• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3793 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۹ ارديبهشت

تازه‌ترين خبرها درباره حضور نامزدهاي رياست‌جمهوري در نمايشگاه كتاب

قدم نامزدها روي چشم اما برنامه سخنراني نداريم!

ظاهرا داستان مناظره‌هاي نامزدهاي رياست‌جمهوري همچنان خبرساز است. تا همين چند روز پيش بحث پخش زنده و ضبط شده مناظره‌هاي تلويزيوني مطرح بود تا اينكه بالاخره مقرر شد مناظره‌هاي اين دوره نيز طبق روال دوره‌هاي گذشته به صورت زنده پخش شود، حالا اما درست در آستانه پخش نخستين مناظره تلويزيوني نامزدها، خبر ديگري درباره مناظره‌ها و سخنراني‌هاي آنان اعلام شده است.
سخنگوي شوراي سياستگذاري نمايشگاه كتاب در تازه‌ترين سخنان خود گفته است: «قدم نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري بر چشم اما حضرات نمي‌توانند در نمايشگاه كتاب مجلس سخنراني داشته باشند.»
پيش از اين احتمال داده مي‌شد كه همزمان با برگزاري نمايشگاه كتاب، جلسات مناظره براي نامزدهاي مختلف برگزار شود اما بر اساس تازه‌ترين تصميم‌گيري‌هاي شوراي سياستگذاري نمايشگاه سي‌ام كتاب، قرار نيست نامزدها جلسات سخنراني يا مناظره داشته باشند. ضمن اينكه توزيع و نصب اقلام تبليغاتي مانند پوستر و بروشور و... هم ممنوع است.
همايون اميرزاده، سخنگوي شوراي سياستگذاري نمايشگاه شامگاه پنجشنبه 7 ارديبهشت‌ماه با حضور در برنامه زنده تلويزيوني «شهر فرنگ» كه از شبكه خبر پخش شد، توضيحاتي درباره جزييات برگزاري اين دوره از نمايشگاه ارايه كرد كه يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي آن توضيحات او درباره چگونگي حضور نمايشگاه كتاب در انتخابات رياست‌جمهوري بود.
او در اين برنامه از برگزاري نشست شوراي سياستگذاري با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد كه طي آن بسته‌اي در مورد نمايشگاه و نسبت آن با انتخابات تدوين شده است و بر اساس آن، عرضه اقلام تبليغاتي، نصب بنر و پوستر توسط نامزدها و حاميان‌شان در فضاي نمايشگاه ممنوع اعلام شده است.
به گفته اميرزاده، در همين زمينه كارگروهي شكل گرفته كه ساعت 14 امروز نخستين جلسه‌اش را تشكيل مي‌دهد.
اميرزاده در همين برنامه گفت: قدم‌ نامزدها بر چشم ولي بايد بر اساس مبنايي كه تدارك ديده شده، حركت شود. ما هيچ مجلس سخنراني براي حضرات نداريم ولي مي‌توانند بازديد خودشان را از نمايشگاه انجام دهند. البته آنها مي‌توانند با نمايندگان رسانه‌ها و در فضايي كه مشخص خواهد شد، گفت‌وگو كنند.
پيش‌تر اين نگراني وجود داشت كه اگر قرار باشد در فضاي نمايشگاه مناظره انتخاباتي برگزار شود، با توجه به اينكه مجموعه شهر آفتاب به شهرداري تهران تعلق دارد، شايد شرايط يكساني براي نامزدها وجود نداشته باشد و فضاي كلي به نفع يك نامزد خاص باشد اما شوراي سياستگذاري تاكيد دارد كه قرار نيست از يك نامزد خاص حمايت شود.
اميرزاده هفته گذشته از تصويب مصوبه‌اي براي اين منظور خبر داد و در تشريح محتواي آن گفت: «در مصوبه شوراي سياستگذاري تبليغات انتخاباتي در فضاهاي عمومي نمايشگاه با محتواي تشويق و ترغيب جامعه به مشاركت در انتخابات توسط ستاد نمايشگاه تاكيد شده است. البته در فضاي عمومي نمايشگاه نصب بنر، پارچه نوشته، پوستر و... به نفع يك نامزد خاص نخواهيم داشت. به هر حال نحوه حضور نامزدهاي رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي و همچنين تبليغات انتخاباتي در نمايشگاه كتاب، نيازمند مجموعه‌اي از تمهيدات و شيوه‌نامه‌هايي است كه بر اساس آن از ظرفيت‌هاي متقابل انتخابات و نمايشگاه كتاب به درستي استفاده شود.»
ديگر خبر مهم درباره نمايشگاه به محروميت 50 ناشر از شركت در اين رويداد مربوط مي‌شود. ظاهرا بيشترين تخلفات نمايشگاه نقد كردن بن‌ها، واگذاري غرفه به غير، فروش كتاب‌هاي ناشران ديگر و ارايه كتاب‌هاي فاقد مجوز است. به گفته اميرزاده، امسال با استناد به همين موارد، ۵۰ ناشر از حضور در نمايشگاه كتاب محروم هستند كه تخلفات آنها هم در دوره گذشته عمدتا انضباطي بوده و فروش كتاب غير، پرتكرارترين تخلف سال
قبل بوده است.
به گزارش «مهر» اميرزاده در اين گفت‌وگو از كم شدن فاصله زماني متروها، افزايش 40 درصدي ظرفيت پاركينگ نمايشگاه، صدور 195 ويزا براي مهمانان خارجي و... سخن گفت و از سياست وزارت ارشاد براي جمع كردن بن‌هاي كاغذي دفاع كرد چون به گفته او با اين شيوه ميزان تخلفات كاهش پيدا مي‌كند.
اما از آنجاكه كشور ايتاليا امسال به عنوان مهمان ويژه نمايشگاه در اين رويداد حضور دارد، پروفسور «كارلو چرتي» رايزن فرهنگي ايتاليا در ايران آماري از حضور مهمانان اين كشور داد؛ گروهي 32 نفره از اهالي نشر و فرهنگ ايتاليا شامل چندين نويسنده و شاعر و... .
غرفه اين كشور 13 ارديبهشت ماه با حضور مقامات اين كشور برپا مي‌شود و در ايام برگزاري نمايشگاه ميزبان برنامه‌هاي گوناگوني است. همچنان كه نمايشگاهي از كتاب‌هاي كتابخانه آنجليكاي رُم نيز در موزه كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و با نام «كتاب‌هاي جاده ابريشم: از رم به تهران» برگزار مي‌شود. كتابخانه آنجليكاي رُم از قديمي‌ترين كتابخانه‌هاي رم است كه بيش از ۵۰۰ سال قدمت دارد. انتشار دو كتابشناسي از «آثار ايراني در ايتاليا» و «آثار ادبي ايتاليايي در ايران» توسط موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران از ديگر اقدامات پژوهشي همزمان با نمايشگاه سي‌ام خواهد بود.
چرتي از برنامه ديگري هم سخن گفت: «روز ۴ ماه مه در باغ نگارستان با همكاري دانشگاه تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دايره‌المعارف ايتاليا و وزارت امور خارجه ايتاليا دومين دور گفت‌وگوي فرهنگي بين ايران و اروپا برگزار مي‌شود.»
البته به جز ايتاليا، استانبول نيز در اين دوره از نمايشگاه به عنوان شهر مهمان حضور دارد كه اين حضور نيز با برنامه‌هاي ويژه خود همراه است. سي‌امين نمايشگاه كتاب تهران 13 تا 23 ارديبهشت ماه با شعار «يك كتاب بيشتر بخوانيم» در مجموعه «شهر آفتاب» برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون