در مجمع عمومي عادي سالانه تصويب شد؛
تقسيم سود ۷ هزار ريالي براي هر سهم همراه اول
در هفتمين مجمع عمومي عادي سالانه همراه اول، سود تقسيمي براي هر سهم ۷هزار ريال اعلام شد. به گزارش اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سيار ايران، هفتمين مجمع عمومي عادي سالانه همراه اول صبح روز چهارشنبه ۶ ارديبهشت ماه با حضور حدود 76/94درصد سهامداران در سالن خليجفارس پژوهشگاه نيرو برگزار شد.
سود ۷۰۰۰ ريالي هر سهم همراه اول
براساس اين گزارش، در مجمع عمومي عادي سالانه همراه اول پس از سخنان رييس مجمع و مديرعامل و استماع گزارش حسابرس و نظرات سهامداران؛ در خصوص تعيين اعضاي حقوقي هياتمديره، سود تقسيمي، روزنامههاي كثيرالانتشار چاپ آگهي، پاداش و حق جلسه هياتمديره تصميمگيري شد. در جلسه مذكور با نظرخواهي از سهامداران حاضر و استماع سخنان تعدادي از اعضاي هيات رييسه، با توزيع ۹۸ درصد سود محقق شده موافقت و براي هر سهم، تقسيم ۷هزار ريال سود در نظر گرفته و مقرر شد سود سهامداران حقيقي از ۱۶ ارديبهشت لغايت ۱۰خردادماه واريز شود. همچنين در خصوص ميزان پاداش و حق جلسه هياتمديره و نيز انتخاب روزنامه براي چاپ آگهيهاي مجمع تصميمگيري شد. بر اين اساس مقرر شد پاداش و حق جلسه اعضاي حقوقي هياتمديره؛ شامل «مخابرات ايران»، «گسترش الكترونيك مبين»، «مهراقتصادمبين»، «مخابرات استان اصفهان» و «مخابرات استان تهران» همچون سه سال گذشته پرداخت شود و افزايشي نداشته باشد. در ادامه اين مراسم در جلسه فوقالعاده، دو عضو حقوقي هياتمديره به علت انحلال شركتهاي مخابرات استانهاي تهران و اصفهان و ادغام در شركت مخابرات ايران، تغيير و شركتهاي «مديريت سامان سازه غدير» و «كاراشاپ» به عنوان جايگزين معرفي شدند.
گزارش عملكرد هياتمديره
در اين مراسم، مهندس وحيد صدوقي مديرعامل شركت ارتباطات سيار ايران، گزارش جامعي از عملكرد سال ۱۳۹۵ شركت به مجمع سهامداران ارايه كرد. صدوقي ضمن تبريك عيد مبعث و يادآوري اينكه سال ۱۳۹۶ به سال «اقتصاد مقاومتي؛ توليد-اشتغال» نامگذاري شده است، اظهار داشت: اميد است كه در اين سال با حمايت همكاران همراه اولي و سهامداران، بتوانيم سهمي در تحقق اين شعار ايفا كنيم. در سال گذشته كه سال «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» بود با عملكرد چشمگير در زمينه توسعه شبكه، موفق به عمل به اين شعار شده و روسفيد شديم. وي افزود: خوشبختانه در سال مالي منتهي به ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۵، براساس گزارشات ارايه شده همراه اول براي چهارمين سال پياپي، موفق به كسب نظر مقبول حسابرس مستقل شده است و اين مساله با توجه به درآمد بيش از ۱۰هزار ميليارد توماني همراه اول در سال ۹۵ قابل توجه است.
جذب بيش از ۹ ميليون مشترك در سال ۹۵
مديرعامل همراه اول با تشريح دستاوردهاي توسعه بازار و سبد محصولات اين شركت در سال ۹۵ گفت: طي ۱۸ سال نخست فعاليت همراه اول، ۳۴ عنوان سرويس به مشتركين ارايه شده ولي طي ۵ سال پس از تدوين راهبرد همراه نوين يعني سالهاي ۹۱ تا ۹۵، ۱۱۵ عنوان سرويس جديد به مشتركين عرضه شده است. صدوقي با اشاره به جذب بيش از 3/9 ميليون مشترك جديد در سال ۹۵، جذب مشترك دايمي را بيش از ۷۸۶ هزار و جذب مشترك اعتباري را بيش از ۸ ميليون و پانصد هزار اعلام كرد. وي گفت: طي اجراي راهبرد ۵ ساله همراه اول حدود ۳۵ ميليون مشترك جذب شده و هماكنون اپراتور اول بيش از ۸۶ ميليون سيم كارت واگذار كرده است.
افزايش ۲ درصدي سهم بازار
مديرعامل همراه اول با بيان اينكه در پايان سال ۹۵، مشتركين ديتاي اين اپراتور از مرز 8/22 ميليون عبور كردهاند اعلام كرد: طي سال ۹۵ مشترك ۴G همراه اول حدود ۲۰ برابر رشد كرده است. وي افزود: در شرايط رقابتي امروز، همراه اول طي سال ۹۵ سهم بازار خود را يك درصد و با احتساب مشتركين ساير اپراتورها كه با رومينگ ملي از شبكه همراه اول استفاده ميكنند و مشتركين GSM روستايي، حدود ۳ درصد افزايش داده و به ۶۰ درصد رسيده است كه موفقيتي بزرگ است. همچنين ضريب نفوذ همراه اول در كشور به 3/84 درصد رسيده است.
رتبه اول در ترابرد
صدوقي با تشريح وضعيت اپراتور اول در طرح ترابردپذيري شمارههاي تلفن همراه كه از تيرماه سال گذشته آغاز شده است، بيان داشت: از دغدغههاي اصلي سهامداران در سال گذشته، طرح ترابردپذيري بود كه حتي مشاور خارجي به ما گفته بود معمولا بين يك تا ۱۰ درصد از مشتركين به سمت اپراتورهاي ديگر مهاجرت ميكنند. مشتركين خوشبختانه وفادار ماندند و اندك مشتركاني كه رفتند، پس از مدتي ۲۰ تا ۳۰ درصدشان به همراه اول برگشتند. از مهمترين موفقيتهاي همراه اول در سال گذشته و يك ماه اخير، مثبت شدن روند ترابرد به نفع همراه اول است. از ابتداي اجراي طرح تاكنون برآيند عملكرد همراه اول، جذب ۵۲۰۰ مشترك از اپراتورهاي رقيب بوده است؛ يعني فعلاً رتبه اول در ترابرد از آن همراه اول است و وضعيت عملكرد اپراتورهاي ديگر اينگونه است كه به ترتيب رايتل ۱۸۰۰ مشترك جديد جذب كرده و ايرانسل ۷ هزار مشترك خود را از دست داده است.
افزايش خدمات حضوري و غيرحضوري به مشتركين
مديرعامل اپراتور اول از افزايش خدمات غيرحضوري به مشتركين طي سال ۹۵ خبر داد و گفت: از طريق كانال IVR ماهانه به طور ميانگين ۲۰ ميليون و ۴۰۰ هزار، مركز تماس (۹۹۹۰) ماهانه به طور ميانگين ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار، سامانه همراه من با ۲ ميليون مشترك منحصر بفرد به طور ميانگين ماهانه ۹۰۰ هزار و مشتريان سازماني از طريق سرشماره۹۹۹۵ به طور ميانگين ماهانه ۷۰۰۰ خدمت به مشتركين ارايه ميشود. وي كانالهاي غيرحضوري نظير اينستاگرام (ماهانه ۷۰۰۰ پاسخگويي)، كال بك (ماهانه ۴۰۰۰)، ايميل (ماهانه۲۵۰۰)، فكس (ماهانه۵۰۰) و چت (ماهانه۴۰۰) را از كانالهاي جديد خدمترساني به مشتركين همراه اول عنوان كرد. صدوقي در ادامه با اشاره به اينكه ماهانه به صورت ميانگين ۳ ميليون خدمت به صورت حضوري به مشتركين ارايه ميشود، ميزان رضايت مشتركين از اين خدمات را بيش از ۸۴ درصد اعلام كرد. وي در خصوص رسيدگي به شكايات نيز گفت: ماهانه به طور ميانگين ۵۵ هزار تيكت ثبت ميشود كه اين تيكتها نسبت به ۳ ماه گذشته حدود ۲۹ درصد كاهش يافته است. همچنين از طريق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، ماهانه به طور ميانگين ۴۶۸۶ تيكت ثبت ميشود و ميزان رضايت مشتركين حدود ۶۴ درصد اعلام شده است.
۱۰۷۵ شهر و دهستان تحت پوشش موبايل باند پهن
مديرعامل همراه اول با تشريح عملكرد و دستاوردهاي فاز ۷ توسعه شبكه جهت ارايه خدمات نسل ۳، ۴و 4/5 تلفن همراه اظهار داشت: با ۲۷ هزار و ۵۱۵ ميليارد ريال سرمايهگذاري انجام شده در فاز ۷ كه از شهريور ۹۵ شروع شده و تا خرداد۹۶ ادامه دارد، تعداد ۲۳۹۸۰ سايت G 75/2، ۱۰۹۵۰ سايتG 9/3و ۱۰۹۵۰ سايتG 5/4خريداري شد. صدوقي با بيان اينكه تاكنون ۱۶۲۰۴ سايتG 3/9 نصب و ۱۵۹۵۱ سايت راهاندازي شده است، اعلام كرد ۸۵۲ شهر تحت پوششG 9/3 همراه اول است. وي گفت: همچنين الان ۹۶۳۳ سايت G 5/4 نصب و ۹۵۲۳ سايت در ۶۹۰ شهر راهاندازي شده است؛ به عبارت ديگر هماكنون در ۱۷۰۵ شهر و دهستان مردم از فناوري موبايل باند پهن همراه اول (G۳ وG 5/4) استفاده ميكنند. صدوقي در خصوص رشد ترافيك ديتا در شبكه همراه اول اظهار داشت: ترافيك ديتا نسبت به فروردين سال ۹۵ حدود 9/2 برابر و نسبت به فروردين ۹۲ حدود ۴۲۶ برابر رشد كرده است. وي افزود: با اينكه حدود يك درصد جمعيت جهان در ايران زندگي ميكنند ولي سهم مصرف سالانه ترافيك اينترنت همراه ايران نسبت به جهان حدود ۶۰۰ پتابايت (۱۵صدم درصد) است كه براي كسب ترافيك يك درصدي در سال ۲۰۱۹، بايد ترافيك سالانه ايران به ۱۰ هزار پتابايت برسد. صدوقي تصريح كرد: بازديد مقام عالي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و افتتاح ۲۲ پروژه توسعه باند پهن و نوسازي و ارتقاي شبكه به ارزش تقريبي ۴۱ هزار ميليارد ريال در دهه فجر سال گذشته، نقطه عطفي در برنامههاي توسعه اپراتور اول است.
تعلق سازماني بالا در همراه اول
مديرعامل اپراتور اول ضمن تشريح تركيب نيروي انساني همراه اول و شركتهاي زير مجموعه بيان داشت: همراه اول و زيرمجموعه با داشتن ۲۸۶۰ نيرو يكي از بزرگترين شركتهاي حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات كشور است. كاركنان اين شركت تعلق سازماني خوبي دارند؛ به طوري كه تعلق سازماني همراه اول از ۶۱ درصد در سال ۹۲ به ۸۲ درصد در سال ۹۵ رسيده كه از ميانگين جهاني بسيار بيشتر است. وي همچنين پيادهسازي ماژولهاي مالي و فروش ERP در شركت را يكي از نمونههاي موفق از پيادهسازي يك پروژه پيچيده بين حوزهاي دانست.
درآمد ۲۰۶۱ ميليارد توماني از محل ديتا
صدوقي با اعلام اينكه رتبه شفافيت اطلاعرساني همراه اول طي سالهاي گذشته همواره بهبود يافته است، گفت: در آخرين ارزيابي صورت گرفته يعني پايان سال ۹۵، همراه اول در بين ۳۰۱ شركت بورسي موفق به كسب عنوان سيزدهم شفافيت شده است. مديرعامل همراه اول در ادامه با اشاره به درآمد كل و سود خالص تلفيقي گروه اظهار داشت: در سال ۹۵ درآمد كل حاصل از سرمايهگذاريهاي تلفيقي گروه، ۱۰ هزار ۷۴۹ ميليارد تومان و عملكرد سود خالص تلفيقي گروه ۲ هزار ۸۵۹ ميليارد تومان و ميزان درآمد ديتاي همراه اول در سال گذشته ۲۰۱۶ ميليارد تومان بوده است. وي همچنين رشد سود خالص نسبت به ۹۴ را 4/15 درصد، رشد سود عملياتي را ۱۹ درصد، درصد رشد درآمد عملياتي را ۱۷ درصد و تحقق سود هر سهم را ۱۰۰ درصد اعلام كرد.
جايگاه نخست در خاورميانه
مديرعامل اپراتور اول با اشاره به جايگاه اين اپراتور در صنعت اپراتوري تلفن همراه گفت: همراه اول در خاورميانه از نظر تعداد مشترك رتبه نخست، در آسياي جنوبي رتبه هشتم و در جهان در بين ۱۰۰۳ اپراتور تلفن همراه، رتبه بيست و دوم را داراست. وي همچنين دريافت تنديس بلورين هفتمين دوره جايزه ملي مديريت مالي ايران، نشان برنزي سه ستاره دوازدهمين كنفرانس توسعه منابع انساني، تنديس زرين سرآمدان روابط عمومي و نشان ويژه پاسخگويي را از جمله دستاوردها و افتخارات اين اپراتور در سال ۹۵ اعلام كرد. صدوقي با اشاره به اهم فعاليتهاي حوزه مسووليت اجتماعي همراه اول در سال ۹۵ بيان داشت: حمايت از تيمهاي ملي فوتبال و واليبال و باشگاههاي ورزشي، فدراسيون شطرنج و ورزشهاي پهلواني و زورخانهاي، حمايت مالي از طرح محسنين كميته امداد، استمرار حذف قبوض كاغذي و ايجاد سيستم الكترونيك پرداخت صورتحساب و همكاري با قوه قضاييه به منظور پيشگيري از وقوع جرايم مرتبط با تلفن همراه از جمله اقدامات ما در راستاي مسووليت اجتماعي بوده است.
كسب رتبه ۲ ارزش بازار و بيشترين سود آوري
صدوقي با اشاره به جايگاه اپراتور اول در بين يكصد شركت برتر ايران گفت: كسب رتبه ۲ بالاترين ارزش بازار، رتبه ۲ بيشترين سودآوري و رتبه نخست بهرهوري كل عوامل، از موفقيتهاي همراه اول در سال گذشته بوده است. وي با بيان اينكه طي سالهاي ۹۳ و ۹۴ همراه اول در دو سال پياپي موفق به كسب رتبه نخست اپراتورهاي تلفن همراه كشور در ارزيابي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي شده است، اظهار اميدواري كرد كه در سال جاري، علاوه بر اعلام نتايج ارزيابي امسال، نتايج ارزيابي فاوا در سال گذشته نيز بعد از گذشت ماهها، بالاخره اعلام شود. وي در خصوص مبالغ پرداختي به دولت نيز گفت: از سال ۸۸، سال واگذاري شركت به بخش خصوصي هر ساله مبالغ پرداختي به دولت افزايش داشته و در سال ۹۵ اين مبلغ به ۵۹۵۸ ميليارد تومان رسيده است كه رقم بسيار بزرگي است. مديرعامل همراه اول در پايان با اشاره به استقرار انواع سيستمهاي مديريت در اپراتور اول گفت: در سال گذشته ۱۲ عنوان گواهينامه اخذ يا تمديد شده است. وي در ادامه رويكرد آتي همراه اول را اينترنت اشياء (IOT) عنوان كرد و گفت: همراه اول در سالهاي گذشته سرمايهگذاري سنگيني براي توسعه شبكه خود جهت ارايه اينترنت پرسرعت انجام داد. در آينده اينترنت اشياء حرف اول را خواهد زد و هم اينك همراه اول آمادهترين شبكه را براي ارايه اين خدمات فراهم كرده است. صدوقي در خصوص فيلتر شدن سرويس مكالمه صوتي تلگرام نيز گفت: به نظر ميرسد مقامات قضايي به دليل مباحث امنيتي اقدام به اين كار كردهاند و مصالح كشور را در نظر گرفتهاند ولي در هر صورت، اپراتورها در اين خصوص نقشي نداشتهاند.