• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3788 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲ ارديبهشت

«جان دردن» از كي‌روش و تيم‌ملي فوتبال ايران نوشت

زوجي‌كه پيش هم برمي‌گردند

دو برد متوالي مقابل قطر و چين تيم ملي را به يك‌قدمي جام جهاني ۲۰۱۸ رسانده است. اين مي‌تواند مقتدرانه‌ترين صعود تيم ملي به جام جهاني باشد، بدون اينكه مجبور باشيم اضطراب جانكاه روز آخر را تحمل كنيم. عملكرد كم‌نقص تيم‌ كي‌روش از نگاه مفسران هم پنهان نمانده و جان دردن، يكي از مشهورترين فوتبال‌نويس‌هاي آسيا در گزارشي عملكرد خيره‌كننده تيم ملي را بررسي كرده است. از زماني كه آرسنال با مربيگري جرج گراهام به بردهاي يك بر صفر شهرت داشت، كمتر تيمي مثل تيم فعلي ايران توانسته از برتري يك گله‌اش به اين راحتي دفاع كند.
اين مي‌توانست شعار دلنشيني باشد، اگر صد هزار تماشاگر بازي ايران و چين در ورزشگاه آزادي آن را يكصدا فرياد مي‌زدند. برد با اين نتيجه مقابل چين و مارچلو ليپي ايران را در فاصله سه بازي تا پايان راه با اختلاف چهار امتياز در صدر جدول گروه A مقدماتي جام جهاني در آسيا نگه داشت. تنها يك برد مقابل ازبكستان در روز ۲۲ خرداد براي صعود به جام جهاني كافي خواهد بود. چطور ممكن است با زدن ۶ گل در ۷ بازي بتوانيد مقتدرانه در صدر گروه‌ مقدماتي جام جهاني باشيد و به عنوان نخستين تيم آسيا در فاصله دو بازي تا پايان مسابقات صعود كنيد؟
درباره تيم ملي ايران صحبت مي‌كنيم. اين تيم در ۶۳۰ دقيقه بازي‌اش در مرحله مقدماتي جام جهاني هنوز گلي نخورده. اگر مسابقات مرحله قبل را هم در نظر بگيريم اين آمار به ۹۲۸ دقيقه مي‌رسد. اين تيم موفق شده چهار بازي‌اش را با نتيجه يك بر صفر ببرد. با اين حال اين تيم نمونه آسيايي آرسنال دهه ۸۰ و اوايل دهه ۹۰ نيست كه با دفاع بسته و پيروزي‌هاي حداقلي توانسته بود در فوتبال انگليس به موفقيت برسد. تيم ملي ايران مي‌توانست بازي‌هايش را با اختلاف بيشتري ببرد و اگر قرار باشد آنها را بابت يك چيز مقصر بدانيم، همين از دست دادن فرصت‌هاست. اين در حالي است كه اين تيم تعدادي از بهترين مهاجمان آسيا را در اختيار دارد. البته تفاوت ايران با بقيه شايد اين باشد كه وقتي گل‌هاي بعدي زده نمي‌شود، خبري از اضطراب نيست.
اين تنها يكي از دلايلي است كه ايران در چهار سال گذشته در صدر فهرست تيم‌هاي آسيايي در رده‌بندي فيفا بوده است. ايران در يك كلام بهترين تيم آسياست. نه استراليا، نه كره جنوبي، نه ژاپن؛ بهترين تيم آسيا ايران است. دليل ديگر اين برتري كارلوس كي‌روش است. اين مربي از سال ۲۰۱۱ هدايت اين تيم را به عهده دارد. او در اين مسير چند بار استعفا داده و اختلافاتي با فدراسيون فوتبال ايران پيدا كرده، ولي اين زوج هميشه پيش هم برمي‌گردند.
آنها به يكديگر نياز دارند. فدراسيون فوتبال ايران مي‌داند كه در آستانه نخستين صعود متوالي به جام جهاني است و بخش بزرگي از اين موفقيت به خاطر همين مربي بوده. براي مديران فوتبال ايران كار كردن با اين مربي آسان نيست و او در اين مجموعه مخالفاني هم داشته، ولي وقتي عملكرد او اينقدر حرفه‌اي است و چنين نتايج باثباتي مي‌گيرد، آنها حاضرند بارها و بارها با او دست دوستي بدهند، در حالي كه همزمان برنامه پروازهاي روسيه را بررسي مي‌كنند.
سرمربي سابق رئال مادريد بارها از كارفرمايانش در رسانه‌ها و به طور عمومي انتقاد كرده است. با اين حال اين مربي متولد موزامبيك عاشق اين كشور، هوادارانش و تيمي است كه ساخته. در شروع سال ۲۰۱۷ او اعلام كرد كه تيم ملي را ترك مي‌كند و فدراسيون را متهم كرد كه در جريان نزاع با برانكو ايوانكوويچ، سرمربي تيم پرطرفدار پرسپوليس به اندازه كافي از او حمايت نكرده است.
با اين حال او هرگز تيم ملي را كه در يك قدمي نخستين صعود متوالي به جام جهاني است، ترك نمي‌كرد. كي‌روش بعد از اين ماجرا به تهران برگشت و غيرممكن است فرصت نشستن روي نيمكت تيم ملي در روسيه و موفقيت در اين مسابقات را از دست بدهد. او به سختي كار كرده و تيمي ساخته كه سازماندهي فوق‌العاده‌اي دارد. بازيكنان مي‌دانند كه با اين مربي صعود به جام جهاني روسيه تضمين‌شده است و دستوراتش را مو به مو اجرا مي‌كنند. مهاجماني مثل سردار آزمون و رضا قوچان‌نژاد حسرت بسياري از تيم‌هاي آسيايي هستند. به اين جمع بايد عليرضا جهانبخش و مهدي طارمي را كه هنوز به اندازه كافي مورد توجه قرار نگرفته اضافه كنيد. طارمي شهرت و اعتبار ساير مهاجمان را ندارد و كي‌روش بابت انتخاب مهاجم پرسپوليس با انتقاداتي هم روبه‌رو شده. اين مهاجم ۲۴ ساله بدون توپ به‌شدت پرتلاش است و وقتي هم صاحب توپ شده تا اينجا توانسته ۷ گل در مقدماتي جام جهاني بزند.
ايران تيمي سختكوش و منظم است با مجموعه‌اي از بازيكنان مستعد و يك مربي جاه‌طلب. به همين خاطر است كه ايران بهترين تيم فعلي آسياست. ايران تيمي نيست كه فقط قرار است به جام جهاني برود، بلكه يكي از تيم‌هاي آسياست كه مي‌تواند در روسيه عملكرد خوبي داشته باشد.
تفاوت همين جاست. اگر استراليا، كره و ژاپن صعود كنند، هنوز چيزي ارايه نكرده‌اند كه بتوان گفت مي‌توانند به مرحله حذفي جام جهاني برسند. ايران مي‌تواند. موضوع فقط رسيدن به روسيه نيست (آنها قطعا صعود مي‌كنند) بلكه چگونه بودن در آنجاست. اگر ايران با بردهاي يك بر صفر به مرحله حذفي جام جهاني برسد، هيچكس به اين موضوع اعتراض نخواهد كرد. اين روزها تيم ملي ايران است كه معيارهاي فوتبال آسيا را تعيين مي‌كند و اين ساير تيم‌هاي قاره هستند كه بايد خودشان را به اين حد برسانند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون