• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3787 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۱ فروردين

ادامه واكنش‌ها و خبرها در مورد بازداشت ادمين‌هاي كانال‌هاي تلگرامي

اژه‌اي: كانال‌هاي تلگرامي متخلف پس از بازداشت مديران‌شان فعاليت داشتند

گروه سياسي

از جمع هشت نفره مديران بازداشت شده‌ كانال‌هاي تلگرامي، شش نفر همچنان در بازداشت بسر مي‌برند. موضوعي كه از همان روز نخست انتشارش، انتقادات بسياري را برانگيخت و واكنش رييس‌جمهور و دستور پيگيري او را هم به همراه داشت، همچنان يكي از مباحث مهم اين روزهاي كشور است، تا معاون اول دستگاه قضا هر بار جزييات جديدي از اين ماجرا را مطرح كند. اما با اين حال، معاون اول دستگاه قضا كه پيش از اين، اتهامات متهمان را امنيتي و نسبت به برخي از آنان هم انتشار مطالب مستهجن و خلاف عفت عمومي عنوان كرده بود، ديروز جزييات ديگري از اين پرونده را مطرح كرد كه نشان مي‌دهد كانال‌هاي تلگرامي كه مديران آن بازداشت شده‌اند، توسط صاحبان اصلي خود دوباره فعال مي‌شوند. محسني اژه‌اي با طرح اين سوال كه «شما فكر مي‌كنيد انجام برخي كارها در فضاي مجازي فردي است؟» گفت: «خير، بسياري از اينها وابسته به سرويس‌هاي بيگانه هستند و حتي شايد خودشان هم اين موضوع را ندانند. در همين موضوع كانال‌هاي تلگرامي 6 نفر در بازداشت هستند؛ اما ظرف چند ساعت پس از بازداشت دوباره كانال‌ها فعال شدند، اين نشان مي‌دهد كه صاحبان اصلي اين كانال‌ها فعاليت‌ها را هدايت مي‌كنند.»  به گزارش ميزان، محسني اژه‌اي، معاون اول قوه قضاييه در همايش پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي كه با حضور معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه و روساي دادگستري‌ها و دادستان‌هاي سراسر كشور برگزار شد، به مسائل مربوط به آسيب‌هاي اجتماعي اشاره و خاطرنشان كرد: با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري همگي احساس مسووليت كردند و در زمينه آسيب‌هاي اجتماعي وارد عمل شدند و معاونت پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه نيز در اين زمينه با جديت ورود كردند و ما از ايشان تشكر مي‌كنيم و ان‌شاءالله همه شما با آقاي الفت همكاري لازم را داشته باشيد و خداروشكر همه در حال برنامه‌ريزي و تدبير براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي هستند و اين جاي خوشحالي دارد. معاون اول قوه قضاييه اضافه كرد: آسيب‌هاي اجتماعي ممكن است سبب فاصله گرفتن جوانان از ارزش‌هاي اسلامي يا بي‌اعتمادي مردم به نظام شود، بنابراين ما از چه منظري مي‌خواهيم با آثار مخرب اين آسيب‌ها برخورد كنيم. ما در اين زمينه وظيفه ديني داريم و به ميزان اهميت آن در جهت پيشگيري از اين موارد بايد تلاش كنيم.
آسيب‌هاي اجتماعي در شأن نظام نيست
وي بيان كرد: امروز بايد از اين ديد به مساله آسيب‌هاي اجتماعي نگاه كنيم كه اين آسيب‌ها در شأن نظام جمهوري اسلامي نيست و مردم نيز از ما انتظار دارند و كساني كه در جلسات و محضر مقام معظم رهبري بودند مي‌دانند كه ايشان با وجود مشغله‌هاي زياد هر چند ماه جلسه تشكيل دادند و از مسوولان عالي نظام دعوت كرده و رهنمود دادند و از مسوولان پيگيري‌هاي لازم را مي‌كنند، بنابراين اين امر اهميت پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي را مي‌رساند. معاون اول دستگاه قضا يكي از مسائل مهم در اقتصاد مقاومتي را اشتغال دانست و افزود: اگر از بيكاري جلوگيري شود، از بسياري آسيب‌ها جلوگيري خواهد شد. البته ما نمي‌گوييم هركس بيكار بود، معتاد است؛ اما رابطه‌اي بين بيكاري و جرايم مواد مخدر و خرده‌فروشان مواد مخدر وجود دارد. از طرفي بين بيكاري و طلاق و فراهم شدن بستر براي شياطين و دشمنان نيز رابطه‌اي وجود دارد و بسياري از جرايم خرد و كلان ناشي از بيكاري است. محسني اژه‌اي با بيان اينكه ما نبايد و نمي‌توانيم جايگزين دستگاه‌هاي اجرايي شويم، گفت: امروز يكي از گله‌مندي‌هايي كه از قوه قضاييه ايجاد شده اين است كه هر كاري كه زمين مانده قوه قضاييه بايد انجام دهد، اين در حالي است كه منشأ و رفع بيكاري در مرحله اول و آخر برعهده قوه قضاييه نيست؛ اما ما مي‌توانيم با توجه به اهميت اين آسيب و شعار سال و اهتمام مقام معظم رهبري در اين زمينه تلاش كنيم. محسني اژه‌اي خاطرنشان كرد: دستگاه قضا در اين عرصه همكاري لازم را دارد و با مجموعه اختياراتي كه دارد مي‌تواند در جهت تحقق شعار سال و جلوگيري از بيكاري اقدام كند. وي در پايان با تاكيد بر اينكه در مقابل هر مجرم و مفسد بايستيد و انفعال به خرج ندهيد، گفت: يكي از سياست‌هاي ما اين است كه از فعالان اقتصادي كه فعاليت سالم دارند، حمايت مي‌كنيم و شما بسياري از پرونده‌ها كه حقوقي نيست را بررسي كنيد. اژه‌اي تاكيد كرد: ‌لازم است هم در شيوه برخورد با برخي پرونده‌ها و هم اطلاع‌رساني از روند آن پرونده توجهات بيشتري صورت گيرد.

پزشكيان:  درست نيست كه هشداري ندهيم و ناگهان ۱۲ كانال را ببنديم

اما موضوع بازداشت مديران كانال‌هاي تلگرامي، از جنبه‌اي ديگر از سوي نائب رييس مجلس شوراي اسلامي مورد توجه قرار گرفت. مسعود پزشكيان كه ديروز رياست مجلس را برعهده داشت، اقدامات پيشگيرانه را براي جلوگيري از اين بازداشت‌ها توصيه كرد. مسعود پزشكيان با اشاره به بازداشت ۱۲ نفر از ادمين‌هاي كانال‌هاي تلگرامي اصلاح‌طلب و حامي دولت و فضاي امنيتي كشور در آستانه انتخابات گفت: بازداشت اينچنيني افراد كار درستي نيست، اگر سيستم ما هوشيار و آگاه است، بايد در قدم نخست به افراد اعلام كند كه راهي كه مي‌روند اشتباه است و به جاده خاكي رفته‌اند. او گفت: اين درست نيست كه صبر كنيم افراد گمراه شوند، بعد براي‌شان پرونده درست و يكباره ۱۲ ادمين كانال تلگرامي را بازداشت، يا سايت و رسانه را تعطيل كنيم. به گزارش ايسنا، نماينده اصلاح‌طلب مردم تبريز در مجلس دهم همچنين تصريح كرد: اين درست نيست كه هشداري ندهيم و ناگهان، ۱۲ كانال را ببنديم و اجازه ندهيم كسي اين افراد را ببيند و تكليف‌شان را هم روشن نكنيم كه چرا و چگونه بايد محاكمه شوند. پزشكيان اما تنها به اين توصيه اكتفا نكرد. او از اقداماتي گفت كه قرار است در مجلس و در جهت تعيين تكليف اين موضوع برگزار شود. عضو هيات‌رييسه فراكسيون اميد در واكنش به اين سوال كه آيا باتوجه به اظهار نگراني رييس اين فراكسيون و ديگر اعضا احتمال اقدامي موثر در راستاي آزادي اين افراد وجود دارد، گفت: به هر حال در مجلس پيگير هستيم و قرار است جلسه‌اي برگزار كنيم كه مشخص شود، تكليف چيست. او در پاسخ به اين سوال كه آيا ممكن است پيش از انتخابات اين افراد آزاد شوند، اظهار كرد: ما ادعاي حق و عدالت و آزادي داريم و اين مسائل را نمي‌توان صرفا در تئوري پيگيري كرد؛ بلكه بايد در واقعيت حق و عدالت و آزادي محقق شود. پزشكيان در پايان با بيان اينكه بايد ببينيم مردم درباره عملكرد ما چه مي‌گويند، تصريح كرد: متاسفانه مردم در حال حاضر نگاه خوبي نسبت به وضعيتي كه ما مسوولان در كشور ايجاد كرديم، ندارند و اين عدم وجود نگاه خوب مردم به عملكرد مسوولان، به نفع ما نيست، بلكه به ضررمان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون