• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3790 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ ارديبهشت

عددنوشت

افزايش جمعيت بيكار جوانان  ۱۵ تا ۲۹ سال

بررسي‌هاي آماري از داده‌هاي مركز آمار ايران به وضوح نشان مي‌دهد كه بيكاري جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در طول عمر دولت يازدهم بيش از ۲۱۵ هزار نفر افزايش يافته است در حالي كه ۱۱۵ هزار نفر نيز از بخش صنعت خارج شده‌اند. شاخص‌هاي نيروي كار به تفكيك جمعيت و سن بيكاري جوانان نشان مي‌دهد كه در طول سال‌هاي 92 تا 95 بيش از 213 هزار نفر در محدوده سني 15 تا 29 سال بيكار شده‌اند. اين در حالي است كه بيكاري جوانان 15 تا 24 سال به جمعيتي نزديك به 870 هزار نفر رسيده است. اين ميزان در ابتداي آغاز به كار دولت يازدهم در محدوده 800 هزار نفر بود كه از اين ميزان 550 هزار نفر از آنان را مردان و 258 هزار نفر از آنان را زنان تشكيل مي‌دهند. نكته جالب توجه در آمارهاي رسمي مركز آمار ايران اين است كه علاوه بر روند صعودي نرخ بيكاري در سال‌هاي 92 تا سال 95 كه مستندات آن نيز پيش از اين منتشر شد نشان مي‌دهد كه شاغلان در بخش صنعت كشور ريزش بيش از 113 نفري داشته‌اند .


سهم مواد نفتي در صادرات غيرنفتي

براساس آمار تجارت خارجي از 15 قلم عمده صادرات غيرنفتي 14 مورد آن مربوط به مواد خام نفتي و معدني با وزني بالغ بر 78 ميليون تن است كه سهم آن به
 60  درصد بالغ مي‌شود. توسعه صادرات غيرنفتي در تجارت خارجي مقابل واردات قرار دارد و در صورتي كه سهم آن از واردات بيشتر باشد، منجر به مثبت شدن تراز تجارت خارجي كشور خواهد شد. فوايد مثبت بودن تجارت خارجي به معناي فزوني توليد (صادرات) از واردات است. بدين‌ترتيب كه بتوان توليدي فراهم كرد كه علاوه بر ايجاد زنجيره ارزش، مزيت رقابتي داشته باشد. ايران به لحاظ جغرافيايي از مكنت و ثروت عظيم خدادادي (نفت، گاز، مواد معدني) بهره‌مند است، بنابراين ضرورت تبديل آن به محصول نهايي و ايجاد حلقه‌هاي ارزش، اهميتي انكار ناپذير دارد، تا بتوان در سطح مختلف توليد و اشتغال را فراهم كرد. چنين رويكردي در بخش‌ها و بندهاي مختلف سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به وضوح اهميت آن روشن است.


رشد ارزش ضمانتنامه‌هاي صنايع كوچك

در سال 95 ارزش ضمانتنامه‌هاي صادره و تمديدي براي صنايع كوچك به بيش از هزار و 800 ميليارد ريال رسيد كه در مقايسه باسال 94 رشد 66 درصدي را نشان مي‌دهد. در سال گذشته 352 ضمانتنامه صادر و تمديد شد كه به لحاظ تعداد نيز 25 درصد رشد داشته است. ارزش ضمانتنامه‌هاي صادر شده و تمديدي در سال 94 بيش از هزار و 100 ميليارد و به تعداد 281 عدد بوده است. در سال 95 به تعداد 73 ضمانتنامه كه 43 درصد كل ضمانتنامه‌ها را شامل مي‌شود براي طرح‌هاي ايجادي به ارزش 545 ميليارد ريال براي صنايع كوچك صادر شده است. بنا براين گزارش در سال گذشته 39 درصد كل ضمانتنامه‌ها به تعداد 69 عدد و به ارزش 504 ميليارد ريال براي سرمايه در گردش واحدهاي توليدي كوچك اختصاص يافت. همچنين 128 ميليارد ريال ضمانتنامه براي طرح‌هاي توسعه‌اي و 39 ميليارد ريال ضمانتنامه پيش پرداخت در سال گذشته براي صنايع كوچك صادر شده است.


رشد بخش كشاورزي درسال 1395

بخش كشاورزي با رشد بيش از پنج درصد، پس از صنعت نفت بيشترين سهم را در رشد مثبت اقتصادي ايران در سال 1395 داشت؛ امسال نيز بودجه مصوب و برنامه‌هاي ابلاغ شده نويدبخش دستيابي به آمارهاي بهتر در اين زمينه است. رشد بخش كشاورزي در زمينه توليد، فرآوري، تجارت خارجي، سامانه‌هاي آبياري و مدرنيزاسيون در سال 1395 به گونه‌اي بود كه بر پايه آخرين گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، جايگاه دوم را در رشد مثبت اقتصادي ايران پس از نفت به دست آورد. از سوي ديگر، گزارش‌هاي منتشر شده از ستاد اقتصاد مقاومتي نشان مي‌دهد توليدات بخش كشاورزي در سال 1395 نسبت به سال 1392، رشد 6/21 درصدي داشته است. اين رشد شامل 1/28 درصد محصولات باغي، 4/20 درصد محصولات زراعي،  1/14 درصد توليدات دام و طيور و 7/16 درصد توليدات آبزيان مي‌شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون