• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3785 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۹ فروردين

خبر كوتاه

احتمال سر ريز شدن سدهاي تهران

بارندگي‌هاي اخير موجب شده كه ۴۲ درصد حجم سدهاي تهران پر شود كه در مقايسه با سال گذشته تغيير محسوسي نداشته است اما پيش‌بيني مي‌شود كه در ماه‌هاي آينده حتي شاهد سرريز شدن سدهاي تهران باشيم. اكنون ۲۹۴ ميليون مترمكعب آب پشت سد طالقان، ۱۴۱ ميليون مترمكعب آب پشت سد اميركبير، ۱۸۳ ميليون مترمكعب پشت سد ماملو، ۲۴ ميليون مترمكعب پشت سد لار و ۵۸ ميليون مترمكعب آب پشت سد لتيان جمع‌آوري شده است. پيش‌بيني‌ها حاكي از اين است كه تا پايان خرداد ۱۰۰ درصد مخازن سدها پر شود و پس از آن شاهد سرريز شدن سدها (به‌جز سد لار كه با مشكل فرار آب مواجه است) باشيم. سال گذشته در همين زمان حجم ذخيره آب پشت سدهاي تهران ۷۰۲ ميليون مترمكعب بود، اما امسال از نظر ذخيره برف در وضعيت بهتري به سر مي‌بريم كه ناشي از برودت هواي آغاز سال است. همين مساله نيز موجب شده كه مسوولان آبي به مردم در استفاده از طبيعت و اتراق كردن در اطراف رودخانه‌ها در روزهاي آينده به دليل احتمال افزايش روان آب‌ها و سيلاب هشدار بدهند كه اين مساله در رودخانه‌هاي كن، دارآباد، فرحزاد و رودخانه‌هاي شهرستان فيروزكوه بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.

درصدي از ماليات‌ها صرف افزايش مزد كارگران شود

 علي اصلاني مقام مسوول كارگري از دولت خواست تا از محل ۹ درصد ماليات بر ارزش افزوده درصدي را براي كمك به افزايش حقوق و دستمزد كارگران و بيمه سلامت آنها اختصاص بدهد. در حال حاضر سهم دستمزد در قيمت تمام شده بيش از ۱۳ درصد نيست، بنابراين ۸۷ درصد مشكلات و هزينه كارفرمايان در جاي ديگري است كه به دستمزد كارگران ارتباطي ندارد و بايد از محل ديگري تامين شود. وي با بيان اينكه رقم دستمزد كارگران در شوراي عالي كار هيچگاه رضايت خاطر كارگران را فراهم نكرده‌ است، اظهار كرد: دستمزد ناكافي و ناچيز كارگران هزينه‌هاي سنگين زندگي آنها را پوشش نمي‌دهد و در چنين شرايطي نمي‌توان انتظار بهبود كيفيت توليد و ارتقاي بهره‌وري كارخانه‌ها و كارگاه‌ها را داشت. به اعتقاد اصلاني، دولت بايد از محل درآمدهاي نفتي و ماليات بر ارزش افزوده رقمي را براي كمك به خانوارهاي كارگري در قالب اختصاص سبد كالا و افزايش دستمزدها اختصاص بدهد. رييس كانون شوراي اسلامي كار البرز افزود: طبق اصل ۲۹، ۳۰ و ۳۱ قانون اساسي دولت وظيفه دارد براي همه آحاد جامعه خدمات بهداشتي، درماني و آموزشي رايگان ارايه و مسكن مناسب و ارزان تهيه كند، ولي متاسفانه خود را كنار مي‌كشد و كارفرمايان هم اين مساله را وظيفه خود نمي‌دانند. او به دولت پيشنهاد كرد كه از ۹ درصد ماليات ارزش افزوده‌اي كه از ۴۰ ميليون خانوار كارگري مي‌گيرد، يك درصد را بابت بيمه سلامت به وزارت بهداشت بدهد تا كارگران اين هزينه را نپردازند.

توافق اوليه با بورس تهران براي راه‌اندازي صندوق پروژه‌هاي ريلي

معاون برنامه‌ريزي و اقتصاد حمل و نقل شركت راه‌آهن در بازديد از دهمين نمايشگاه بانك، بيمه و بورس از توافقات كلي اين نهاد با بورس در رابطه با راه‌اندازي صندوق پروژه‌هاي ريلي خبر داد و گفت: اين توافقات به سمت عملياتي شدن در حال پيشروي است. نورالله بيرانوند در دهمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانك و بيمه، يكي از محورهاي توسعه‌اي كشور را راه‌آهن عنوان كرد و گفت: حمل و نقل ريلي از اولويت‌هاي وزارت راه است. اين مجموعه براي تحقق رشد و پيشرفت خود نيازمند منابع مالي است و درنظر دارد بخشي از آن را از طريق بازارسرمايه تامين كند. از طرفي بورس، داراي سازوكارهاي خاص و ابزارهاي متنوع مالي جديدي است كه مي‌تواند زمينه‌ساز تحقق اين مهم باشد. وي افزود: راه آهن جمهوري اسلامي ايران، تعاملاتي را با بازار سرمايه آغاز و بحث‌هاي كارشناسي در اين رابطه انجام داده است. البته در سال گذشته هم اين نهاد به صورت محدود از امكانات بازارسرمايه استفاده ‌كرده است. اما واقعيت اين است كه اكنون به دنبال استفاده بيشتر از ظرفيت‌هاي جديد و ابزارهاي متنوع مالي در اين رابطه است. بيرانوند از توافقات كلي اين نهاد با بورس در رابطه با اين ابزارها خبر داد و گفت: اين طرح در حال حاضر به سمت عملياتي شدن حركت مي‌كند. به طور مثال، «صندوق پروژه» به عنوان يكي از اين ابزارها كه براي پروژه‌هاي بزرگ و زيربنايي قابل استفاده است، مورد نظر اين مجموعه قرار گرفته است؛ به اين معني كه يكي از شركت‌هاي خصوصي كه مجري پروژه است، صندوقي را با همكاري بورس تشكيل و از اين طريق به مشاركت در تضمين سود پروژه مورد طرح كمك مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون