركت مي‌كنند. براي مثال، در سال ۲۰۰۵ عليرضا گلدوزيان جايزه اصلي اين جايزه را گرفت. » مدريك از علاقه اسلواكي براي مشاركت در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران هم صحبت كرد و توضيح داد: «علاقه‌منديم در آينده در جشنواره كتاب تهران مشاركت كنيم و دوست داريم تصويرگري كتاب‌هاي كودك را در اين نمايشگاه ارايه دهيم، زيرا جشنواره تصويرگري در كشور ما تاريخ طولاني دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون