• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3796 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت

چهره‌ها- خبرها

ماكرون اتحاديه اروپا را تهديد كرد

امانوئل ماكرون، نامزد پيش‌روي انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه در مصاحبه‌اي گفت، يا بايد اتحاديه اروپا تغيير كند يا بايد در چشم‌انداز خود با خروج فرانسه از اين اتحاديه (برگزيت) مواجه شود. به گزارش ايسنا، امانوئل ماكرون در مصاحبه با شبكه خبري بي. بي. سي اين اظهارات را در حالي مطرح كرد كه وي و مارين لوپن، رقيبش از حزب راست افراطي جبهه ملي فرانسه در انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور وارد دور دوم انتخابات شده‌اند. مردم فرانسه روز يكشنبه هفته آينده (هفتم مه) 2017 براي راي دادن در دور دوم انتخابات پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند تا از ميان لوپن و ماكرون يكي را برگزينند. لوپن احساسات ضد اتحاديه اروپا دارد و قول داده در صورت پيروزي در اين انتخابات براي ماندن يا خروج فرانسه در اين اتحاديه رفراندومي برگزار كند. در اين ميان ماكرون در مصاحبه‌اي گفت: من حامي اروپا هستم و از آن در جريان كمپين انتخاباتي خودم دفاع كردم، چون براين باورم كه اين براي مردم فرانسه و كشور بسيار ضرورت دارد كه در جريان جهاني شدن بمانيم. اما اگر اين روندي كه اتحاديه اروپا در پيش گرفته به همين منوال باقي بماند و مردم ما همچنان از اوضاع ناراضي باشند، ديگر اين وضعيت را تحمل نمي‌كنند. اتحاديه اروپا بايد تغيير كند در غيراين‌صورت فرگزيت (خروج فرانسه از اتحاديه اروپا) نيز صورت مي‌گيرد.

كمك پ.ك.ك به پيشمرگ‌هاي اقليم كردستان

نيروهاي پيشمرگ‌ اقليم كردستان عراق از پيوستن ۴۰۰ عضو پ.ك.ك به صفوف اين نيروها پس از بمباران تركيه و جدايي‌شان از اين حزب خبر دادند. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه الجزيره، سمي بوصلي، معاون فرمانده نيروهاي پيشمرگ‌ در شهر سنجار واقع در شمال عراق اظهار داشت: ۴۰۰ تن از نيروهاي حفاظت از سنجار وابسته به حزب كارگران كردستان (پ. ك. ك) پس از حمله هوايي تركيه از اين حزب جدا شده و پيوستن خود به نيروهاي پيشمرگ‌ در اقليم كردستان عراق را اعلام كردند. بوصلي گفت: اين تعداد نهايي نشده است و پس از هدف قرار گرفتن مناطقي كه نيروهاي حزب كارگران كردستان در سنجار در آنجا حضور دارند، تعداد بيشتري از اين نيروها به پيشمرگ‌ها ملحق مي‌شوند. قاسم ششو، فرمانده نيروهاي پيشمرگ‌ در سنجار نيز فاش كرد: تعداد كساني كه جدايي‌شان از پ.ك.ك را اعلام كردند تاكنون به ۸۰۰ تن رسيده است، در حال حاضر كار آماده‌سازي و ساماندهي به ۴۰۰ تن از آنها جهت پيوستن به پيشمرگ‌ها در دست انجام است و مابقي آنها پس از اتمام كار گروه اول به پيشمرگ‌ها خواهند پيوست. ششو افزود: پ.ك.ك ديگر جايي در سنجار ندارد و از نفوذش كم‌كم كاسته مي‌شود. بختيار دوكان، مسوول اطلاع‌رساني پ.ك.ك در اقليم كردستان عراق گفت: جنگنده‌هاي تركيه بمباران پايگاه‌هاي حزب در شمال عراق را از سر گرفته‌اند. اين جنگنده‌ها منطقه «برواري بالا» از توابع شهرك «كاني ماسي» در استان دهوك عراق را هدف قرار دادند. دوكان با اشاره به بمباران شديد منطقه توسط اين جنگنده‌ها گفت: اين حملات هيچ تلفاتي در صفوف نيروهاي پ.ك.ك وارد نكرد. فرماندهي كل ارتش تركيه اعلام كرد: جنگنده‌هاي اين كشور حملات هوايي را عليه پايگاه‌هاي وابسته به پ.‌ك. ك در منطقه قنديل در شمال عراق انجام دادند.

اظهارات ضدايراني سخنگوي تشكيلات خودگردان فلسطين

«نبيل ابوردينه»، سخنگوي تشكيلات خودگردان فلسطين در اظهاراتي به‌شدت به ايران حمله كرد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رسمي فلسطين «وفا»، ابوردينه گفت: ايراني كه در تغذيه جنگ‌هاي داخلي در جهان عرب دست داشته، حق ندارد به زباني صحبت كند كه جز در راستاي منافع اسراييل و دشمنان امت نيست. وي در ادامه ايران را به پايان آنچه مداخله در امور داخلي فلسطين ناميده فراخواند و گفت ايران كه خود در تقويت دوگانگي در فلسطين شريك است، درباره فلسطين و ملت آن حرف نزند. سخنگوي تشكيلات خودگردان در ادامه گفت: براي كشوري كه خود توافق «كوتاه‌آمدن هسته‌اي» [برجام] را امضا كرده حق ندارد در امور داخلي فلسطين مداخله يا به رييس جنبش فتح توهين كند؛ جنبشي كه ده‌ها سال است به همراه امت عربي سابقه مبارزه دارد. تهران به جاي اينكه به فلسطين براي رسيدن به استقلال كمك كند در راستاي ضربه زدن به امكان مقابله با چالش‌هاي بزرگي كه آينده، ملت فلسطين، قدس و مقدسات را تهديد مي‌كند، كار مي‌كند. روزنامه «القدس العربي» نوشت اين اظهارات ابوردينه در پاسخ به صحبت‌هاي «حسين شيخ‌الاسلام» مشاور وزير خارجه ايران بوده كه در آن از عملكرد تشكيلات خودگردان انتقاد كرده است. شيخ‌الاسلام در گفت‌وگو با وبگاه «الرساله» گفته بود تشكيلات خودگردان جنگ نيابتي عليه نوار غزه به راه انداخته و نمي‌توان اين موضوع را قبول كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون