• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3781 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۴ فروردين

پنج دليلي كه امريكايي‌ها براي متهم كردن بشار اسد مطرح مي‌كنند

اخيرا مقامات اطلاعاتي امريكا در يك كنفرانس خبري در كاخ سفيد بيان كرده‌اند كه اسناد و مدارك اساسي در اختيار دارند كه نشان مي‌دهد دولت اسد اقدام به حمله شيميايي به خان شيخون در ادلب سوريه كرده است كه متعاقب آن حملات موشكي امريكا به خاك سوريه رخ داد. نگاهي به مدارك و اطلاعات ارايه شده از سوي اين مقامات اطلاعاتي جالب توجه و بيانگر موضوعات جدي و اساسي است. به گزارش «تابناك» روز گذشته مقامات اطلاعاتي و امنيتي امريكا ادعا كردند كه بر اساس اسناد خارج شده از طبقه‌بندي سري، گزارش NGO‌ها، نمونه‌گيري‌هاي به دست آمده از قربانيان خان شيخون و گزارش رسانه‌هاي اجتماعي بيان كرده‌اند كه هم دولت بشار اسد و هم دولت روسيه در مورد اتفاقات خان شيخون «دروغ‌پردازي» مي‌كنند. نكته مهم قبل از هر چيز اين است كه مكان و زمان اين كنفرانس خبري نشان مي‌دهد كه ايالات متحده احتمالا درصدد است تا حملات بيشتري را به خاك سوريه صورت دهد و در اين راستا مي‌خواهد سازمان ملل متحد را نيز با خود همراه سازد. يكي از اين مقامات گفته است: اينكه ما با يك صدا و دقيقا همانند نگاه سازمان ملل به اين موضوع نظر مي‌كنيم، اهميت بسياري دارد. ما مي‌خواهيم پيامي را صادر كنيم كه بر اساس آن استفاده از سلاح‌هاي شيميايي غير قابل قبول است. يك ساعت بعد از اين كنفرانس خبري، شان اسپايسر سخنگوي كاخ سفيد بشار اسد را با آدولف هيتلر مقايسه كرد. اما دلايلي كه مقامات اطلاعاتي و امنيتي امريكا بر اساس آن دولت بشار اسد را محكوم مي‌كنند به اين شرح است:
1-‌ هواپيمايي كه بمب‌ها با آن حمل شده. بنا به گفته اين مقامات، حمله به ادلب با هواپيماي
 Su-22  از نوع بال ثابت صورت گرفته كه از پايگاه شعيرات به پرواز در آمده است. اين جنگنده كه ساخت كشور روسيه است از سوي دولت بشار اسد براي حمله به معارضان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
2-‌ مقامات و افرادي كه پيش از حمله در پايگاه هوايي شعيرات بوده‌اند. بر اساس ادعاهاي مقامات امريكايي اشخاص و مقاماتي كه ارتباطاتي با تاريخچه برنامه سلاح‌هاي شيميايي سوريه داشته‌اند، در اواخر ماه مارس در اين پايگاه هوايي بوده‌اند و فضا را براي يك حمله به شمال سوريه آماده مي‌كردند. همچنين در روز حمله به خان‌شيخون اين افراد در پايگاه الشعيرات حضور داشته‌اند.
3- علايم و نشانه‌هاي قربانيان. به گفته مقامات اطلاعاتي امريكا و گزارش‌هاي سازمان بهداشت جهاني و «رسانه‌هاي اجتماعي»، قربانيان خان‌شيخون دچار انقباض شديد عضلاني و كف و جوش در دهان شده‌اند كه از علايم حملات شيميايي از نوع گاز سارين است. همچنين برخي از اين قربانيان علايم حمله با گاز شيميايي از نوع عامل عصبي داشته‌اند.
4-‌ سلاح‌هاي شيميايي كه در دست داعش است. به گفته مقامات اطلاعاتي امريكا هيچ گروه و دسته‌اي از تروريست‌ها در منطقه شناسايي نشده‌اند كه پيش از اين از گاز سارين استفاده كرده يا آن را در اختيار داشته باشند. اما يكي از اين مقامات بيان كرده: مي‌دانيم كه دولت سوريه به سلاح‌هاي شيميايي از اين نوع دسترسي دارد، در حالي كه داعش گاز خردل در اختيار دارد.
5-‌ چالش‌هاي بشار اسد در عمليات‌هاي نظامي در اين منطقه. يكي از اين مقامات بيان كرده است كه حمله شيميايي مورد ادعا محاسبه عملياتي توسط اسد و در حالي بوده است كه نيروهاي حامي وي از حلب به سمت شرق در سوريه حركت مي‌كنند. به گفته وي اسد به اين نتيجه رسيده بوده كه حمله شيميايي براي تضعيف قواي دفاعي معارضان لازم است و در نتيجه اين حمله را به مناطق غير نظامي صورت داده كه احتمال مي‌داده مكان تجمع و اسكان نيروهاي داعش باشد. آنچه مشخص است اينكه امريكايي‌ها هيچ دليل محكمه پسندي براي مدعاي خود و توجيه تجاوز به خاك سوريه در اختيار ندارند و در خوشبينانه‌ترين حالت، اين گزارش نشان مي‌دهد كه تمامي آنچه امريكايي‌ها در دست دارند، تعدادي حدس و گمان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون